رییس سازمان سینمایی کشور: دولت در خصوص فیلم رستاخیز، قطعا مقابل علما نمی ایستد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس سازمان سینمایی کشور: فیلم‌هایی که به پایشان ایستادیم کم نیستند/ به طور قطع می‌گویم این دولت حاضر نیست در مقابل علما بایستد/ فیلم‌ »من عصبانی نیستم»، از دو قوه مهم کشور مجوز لغو اکران داشت»، «یادداشت حجت‌الله ایوبی در وبسایت شخصی: بخش خبری٢٠:٣٠ به یاد دارد چگونه دو سال پیش، احمد رضا درویش را تا مرز تکفیر پیش برد؟»، و « اخراج اولین تماشاگر زن فوتبال ایران از ورزشگاه»

رییس سازمان سینمایی کشور: فیلم‌هایی که به پایشان ایستادیم کم نیستند/ به طور قطع می‌گویم این دولت حاضر نیست در مقابل علما بایستد/ فیلم‌ «من عصبانی نیستم»، از دو قوه مهم کشور مجوز لغو اکران داشت

اعتماد در گفتگوی لیلی فرهادپور و رضا صدیق با حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور و معاون سینمایی وزیر ارشاد، از قول وی، توقیف یک فیلم را مانند هواپیماربایی دانسته و همچنین سینمای امروز را دارای آرامش نسبی توصیف کرده است.

ایوبی در این گفتگوی صریح، به این نکات اشاره داشته است:
– دخالت دولت در عرصه فرهنگی و هنری می‌تواند باعث ارتقا و شکوفایی هنر شود یا باعث نابودی هنر آن شود. مهم این است که چگونه دخالت کنیم. مثلا شما شاهد بودید که همین دخالت‌های نابجایی که در تولید فیلم در سال‌های گذشته شد، بازار تولید را کامل از بین برد به‌گونه‌ای که هنور بازار تولید به رواق سابق خود برنگشته است.

– من هر استانی که می‌روم سعی می‌کنم سراغ افراد متحول و سازنده‌ها(بخش خصوصی) بروم و با آنها صحبت کنم و بعد آقایان فرماندار و شهردار و استاندار و… را می‌آورم و برای آنها توضیح می‌دهیم که مساله صدقه و خمس نیست بلکه چنانچه آنان – که فعالیت اقتصادی بخش‌ها را دارند- سینما را نیز در عرصه فعالیت‌های اقتصادی خود قرار دهند، از لحاظ اقتصادی هم برای آنها سودآور است.

– اگر همه تلاش‌ها درباره سینمای دفاع مقدس در نظام جمهوری اسلامی ایران یک متولی قدرتمند داشت، ما به اینجا نمی‌رسیدیم. به نظر من متولی اصلی آن باید وزارت ارشاد باشد. وزارت ارشادی که دفاع مقدس را در اولویت کارهایش قرار ندهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. کدام معاون وزیر ارشاد مدافع دفاع مقدس نیست؟

– حوزه هنری پذیرفت که مرجع نهایی برای تصمیم‌گیری درباره فیلم‌ها، سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

– فیلم‌هایی که …. به پایش ایستادیم کم نیستند. مثل فیلم پاداش، قصه‌ها، نهنگ عنبر که مشکلاتی داشتند و مشکلات‌شان هم حل شد. به هر حال مطمئن باشید که همه اینها براساس رایزنی‌ها پیش می‌رود. برای همه‌شان وقت و انرژی می‌گذاریم. بعضی از این فیلم‌ها مثل «من عصبانی نیستم»، از دو قوه مهم کشور مجوز لغو اکران صادر شد. بنابراین مساله آن فیلم‌ها از حوزه اقتدار ارشاد خارج است.

– فیلم رستاخیز یک فیلم متفاوتی است نسبت به بقیه پروژه‌ها. سال گذشته زمانی که فیلم رستاخیز اکران شد، اتفاقات عجیب و غریبی برای آن افتاد و داشتند آقای درویش را به مواردی متهم می‌کردند، در حالی که ایشان یک هنرمند برجسته هستند. همه کارهایی که باید انجام می‌شد، انجام شدند رایزنی‌ها کامل بود وخیلی هم موثر بود و تاثیر‌گذار و کاملا فضا برگشت و به مرحله اکران فیلم رسید در لحظه اکران اتفاقات جدیدی افتاد. برخی مخالف نشان دادن چهره بودند که از ما خواستند به هیچ‌وجه چهره حضرت ابوالفضل را نشان ندهند و به طور قطع می‌گویم این دولت حاضر نیست در مقابل علما در این خصوص بایستد.

