پیش‌بینی رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره چندپاره شدن عراق و سوریه

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «آیت‌الله هاشمی‌: تمام اصولی که از قرآن، روایات و مدرسان خود یاد گرفته‌ام، شیوه اعتدال‌گرایی بوده است»، «رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: درگیری‌های قومی و مذهبی طی سال‌های آینده، عراق و سوریه را چندپاره خواهد کرد»، «نماینده مردم قزوین: برگزاری کنسرت‌ در استان مذهبی قزوین، نیازمند دقت بیشتری است» و «تقریب گرایی نگاه گم شده امروز جوامع مسلمان است»

آیت‌الله هاشمی‌: تمام اصولی که از قرآن، روایات و مدرسان خود یاد گرفته‌ام، شیوه اعتدال‌گرایی بوده است
روزنامه فرهیختگان در روایت سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی و عمومی انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، ذیل عنوان « آگاهی؛ مقدمه حاکمیت مردم» آورده است:

– برجام برای مردم درس خوبی است، چراکه آنها متوجه خواهند شد چه کسانی دلسوز نظام، انقلاب، کشور و مردم و چه کسانی با افکار افراطی به دنبال تامین منافع شخصی، باندی و سیاسی خود هستند.

– مسیر کلی حرکت جوامع بشریت به طرف حاکمیت انسان‌ها پیش می‌رود و دیرزمانی است که دژ استبداد شکسته و بساط حکومت‌های موروثی و نظامی برچیده شده است یا می‌شود.

– تمام اصولی که از قرآن، روایات و مدرسان خود به‌ویژه امام راحل یاد گرفته‌ام، شیوه اعتدال‌گرایی است.

– مطالعات دینی، تجربیات سیاسی و مدیریتی‌ام از دوران نوجوانی در روستا، طلبگی در قم، مبارزه و مسئولیت‌های مختلف کشور نیز بر اعتدال در تمامی زمینه‌ها و مراحل زندگی بشر صحه می‌گذارد. امام راحل نیز در زندگی شخصی، علاوه‌بر اینکه از زهدفروشی و ریا به‌شدت پرهیز داشتند و به‌طور کامل مشی اعتدال‌گرایانه را رعایت می‌کردند، همواره به شاگردان خود نیز به حفظ حالت اعتدال تاکید داشتند.

– روش افراط و تفریط مقطعی، ناکارآمد و نهایتا بی‌تاثیر است و براساس آموزه‌های دینی و قرآنی، اعتدال در امور، تنها راه‌گشا برای کشور است.

رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: درگیری‌های قومی و مذهبی طی سال‌های آینده، عراق و سوریه را چندپاره خواهد کرد
فرهیختگان در صفحه ۶ ، گزارشی با عنوان «کابوس فروپاشی عراق و سوریه» منتشر ساخته و با اعلام «نگرانی از پایان فرصت دیپلماتیک در دمشق» نوشته است:

نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در قبال بحران سوریه به نقش مثبت ایران برای حل این بحران اشاره کرد و در عین حال تنش‌ها میان عربستان و تهران را باعث بروز بن‌بست در دستیابی به راه‌حل در سوریه دانست.

استفان دی میستورا با اعلام اینکه اختلافات ایران و عربستان درباره مذاکرات سوریه مانع اصلی ایجاد صلح در این کشور است، تاکید کرد: «بحران سوریه بدون مشارکت ایران و عربستان حل نخواهد شد.»

دی‌ میستورا گفت: «به عقیده بسیاری که در بحران سوریه درگیر هستند، از جمله بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور، پیروزی نظامی دیگر غیرممکن است.»

وی تاکید کرد: «در صورتی که بازیگران بین‌المللی اصلی، از جمله ایران و عربستان در مساله سوریه مشارکت نکنند، این بحران حل نخواهد شد. گفت‌وگوهایی میان روسیه – آمریکا و روسیه، آمریکا و عربستان صورت می‌گیرد. می‌دانم که برخی از این گفت‌وگوها فعالانه صورت می‌گیرد. تنها چیزی که از آن به ما خبری نمی‌رسد مذاکره میان ایران و عربستان در این‌باره است.» وی هشدار داد که زمان برای پیشروی‌های دیپلماتیک رو به اتمام رسیده است.

