سخنگوی شورای روابط آمریکا- اسلام: توصیه می کنم نامزدهای حزب جمهوری‌خواه قانون اساسی را مطالعه کنند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یک نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: موافق انتخاب یک مسلمان برای ریاست جمهوری نیستم/ سخنگوی شورای روابط آمریکا- اسلام: توصیه می کنم نامزدهای حزب جمهوری‌خواه قانون اساسی را مطالعه کنند» و «دشمنی همیشه در کمین است؛ این بار برای: دورکردن نسل جوان از روحیه جهادی»

یک نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: موافق انتخاب یک مسلمان برای ریاست جمهوری نیستم/ سخنگوی شورای روابط آمریکا- اسلام: توصیه می کنم نامزدهای حزب جمهوری‌خواه قانون اساسی را مطالعه کنند
روزنامه شرق در صفحه ۸، در گزارشی با عنوان «کوشش بی‌حاصل برای پیروزی»، به تبدیل شدن «اسلام‌» به آنچه «موضوعی اصلی در کمپین جمهوری‌خواهان» نامیده، اشاره کرده و آورده است:
«هنوز بیش از یک سال به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا باقی‌ مانده اما رقابت‌های انتخاباتی درون‌حزبی در حزب «جمهوری‌خواه»، که برای گرفتن کرسی ریاست‌جمهوری از دموکرات‌ها تلاش می‌کند، به اوج خود رسیده است. در چند روز گذشته، جمهوری‌خواهان آمریکا، «دونالد ترامپ»، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه را به دلیل سکوت در برابر سخنان یکی از حامیانش که گفته بود «باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، مسلمان است و آمریکایی نیست»، زیر تیغ تیز انتقادات خود گرفته‌اند.

پیش از این ترامپ، که یک سرمایه‌دار بزرگ است، در نظرسنجی‌ها در صدر فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت، اما پس از انتقاد شدید رقبایش از میزان محبوبیت او کاسته شده است. نظرسنجی شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا نشان می‌دهد که بعد از مناظره کاندیداهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور، حمایت‌ها از دونالد ترامپ که با ۳۲ درصد پیشتاز بود، با هشت‌ درصد کاهش به ۲۴ درصد رسیده است. بااین‌حال، او هنوز در بین نامزدهای جمهوری‌خواه پیشتاز است و بعد از او به ترتیب «کارلی فیورینا» با ۱۵ درصد و «بن کارسون» با ۱۴ درصد رتبه دوم و سوم را دارند. همچنین سناتور «مارکو روبیو» با ۱۱ درصد و «جب بوش»، برادر «جرج بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نیز با ۹ درصد رتبه چهارم و پنجم را دارند.

این نوع واکنش نامزدهای جمهوری‌خواه نسبت به جامعه مسلمانان، تنها به ترامپ محدود نمی‌شود. «بن کارسون» یکی دیگر از رقبای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز می‌گوید، به اعتقاد او یک مسلمان نباید رئیس‌جمهور این کشور شود. کارسون در مصاحبه با برنامه «رودر‌رو با مطبوعات» شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: «هوادار این نظر نیستم که یک مسلمان، مسئول امور کشور ما باشد، اصلا موافق نیستم». کارسون که یک جراح بازنشسته مغز است، مدتی است در نظرسنجی‌ها صعود زیادی کرده است.

