اهل حق در قانون اساسی جزو کدام‌یک از ادیان است؟

ابراهیم احمدیان

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جایگاهی با عنوان «دستیاری ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» بنیان گذاشته شد که می‌توان آن را گامی در جهت بهبود وضعیت حقوقی اقلیتهای دینی و مذهبی به شمار آورد؛ اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، گره تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما در فقه نهفته است و اگر راه چاره‌ای در کار است، باید آن را در این مسیر جست.

در استان کرمانشاه غیر از پیروان مذهب شیعه، پیروان مذاهب اهل تسنن و اهل حق نیز زندگی می‌کنند. ترکیب جمعیتی پیروان این سه مذهب، در شهرهای مختلف این استان متفاوت است. برای مثال، غالب جمعیت شهر پاوه اهل سنت است یا اکثریت مطلق در مرکز استان ـ شهر کرمانشاه ـ شیعه است و جمعیت اهل حق در شهر صحنه و کرند بیشتر از مناطق دیگر استان است؛ ولی در برخی مناطق تفاوت شمار پیروان این مذاهب کمتر است. منطقه سرپل ذهاب بهترین نمونه از این دست است. در این شهر مردمان مذاهب سه گانه قرنها است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از شگفتی‌ها این است که به عکس بسیاری از مناطق جهان که چنین وضعیتی گاه به تنش و اختلاف و نزاع می‌انجامد، در منطقه سرپل ذهاب سابقه درگیری مذهبی تقریبا وجود ندارد.

درست وقتی در جاده قدیمی کربلا و حج ایرانیان، از شهرستان کرند غرب(یا دالاهو) به سمت قصرشیرین حرکت می‌کنید، پس از عبور از یک جاده تقریبا سی کیلومتری و پوشیده از جنگلهای بلوط به شهری سبز و آباد با هوای گرمسیری به نام سرپل ذهاب می‌رسید. سرپل از پررونق‌ترین شهرهای استان کرمانشاه است که روستاهای بسیاری در پیرامون خود دارد و دشتهای گندم و باغستانهای میوه آن مشهور است و اقتصاد آن غالبا بر کشاورزی متکی است. در شهر سرپل و روستاهای اطراف آن، مردمان شیعه، اهل سنت و اهل حق زندگی می‌کنند. بنابر آمارهای رسمی، اکثریت جمعیت در منطقه سرپل ذهاب از آن شیعیان است ولی شمار پیروان اهل حق و اهل تسنن بسیار چشمگیر است و شاید این ترکیب جمعیتی را نتوان در جایی دیگر از کشور یافت.

مردمان سه مذهب قرنها است که بدون هیچ اصطکاک و تنشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. آنان با یکدیگر ارتباطات و مناسبات گسترده‌ای دارند، برای معتقدات یکدیگر احترام قائلند، در برخی مراسم مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند، از غذاهای نذری یکدیگر می‌خورند و غالبا بدون آن که از مفاهیم جدیدی مثل مدارای مذهبی مطلع باشند، به صورت شگفتی به آن باور دارند و عمل می‌کنند.(سرپل ذهاب از این لحاظ می‌تواند موضوع مطالعات جامعه‌شناختی و دین‌شناختی قرار گیرد. در واقع، موضوع شایان تحقیق این است که علل و اسباب مدارای مذهبی در این منطقه چیست و چه عواملی و چگونه مردمان سرپل ذهاب را اینچنین مداراگرایانه کنار یکدیگر جای داده است.)