همزمان با اعلام نگرانی دی میستورا، مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از جمله رئیس سازمان اطلاعات دفاعی ایالات متحده، می‌گویند عراق و سوریه احتمالا طی سال‌های آینده، در پی درگیری‌های قومی و مذهبی، چندپاره خواهند شد و ممکن است خاورمیانه شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

ژنرال وینسنت استوارت، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در نشستی نقل کرده است که عراق و سوریه در پی جنگ و تنش‌های قومی، ممکن است به مرز فروپاشی دائم برسند. استوارت می‌گوید، دائما در این فکر است که آیا کردهای عراق به دولت مرکزی آن کشور بازمی‌گردند.

در مورد سوریه نیز او می‌گوید: «می‌توانم زمانی را در آینده ببینم که سوریه به دو یا سه بخش تقسیم شده است.» رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید، چنین چیزی هدف آمریکا نیست؛ اما احتمال رخ دادن آن رو به افزایش است.

نماینده مردم قزوین: برگزاری کنسرت‌ در استان مذهبی قزوین نیازمند دقت بیشتری است
این روزنامه در صفحه ۸، عنوان «دلواپسان کنسرت» را برجسته ساخته و با اشاره به آنکه در روزهای آغازین شهریور علی جنتی، وزیر ارشاد در تبریز گفته بود که طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها را قبول نداریم و دلیلش هم نیامدن خانواده‌ها به کنسرت است، باز هم بحث تفکیک جنسیتی و این‌بار در قزوین مطرح شده است.

در ادامه این مطلب آمده است:
«سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «استان قزوین ظرفیت برگزاری کنسرت مختلط را ندارد و به خواست مردم باید این کنسرت‌ها با شرایط ویژه‌ای برگزار شود.»

به نظر می‌رسد که بحث کنسرت‌های موسیقی موضوع کش‌داری است که همچنان محل اختلاف وزیر و مدیران ارشاد و کمیسیون‌های فرهنگی مجلس و درنهایت دلواپسان است.

حسینی دلیل مخالفت خود با برگزاری کنسرت را این‌طور توجیه می‌کند و به تفکیک جنسیتی تقلیلش می‌دهد که «ما مخالف برگزاری کنسرت نیستیم؛ اما در استان مذهبی قزوین باید دقت بیشتری در زمینه برگزاری کنسرت‌ها شود.»

این بحث بعد از لغو کنسرت‌های بسیاری در شهرهای مختلف و از‌جمله قزوین به این دلیل دوباره داغ شد که احمدی، مدیرکل ارشاد استان قزوین خبر از برگزاری مجدد کنسرت‌های موسیقی در قزوین داده بود.»

تقریب گرایی نگاه گم شده امروز جوامع مسلمان است
روزنامه فرهیختگان در صفحه اندیشه، با انتخاب عنوان «امتداد جنبش تقریب»، به معرفی و بررسی دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخته و به قلم بهنام دارابی، مدرس حقوق اسلامی نوشته است:
« پس از تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جای نهاد آموزشی در این زمینه خالی می‌نمود تا نقشی چون الازهر برای جنبش تقریب ایفا کند، بنابراین رهنمون تاسیس «دانشگاه مذاهب اسلامی» از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شد و با حضور هیات‌امنایی وزین ازجمله آیات شهید سیدمحمدباقر حکیم، محمد واعظ‌زاده خراسانی (دبیرکل وقت مجمع تقریب)، نمایندگان رئیس‌جمهور و وزرای علوم، آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری جمعی از دانشمندان فرهیخته از جمله آقایان مرحوم علامه سید جعفر شهیدی، شهید ماموستا سیدمحمد شیخ‌الاسلام، سیدهادی خسروشاهی، محمدعلی تسخیری، عبدالکریم بی‌آزار شیرازی و مرحوم صادق آئینه‌وند، در دهه هفتاد «مجتمع عالی علوم و معارف اسلامی» تشکیل و در سال ۱۳۸۰ موفق شد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم با نام «دانشگاه مذاهب اسلامی» رسما به دانشگاه تبدیل شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، احمد مبلغی اخیرا بیان کرده است: «جمهوری اسلامی ایران از طریق دانشگاه مذاهب اسلامی، جریان سالمی را به جهان اسلام عرضه می‌کند»