کارسون در ادامه گفت: من از سپردن رهبری این کشور به یک مسلمان حمایت نمی‌کنم، من به‌هیچ‌وجه با چنین چیزی موافق نیستم و به نظر من این مسئله با قانون اساسی ایالات متحده هم‌خوانی ندارد. این اظهارات به‌شدت با واکنش جامعه مسلمانان آمریکا مواجه شده، به‌طوری‌که بزرگ‌ترین نهاد مدنی مسلمانان ایالات متحده این سخنان را محکوم و خواستار پاسخ‌گویی کارسون شده است. در همین رابطه «ابراهیم هوپر»، سخنگوی «شورای روابط آمریکا- اسلام»، گفت: این اظهارات کاملا بی‌مورد بوده و کارسون باید درباره آنها توضیح بدهد. «نهاد عوض» مدیر اجرائی شورای روابط آمریکا -اسلام نیز در این رابطه گفت: این اظهارات سبب رد صلاحیت کارسون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود. توصیه من به نامزدهای حزب جمهوری‌خواه این است که اگر تاکنون قانون اساسی آمریکا را مطالعه نکرده‌‌اند، این کار را انجام دهند. علاوه بر جامعه مسلمانان آمریکا، برخی از نامزد‌های انتخاباتی هم سخنان این کاندیدای جمهوری‌خواه را مذمت کرده‌اند. «برنی ساندرز» یکی از نامزدهای مستقل پیشتاز در رقابت‌های انتخاباتی کنونی، اظهارات کارسون را برخاسته از «تفکری منسوخ» دانسته و گفته است: ما در سال ٢٠١۵ هستیم و شما درباره نامزدها نه بر اساس دین یا رنگ پوست آنها، بلکه بر اساس عقایدشان قضاوت می‌کنید. این اظهارات کارسون بسیار ناامیدکننده است.»

دشمنی همیشه در کمین است؛ (این بار برای) دورکردن نسل جوان از روحیه جهادی
شرق در صفحه ۲ به سخنان آیت‌الله صادق لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضائی پرداخته و با اعلام هشدار رئیس دستگاه قضا در خصوص «خطر دورشدن نسل جوان از روحیه جهادی» آورده است:

– دشمنان انقلاب اسلامی به بهانه‌های واهی در تلاشند که نسل جوان را از روحیه جهادی دور کنند و برای مقابله با چنین تلاشی باید به‌هوش بود و برنامه‌ریزی کرد.

– اگر دولت‌ها و کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی مقابله نکنند چه‌بسا این رژیم اشغالگر گام‌های دیگری برای تعدی به ملت‌های مسلمان بردارد.

– بحران اخیر مهاجران که اینک دامن اروپایی‌ها و غرب را گرفته است حاصل کمک غربی‌ها به تروریست‌هاست و می‌بینیم که اکنون همین کشورهای حامی گروه‌های تروریستی با ورود چندصدهزار مهاجر، عاجز و درمانده شده‌اند.

– غربی‌ها به‌جای حمایت‌های مالی و نظامی از گروه‌های افراطی و تروریستی باید ضمن متوقف‌کردن این حمایت‌ها اجازه دهند که ملت‌ها خودشان درباره سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: منطقه ما به ناامن‌ترین منطقه جهان تبدیل شده اما ایران از این ناامنی‌ها محفوظ است، چون مردم هنوز در صحنه حضور دارند و اگر روزی نتوانیم خواسته‌های حداقلی آنها را تأمین کنیم، به‌آسانی امنیت کشور به‌هم می‌ریزد….

گزارش «شیخ‌های سیاست‌پیشه»، ۴ دهه با جامعه روحانیت مبارز /تنظیم کننده: حامد طبیبی

مولاوردی: زنان برای انتخابات خبرگان وارد میدان شوند/معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه منعی برای ورود زنان به مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد، به بانوان واجد شرایط توصیه کرد به میدان آمده و خود را در معرض این آزمون قرار دهند.

٣ هزار طلبه شاعر در کشور / حجت‌‏الاسلام سیدعبدالله حسینی، دبیر انجمن شعر طلاب اشراق: در حوزه‏های سراسر کشور حدود سه‌هزار شاعر طلبه وجود دارد که پیش‌بینی می‏شود با احتساب شاعران طلبه غیرایرانی امسال حدود پنج هزار شاعر حوزوی شناسایی شود.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یک نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: موافق انتخاب یک مسلمان برای ریاست جمهوری نیستم/ سخنگوی شورای روابط آمریکا- اسلام: توصیه می کنم نامزدهای حزب جمهوری‌خواه قانون اساسی را مطالعه کنند» و «دشمنی همیشه در کمین است؛ این بار برای: دورکردن نسل جوان از روحیه جهادی»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۳۱ شهریور/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.