اجازه دهید در این مختصر بیشتر به گروه اهل حق بپردازم که غالبا در رسانه‌های ما کمتر دیده می‌شود. گروه یا فرقه مذهبی ـ عرفانی «اهل حق»((Ahl-e Ḥaqqکه پیروان آن به صورت پراکنده در بسیاری از نقاط ایران و بیشتر در استان کرمانشاه، لرستان، همدان و کردستان زندگی می کنند، قدمتی چند صد ساله دارد.  اینان را با نامهای مختلفی می‌شناسند؛ مانند یارسان، پیروان آیین حقیقت، علی‌اللهی و اهل حق. باورهای مذهبی اهل حق با قرائت رسمی دین اسلام همخوانی کامل ندارد و آمیزه‌ای است از برخی اعتقادات اسلامی و چند آیین دیگر مانند آیینهای قدیم ایرانی و هندویی، با رنگ و بویی به شدت عرفانی و تا اندازه‌ای مرموز.[۱] این مرموزیت شاید نشان از آن دارد که گروه اهل حق در برخی دوره‌های تاریخی زیر فشار پیروان مذاهب رسمی منطقه بوده و برای حفظ موجودیت خود مجبور به کتمان، پنهان‌کاری و کمک گرفتن از رمز و راز گشته است. این مسئله‌ای است که دست کم امروزه در سرپل ذهاب کمتر به چشم می‌خورد؛ زیرا مردم به صورت آشکار عقیده خود را ابراز و مراسم مذهبی خود را اجرا می‌کنند. نگارنده در آخرین سفری که به این شهر داشت، پای سخن برخی از مردم اهل حق نشست. مردم اهل حق بسیار مسالمت‌جو، کم‌توقع و سازگارند و غالبا اهل گلایه نیستند. شاید بتوان گفت گلایه‌های معدود این مردم بیشتر متوجه دولت است. آنان سالها است که مدعی‌اند در معرض برخی تبعیضها و محدودیتهای سیستماتیک دولتی قرار دارند. این موضوعی است که هر از چند گاهی از زبان بزرگان یا نمایندگان این جماعت شنیده و در رسانه‌ها منعکس می‌شود. برای نمونه، دو سال پیش که آیت الله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه رفت، نمایندگان جامعه اهل حق در جلسه‌ سران عشایر و طوایف استان کرمانشاه آشکارا مدعی شدند که این جامعه از « گزینش‌های سلیقه‌ای در استخدام ادارات، به ‌کار نگرفتن مردمان اهل حق در پست‌های مدیریتی، ورود به حریم شخصی و خصوصی مردمان این آیین و توهین و بی‌مهری توسط روزنامه‌ها، مجلات و … .»[۲]در رنج است.

به دلایلی آمار دقیق جمعیت مردم اهل حق در ایران دانسته نیست؛ ولی به نظر می‌رسد که شمار آنها بین دو تا سه میلیون نفر باشد. از مشکلات عمده این گروه مذهبی، بیرون بودن مذهب آنها از مذاهب کشور در قانون اساسی است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور، اسلام(به مذهب شیعه دوازده امامی)است و پس از آن، سه دین زردشتی، کلیمی و مسیحی، «محترم» و دارای حق ادای فرایض مذهبی‌ به شمار آمده‌اند؛ اما مسئله این است که بنابر نظر مراجع رسمی مذهبی در ایران، اهل حق گمراه و بیرون از آیین اسلام است. در واقع، در قانون اساسی جمهوری اسلامی، وجود گروهی به نام اهل حق، کاملا مسکوت مانده و از طرفی، آنها را نیز نمی‌توان به لحاظ قانونی در شمار مسلمانان، زردشتیان، کلیمیان و مسیحیان به حساب آورد. این امر می‌تواند به فشار، تبعیض و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی، سیاسی، مذهبی و مدنی اهل حق بینجامد و شکل قانونی و سازمان‌یافته به آن ببخشد همان گونه که برخی مراجع و مراکز مذهبی در ایران به صراحت و آزادانه، این گروه را منحرف می‌خوانند و مردمان ایران را از ارتباط با آنان منع می‌کنند و حتی ازدواج با آنان را باعث تباهی دین و زندگی اخروی شیعیان به شمار می‌آورند.[۳]