در قرین تکفیرگرایی – که هرچند پدیده‌ای نوظهور در عالم اسلامی نیست اما هیچ‌گاه بسان امروز قدرت نیافته است- همواره دانشمندان اسلامی که فرزندان اصیل مدارس قدیم و مذاهب اسلامی محسوب می‌شوند، تاکید داشته‌اند «احدی از اهل قبله تکفیر نمی‌شود.» این سخن در حد ادعا باقی نمانده است و دانشیان جهان اسلام در طول تاریخ و در منش خود نیز نشان داده‌اند که اهل تعامل و گفت‌وگو با پیروان سایر مذاهبند؛ اجازات متعدد علمای شیعی و سنی به یکدیگر، ارجاعات و استفاده‌های علمی فراوان شاهد بزرگی بر این منش است و توانسته است فرهنگی سترگ پدید آورد، روشی که همزمان با افول تمدن اسلامی به فراموشی سپرده شد و جای خود را به بسته شدن باب گفت‌وگو، دوری پیروان مذاهب از یکدیگر، عدم شناخت، سوءظن و دشمنی داد که زمینه را برای تکفیریان فراهم می‌کند .

با آغاز روشنگری اسلامی و سیر بیداری در جوامع مسلمان که به تعبیر شهید مرتضی مطهری از سیدجمال‌الدین آغاز شد جنبشی اصلاحی نیز پدید آمد که خواهان گشایش باب گفت‌وگو و همبستگی بین مذاهب اسلامی و دانشمندان آن بود.

در ایران زعیم وقت شیعه آیت‌الله حسین بروجردی(ره) و در مصر شیوخ الازهر، شیخ مراغی کبیر، شیخ عبدالمجید سلیم و شیخ محمود شلتوت آغازگران این جنبش در عصر جدید محسوب می‌شوند که به تاسیس «دارالتقریب» در قاهره انجامید. «دارالتقریب» به‌زودی توانست جای خود را در جهان اسلام باز و حمایت بزرگان شیعه و سنی را جلب کند و به آثار مهمی ازجمله فتوای شیخ شلتوت در جواز پیروی از هر یک از مذاهب اسلامی انجامید و تدریس فقه مقارن نیز آغاز شد که تاثیرات مهمی بر روند قانون‌گذاری در جوامع اسلامی داشت؛ اما با وفات اصحاب دارالتقریب و تغییر شرایط سیاسی در مصر دارالتقریب نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد.

در ایران نیز این حرکت طرفداران بسیاری داشت و مانع از خاموش شدن این چراغ شد. در کلام امام خمینی(ره) از آغاز نهضت، باور عمیق ایشان به همبستگی اسلامی نمایان است و با اعلام هفته وحدت و روز قدس در این زمینه کار بزرگی انجام شد . در اولین فرصت پس از جنگ تحمیلی نیز به فرمان مقام معظم رهبری و با مشورت دبیرکل «دارالتقریب مصر» «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» در تهران تاسیس شد. دانشگاه مذاهب اسلامی در دو دهه فعالیت خود توانسته است با تاسیس شعب غرب، شرق و جنوب ایران در کنار مقر اصلی در تهران در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری چند نسل از دانش‌آموختگان شیعی، سنی، ایرانی و خارجی آشنا با مسائل جهان اسلام و با روحیه‌ای تقریبی تربیت کند. کار بزرگ این دانشگاه آن است که برای اولین‌بار در دانشگاه رشته‌های علوم اسلامی به صورت مقارنه‌ای و تطبیقی تاسیس شده است و پیروان مذاهب هر یک به مذهب خود در این دانشگاه تعلیم می‌یابند و پس از آن وارد دروس مقارنه‌ای می‌شوند.

فقه مقارن برای اولین‌‌بار به‌صورت رشته‌ای مستقل در مقاطع تحصیلات تکمیلی با سه گرایش فقه مقارن و حقوق جزا، فقه مقارن و حقوق خصوصی و فقه مقارن و حقوق عمومی به صورت میان‌¬رشته‌ای با حقوق موضوعه تشکیل شده است. دانش‌آموختگان این دانشگاه نیز توانسته‌اند با استفاده از نامدارترین استادان علوم انسانی از فلسفه و عرفان تا فقه و حقوق و تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، علوم قرآن و حدیث و… در زمره استادان دانشگاه و متخصصان و مدیرانی متناسب با اهداف تقریب پرورش یابند.