– پنج درصد از فیلم‌های تولیدی در سال با اکران مشکل پیدا می‌کنند. رقم آنچنان بالایی نیست ولی از نظر روانی سنگین است. توقیف یک فیلم مانند هواپیما ربایی است! هواپیماربایی یک اتفاق عجیب و غریبی نیست. بسیار کم اتفاق می‌افتد و معمولا به خیر ختم می‌شود ولی بعد روانی و ناامنی که ایجاد می‌کند بسیار زیاد است. در مورد سینما هم همین واکنش صدق می‌کند که بعد از توقیف یک فیلم معمولا همه از ساخت فیلم ترس دارند از اینکه ما هم سقوط کنیم و سرنگون بشویم. یک راهش این است که ما واقعا همین کار را بکنیم، یعنی نظامنامه درست کنیم. البته در گذشته این کار را کرده‌اند مواردی هستند که تعداد آن زیاد است ولی به نظر من باید جزیی‌تر بشود.

یادداشت حجت‌الله ایوبی در وبسایت شخصی: بخش خبری٢٠:٣٠ به یاد دارد چگونه دو سال پیش، احمد رضا درویش را تا مرز تکفیر پیش برد؟
روزنامه اعتماد در صفحه ۸، یادداشت حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی را که در این روزها با حواشی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، به نقل از سایت شخصی‌اش بازنشر داده است.
از یک‌سو دلواپسان و هواخواهان احمدی‌نژاد و تیم سابقی که در دولت و ارشاد مستقر بودند، از یک‌سو مجلس و باز هم دلواپسانی که با کوچک‌ترین اتفاقی به‌قول خود ایوبی «فریاد واانقلابا» سر می‌دهند و از سوی دیگر هم رسانه ملی‌ای که گویا تنها به ملیت یک جناح و گروه خاص توجه می‌کند. رییس سازمان سینمایی هربار جلوی هرکدام از این جریان‌ها موضع‌گیری کرده است…
در بخشی از یادداشت وی می خوانیم:

«پس از گزارش شگفت‌انگیز و سراسر نادرست بیست و سی که مدعی شده بود جشنواره فجر تغییر نام داد یکی دو روز پرحاشیه را گذراندیم. اهل کش دادن مسائل نیستم و معتقدم این کشمکش‌ها به سود سینما نیست. اما از آنجایی که پای دهه فجر و انقلاب اسلامی در میان بود سکوت به نفع سینما نیست. پس از نامه‌ام به ریاست صدا وسیما، از طرف این برنامه پیگیری‌های زیادی برای گفت‌وگو شد.

…. ساعت چهار بعد ازظهر دیروز اول شهریور ١٣٩۴ خانم چخماقی از راه رسید با کمال شگفتی با دوربین. اصلا انتظارش را نداشتم. حضور دوربین را نپذیرفتم. با اینکه من خانم چخماقی را تنها وتنها در برنامه‌های بیست و سی و همواره در حال تاختن به سینما دیده بودم، با رعایت ادب پذیرفتم.
…. گفتم آیا بهتر نبود اول واقعیت را در‌می‌یافتید و بعد گزارش تهیه می‌کردید؟ به ایشان یادآور شدم ماجرای احمدرضا درویش را. گفتم شما که اینک خواهان نمایش فیلم رستاخیزید، به یاد دارید که دو سال گذشته جرقه آتش رستاخیز را چگونه برافروختید و احمد رضای درویش را تا مرز تکفیر پیش بردید؟ و امروز از این کرده خود پشیمانید. به ایشان مصاحبه‌ام در مشهد را یادآوری کردم؛ سفری که تقریبا دوسال گذشته برای گفت‌وگو با علمای مشهد و حل بحران رستاخیز ترتیب داده بودم. آن روز هم از بیست و سی پی‌در‌پی درخواست مصاحبه داشتند. به ایشان یادآوری کردم که آن روز هم دلم مانند امروز گواهی نمی‌داد. اما برخورد فردی که پای تلفن بود، به گونه‌ای بود که می‌خواهند جبران مافات کنند و من به دلم عمل نکردم و به عقلم اعتماد کردم. بحث مشروحی درباره مجوز شرعی احمدرضا درویش و نظر مراجع قم کردم. اما از آن مصاحبه تنها آخرین جملاتم که گفتم البته می‌پذیرم که فیلم مشکلاتی هم داشته است پخش شد و بیست و سی با این جمله می‌خواست بگوید که گزارش قبلی‌اش درست بود و این برنامه دروغ نمی‌گوید. تهیه‌کننده برنامه برای اثبات خودش آتش مخالفت با احمدرضا درویش را شعله‌ور کرد. یعنی دفاع از اشتباه خود به هر قیمتی.
….برای‌شان از عظمت جشنواره فیلم فجر و دلایل برگزاری جشنواره‌ای مستقل در اردیبهشت ماه گفتم. سرکار خانم که گویی حقایق تازه‌ای بر او کشف شده خواهش کرد همین مسائل را برای روشن شدن مساله بیان کنم. با اینکه دلم گواهی نمی‌داد ولی عقلم حکم کرد که مصاحبه کنم و حقایق را بگویم. حال و هوای گفت و شنیدها جوری بود که گویی سازمان صدا و سیما تصمیم گرفته گزارش‌های نادرست دو شب گذشته را جبران کند. درست همان ماجرای مشهد تکرارشد و من بازهم در دام دوربین بیست و سی گرفتار آمده بودم.