شگفتی ماجرای اهل حق در این است که مردمان شیعه منطقه با مکانیزمی خودساخته و انگیزه خودجوش، در عین پایبندی به تشیع، مناسبات و ارتباطات فیمابین را به گونه‌ای هوشمندانه و مرضی‌الطرفین سامان داده‌اند؛ ولی حکومت هنوز به برنامه مشخصی برای چگونگی رفتار با اقلیتهای مذهبی دست نیافته و یا موضوع را چندان مهم نیافته است تا برای آن راه‌کاری پیدا کند. کشف ضرورت چاره‌جویی درباره این مسئله، چندان سخت نیست. اهل حق، به هر صورت رقم جمعیتی درشتی از شمار نفوس کشور را به خود اختصاص داده که نیروی انسانی چشمگیری به شمار می‌آید. آداب و رسوم، زیارتگاهها و سنن این قوم، از مواریث فرهنگی بشری است. اساسا در دنیای امروز به تنوع فرهنگی به چشم یک فرصت و موهبت می‌نگرند. جدا از این گونه ملاحظات گروه اهل حق در برخی مناطق مانند استان کرمانشاه، مرزنشین است و توقع پاسداری از مرزهای غربی کشور از او می‌رود. اعتماد به مرزنشینان، غالبا از هزینه‌های هنگفت امنیتی و نظامی کشورها می‌کاهد. فراموش نکنیم که در آن سوی مرزهای غربی ما، سالها است که خطرناک‌ترین گروههای تروریستی جهان فعالیت می‌کنند.

با روی کار آمدن  دولت حسن روحانی جایگاهی با عنوان «دستیاری ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» بنیان گذاشته شد که می‌توان آن را گامی در جهت بهبود وضعیت حقوقی اقلیتهای دینی و مذهبی به شمار آورد؛ اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، گره  تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما در فقه نهفته است و اگر راه چاره‌ای در کار است، باید آن را در این مسیر جست؛ زیرا مبنای قانون اساسی و سایر قوانین در کشور ما فقه و شریعت اسلامی است. تا آن زمان به نظر نمی‌رسد که بتوان در این عرصه گره‌گشایی موثری کرد. وانگهی، در کشور ما، گویا گروههایی در پشت پرده، همواره مترصد آنند که مبادا اقلیتهای مذهبی بیش از آنچه آنان حق این جماعت می‌دانند، به حقوقی دیگر دست یابند؛ چنان که یونسی دستیار ویژه رییس جمهور چندی پیش در اظهاراتی به صورت سربسته و کنایه‌آمیز و شاید ناامیدانه بیان نمود که «عده‌ای نمی‌خواهند دولت به امور اقلیت‌ها توجه کند. دولت به دنبال توجه به اقلیت‌ها است و در این راستا هم قدم‌هایی برداشته است؛ اما عده‌ای مخالف این اقدامات هستند.»[۴]

 


[۱] . http://www.iranicaonline.org/articles/ahl-e-haqq-people

[۲] . http://isna.ir/fa/news/۹۲۰۷۲۴۱۵۲۲۷.
[۳]  http://islamquest.net/fa/archive/question/fa۸۳۰۴.

[۴]. http://isna.ir/fa/news/۹۳۰۶۰۶۰۳۷۷۲.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جایگاهی با عنوان «دستیاری ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» بنیان گذاشته شد که می‌توان آن را گامی در جهت بهبود وضعیت حقوقی اقلیتهای دینی و مذهبی به شمار آورد؛ اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، گره تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما در فقه نهفته است و اگر راه چاره‌ای در کار است، باید آن را در این مسیر جست.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 116
  1. مهدی م

    ایراد اهل حق این است که اعتقادات اشان را مخفی می کنند و انسان در مواجه با آنها نمی داند چگونه رفتار کند برخی از آنها به معنای واقعی علی(علیه السلام را) را خدا می دانند و به اصطلاح قائل به الوهیت حضرت هستند اما برخی این امر را انکار می کنند و فقط برای حضرت شأن و جایگاهی قدسی قائلند. اما در هر حال باز بصورت مشخص نمی توان در موردشان قضاوت کرد این امر فقها را با چالش اساسی در مورد نجس بودن آنها به خاطر ملحق شدن به احکام کافر مواجه ساخته است!

  2. ا.