چشم‌انداز دانشگاه آن است که در سطح بهترین دانشگاه‌های جهان اسلام ظاهر شود. جریان سالمی که دانشگاه مذاهب اسلامی در امتداد این جنبش اصلاحی برای جهان اسلام دارد، همبستگی مذاهب اسلامی است؛ جریانی که اهل به رسمیت شناختن مذاهب و رعایت حقوق پیروان آن، اهل ادب اختلاف و گفت‌وگو، اهل مروت و مدارا و مانع جدی در نگاه‌های جمودگرایانه و تکفیرگرایانه است. تقریب-‌گرایی برخلاف تکفیرگرایی نگاه تنگ‌نظرانه به اسلام ندارد و دایره اسلام را در حد اعتقادات خود تنگ نمی‌کند، به مشترکات تمسک می‌جوید و در اختلافات یکدیگر را معذور می‌دارد و اهل قرائت خشن و خون¬ریزانه از اسلام نیست؛ این نگاه گم شده امروز جوامع مسلمان است.»

دیگر عناوین صفحه «اندیشه»:
در ستایش دیپلماسی؛ معرفی کتاب «ارزیابی الگوهای سیاست خارجی ایران بین دو انقلاب»/ نویسنده: فاروق مقصودی

اخبار کوتاه صفحه «اندیشه»:
شاعر، متفکر یا انقلابی؟
درسگفتار ناصر خسرو در شهر کتاب این هفته به «ناصرخسرو، شاعر، متفکر یا انقلابی؟» با سخنرانی مهدی محبتی اختصاص یافت. این درسگفتار با سخنرانی مهدی محبتی برگزار می‌شود. هجدهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره‌ ناصرخسرو چهارشنبه ۲۵ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی
نشست جایگاه و اهمیت دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود. این نشست یکشنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود. در این نشست مهدی فرازی، به بررسی جایگاه و اهمیت دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی می‌پردازد.

نشست «عبد صالح» برگزار می‌شود
گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، نشست تخصصی «عبد صالح» ویژه بررسی اندیشه‌های اخلاقی و عرفانی محروم آیت‌الله محمدتقی بهجت را برگزار می‌کند. این نشست، ساعت ۱۶ روز دوشنبه سی‌ام شهریور با سخنرانی سیدمحمدحسن ابوترابی فرد و علی بهجت برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه‌های این رویداد علمی، برگزاری دو کارگاه آموزشی «اخلاق کاربردی دانشوران» و «عرفان کاربردی» براساس اندیشه‌های آیت‌الله بهجت است که به ترتیب، سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم مهر برگزار خواهد شد. مکان نشست تخصصی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی به آدرسِ خیابان انقلاب اسلامی، خیابان دانشگاه، خیابان نظری، پلاک ۴۷ است.

دیگر عناوین منتشر شده در «فرهیختگان» امروز:

علی جنتی در مراسم روز ملی سینما: کارت سوم در راه است

گزارش « همه تاریخ انقلاب در یک بنیاد»، نگاهی به فعالیت‌های بنیاد تاریخ‌پژوهی تاریخ معاصر/تنظیم کننده: پیوند نیک‌پی

گزارش «خاطره‌خوانی همرزمان ابوذر زمان»، پس از ۶ سال مراسم سالگرد آیت‌الله طالقانی در تهران برگزار شد/ زندان در زندان مرحوم طالقانی/تنظیم کننده: زینب نورانیان‌

یادداشت « یمن؛ آوردگاه حکام ماجراجو» با ترجمه : بهاران آزادی

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «آیت‌الله هاشمی‌: تمام اصولی که از قرآن، روایات و مدرسان خود یاد گرفته‌ام، شیوه اعتدال‌گرایی بوده است»، «رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: درگیری‌های قومی و مذهبی طی سال‌های آینده، عراق و سوریه را چندپاره خواهد کرد»، «نماینده مردم قزوین: برگزاری کنسرت‌ در استان مذهبی قزوین، نیازمند دقت بیشتری است» و «تقریب گرایی نگاه گم شده امروز جوامع مسلمان است»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۲۱ شهریور / روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.