با حرارت همه آن حرف‌ها را تکرار کردم …. در جواب او که پرسید خب پس این جشنواره اردیبهشت چیست؟ گفتم پس از جشنواره فجر در اردیبهشت ماه سال بعد جشنواره‌ای برای سینماهای نزدیک به نگاه سینمای ایران برگزار خواهد شد به نام جشنواره فیلم ایران. در پایان کتاب خاطرات و گزیده مقاله شمس را به مجری محترم هدیه کردم. کتاب را گشودم و جمله‌ای از شمس را که اتفاقا زبان حال بود برای‌شان خواندم. فضا بسیار خوب بود. به نظرم جدال بی‌حاصل این دوسه روز پایان یافته بود. هنگام خداحافظی گفتم به شما اعتماد کردم امیدوارم که کار درستی کرده باشم. ساعت ٢٠:٣٠ دیشب (یکشنبه شب) گزارش سینمایی این‌گونه آغاز شد که در گزارش‌های پیشین این شبکه گفته شد که نام جشنواره فجر تغییر یافته. میرکریمی بیست و سی را به دروغ متهم و ایوبی از رییس سازمان گلایه کرد. امروز سراغ رییس سازمان رفتیم تا واقعیت را جویا شویم و رییس سازمان را نشان داد که داشت می‌گفت بله امسال جشنواره بین‌الملل با نام جشنواره ایران در اردیبهشت برگزار می‌شود….
درست مانند دوسال پیش بازهم ثابت شد که بیست و سی دروغ نمی‌گوید{!!!} و من بازهم فریب عقلم را خوردم. البته چای سبزهم بی‌تاثیر نبود و این سخن شمس را نشنیدم که عقل تا درگاه می‌برد، درون خانه راه ندارد.. و من بازهم گرفتار دوربین نامحرم بیست و سی شده بودم. اگر دیروز با تردید می‌گفتم امروز با اطمینان می‌گویم که به دوربین بیست و سی اعتماد نکنید.»

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز، از این قرار است:

«کودتایی در پیوند خون و پول»، گزارشی از نشست بررسی کودتای ٢٨ مرداد از منظر آسیب‌شناسی ساختار اجتماعی-سیاسی ایران با حضور الهه کولایی، حسین آبادیان، الهام ملک‌زاده و وحید سینایی /تنظیم کننده: عاطفه شمس

گفتندکه یارانه‌ها پول امام زمان(عج) است / انتقادهای تازه هاشمی رفسنجانی از دولت سابق

روحانی: نگذاریم راه و مسیر امام(ره) توسط عده‌ای تفسیر نابجا شود / تجدید میثاق رییس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های امام راحل

مطهری: ارتباط با همه کشورها جز رژیم صهیونیستی به نفع منافع ملی ما است

اخراج اولین تماشاگر زن فوتبال ایران از ورزشگاه / در جریان دیدار تیم‌های ماشین‌سازی تبریز و خیبر خرم‌آباد در چارچوب هفته اول لیگ دسته یک، یک تماشاگر زن در ورزشگاه تختی تبریز این دیدار را تماشا کرد و بعد از چند دقیقه نیروی انتظامی او را از ورزشگاه خارج کرد.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس سازمان سینمایی کشور: فیلم‌هایی که به پایشان ایستادیم کم نیستند/ به طور قطع می‌گویم این دولت حاضر نیست در مقابل علما بایستد/ فیلم‌ »من عصبانی نیستم»، از دو قوه مهم کشور مجوز لغو اکران داشت»، «یادداشت حجت‌الله ایوبی در وبسایت شخصی: بخش خبری٢٠:٣٠ به یاد دارد چگونه دو سال پیش، احمد رضا درویش را تا مرز تکفیر پیش برد؟»، و « اخراج اولین تماشاگر زن فوتبال ایران از ورزشگاه»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۳ شهریور / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.