    آقا مهدی م ! مگر باید حتما درباره دیگران قضاوت کرد که گفت که آیا اینها نجسند یا نه؟ اصلا به نظر شما درست است که کلمه نجس یا عدم نجس را برای هموطنان خود به کار ببریم؟

    1. مهدی م

      دوست عزیز این نظر من نیست اصلا نه من نه هیچ کس حق ندارد از پیش خود به کسی نجس بگوید اما این فتوای فقهائ است که از متن قرآن استخراج شده است. همچنانکه کسی نم تواند بگوید کسی که به خدا اعتقاد ندارد نجس است ولی قرآن به صراحت می گوید کفار نجس هستند تعیین مصداق کافر هم بر عهده معصومین می باشد.
      البته نجس بودن به معنی پلشتی و کثیفی نیست نجس در فقه اسلامی تعریف خود را دارد که در این وجیزه نمی گنجد.

      1. ولایتی

        تعیین مصداق بر عهده معصومان است؟ اگر بر عهده آنان است آن بزرگواران درباره اهل حق چه فرموده اند؟ اگر چیزی نفرموده اند پس چرا آنها را نجس میخوانید؟

        1. مهدی م

          جناب آقای ولایتی به نظر شما معصومین در مورد احکام بورس و بیمه چه فرمایشی دارند در مورد احکام بانکی چطور… و خیلی از این دست مسائل. نقش فقها در واقع استخراج همین احکام می باشد گرجه در خود تاریخ هم می توان از برخورد حضرت امیر المومنین و امام صادق و برخی ائمه بزرگوار با غلات شیعه نظر ائمه معصومین را به راحتی فهمید.

        2. علی

          موافقم

      2. یاری

        جناب مهدی م عزیز، نجاست یک چیزی فراتر از کثیفی است و شاید کثیفی را به روح نسبت میدهد یعنی از جسم جلوتر میرود و روح را هم متهم به پلیدی میکند. شما برای مس بعضی چیزهای نجس باید غسل کنید اما در چیزهایی که کثیف ظاهری هستند نیازی به غسل نیست و همان غسل به فتح غین کافی است. این که قرآن کفار را نجس دانسته یک حرف است و این که اهل حق را هم کافر بدانیم حرف دیگری است. یک نظر این است که قرآن نظر به کفار قریش داشته با آن خصوصیات و ما نمیتوانیم کسانی را در جایی و زمانی دیگر که به خدای واحد هم اعتقاد دارند، نجس بشماریم. از همه اینها که بگذریم، نجس دانستن چند میلیون آدم که با ما زندگی میکنند اصلا زندگی را بر ما دشوار خواهد ساخت و هزار و یک آفت دیگر دارد از جمله آفت امنیتی، جدایی طلبی و غیره و غیره.

        1. مهدی م

          جناب آقای یاری اینکه ما در هرجا برخی احکام به مذاق ما خوش نیامد بگیم این مال زمان قرآن است سنگ روی سنگ بند نمیشه (فرض بفرمایید انسان در تابستان برای روزه داری چنین استدلالی بیاورد و یا برای مثلا خمس و زکات و….) در ثانی در زمان نزول قرآن هم مسلمانان در اقلیت بودند و بیشتر افراد طبق تعریف قرآن کافر بودند ثالثا کافر به لحاظ فقه اسلامی تعریف دارد و اگر کسانی مثل برخی از فرقه های اهل حق(نه همه آنها) و بهاییت و ناصبی ها توی این تعریف قرار گرفتند احکام خودش را دارد که باید کارشناسان و اسلام شناسان نظر قرآن را استخراج کنند.

          1. آیین ما سنت ما دین ما جزِیی از میراث فرهنگی ایران است.دیین ما قبل از اسلام و حتی قبل از زرتشت (میترائیسم)نیز بوده.
            همه ما آدمها یک خدا را ستایش میکنیم.هیچ انسانی نمیتواند به دین کسی دیگر توهین کند,حال چه شیعه باشی یا الحق.
            ایران از8000سال قبل جای ما بوده و هست خاکش برایمان از الماس با ارزشتر است.

          2. رضا

            سلام.
            درود به شرفت.
            هرکس باید متوجه عقاید خودش باشد.

          3. علی

            در این موضوع که دین امری اجتماعی است و به طور کلی نمی شود ان را فردی کرد حرفی ندارم ولی چند سوال از حضرت عالی دارم
            چرا اغلب کشور هایی که اصلا مردمش خدا را قبول ندارند از بسیار ی جهات از ما موفق تر هستند ؟ (منظورم کشور های اسلامی است )
            چرا واقعا نتوانستیم اعتقادات مردم عادی را فقط حفظ کنیم ؟ ارتقا. بماند
            یک سفر به شهر قم تشریف ببرید نا امنی و فحشا بیداد میکنه اونجا که باید نمونه ای برای مذهب ما باشه چرا اینطور شده ؟

            به نظر بنده رفتن به بهشت و رعایت امور شرعی عملی است بسیار شرافتمندانه ولی چرا ما اجبار داریم که بقیه رو با خودمون حتما به بهشت ببریم ؟
            مهدی جان بسار شایسته است که یکبار روح دین رو درک کنیم
            گفتن کلمه نجس دردی رو دوا نمیکنه
            اشاره میکنم به حدیث امیرالمومنین اسدالله غالب مولی الموحدین علی ابن ابی طالب که میفرمایند
            خودت را اصلاح کن جامعه خودش اصلاح میشه
            در پایان مطلبی رو به عنوان طنز بیان میکنم که همسایه ما 150 سال عمر کرد و تنها دلیلش این بود که سرش به کار خودش گرم بود

            شاید یکی از مهمترین دلایلی که ظهور حضرت حجت به تاخیر افتاده این است که روح دین را فراموش کرده ایم و به مسایلی می پردازیم که دردی از کسی دوا نمیکنه
            اصلا اون ها نجس که فرقی برای شما میکنه شما یکی از صفا ت باری تعالی که ستار العیوبی است یاد بگیر و سعی کن خودت درستکار باشی قول میدم صدها گبر هم اسلام بیاورند چه برسد به این بندگان خدا که خیلی از اعتقاداتشان با ما یکی است /
            خوشجال میشم در این مورد با هم صجبت کنیم
            chizjanshop@gmail.com

          4. سحر

            سلام من اهل حق هستم.ما هم در کنار مردم شیعه زندگی می کنیم هم اهل تسنن.شکرخدا تاحالا مشکلی نداشتیم.ما نجس نیستیم

          5. پردیس

            دین اهل حق دارای کتاب مقدس به اسم دفتر نوروز است که احکام دین بر طبق اونه

      3. نسرین م

        سلام من یک اهل حق هستم خدارو به یگانگی قبول دارم مردم ما نه دزدی میکنن نه اختلاس میلیاردی نه دیگران رونجس میدونن به همه احترام میزاریم رهبرمون بگه بمیرین میمیریم نه مثل فقهای شما فقط دنبال آب کشیدن مظلومهایی مثل ما هستن ودست دزدها رو آزاد گذاشتن هشت سال شانه به شانه شیعه وسنی و مسیحی تو جبهه جنگیدیم که آیت اله ها بگن ما نجسیم اما باافتخار فریاد میزنم من اهل حقم ناحق نمیکنم

        1. مهدی معین فر

          احسن حرف حق اینه

  3. چراغی

    طرح سئوالات جهت پاسخگویی : ازآگاهان ، تحصیل کردگان ، ( و باصطلاح سادات ، دلیلان و پیران ) ، مدعیان و بزرگان و… اهل حق تقاضا دارد پاسخ سوالها را مستدل ، با استناد به مدارک و اسناد آن با دلیل ، برهان ، عقل پسند و با حوصله ، صبر ، بردباری و با سعه صدر اعلام نمایند . و از پاسخهای شما کمال قدردانی را خواهم کرد و موجب امتنان خواهد شد .
    ۱- چرا مسلک اهل حق کلام سرانجام که یک مجموعه ی تحریفی و تحذیفی را با قرآن که کوچکترین تحریفی و تحذیفی در آن نشده هم سنگ و هم شأن قرار داده و عین قرآن می دانند !؟ لطفا پاسخ خود را مکتوب نمایید .
    ۲- اهل حق در نوشته های خود تناسخ و حلول را جزء ارکان مسلک خود می دانند توضیح دهید چرا قائل به حلول و تناسخ هستید ؟
    ۳- چرا پیروان اهل حق از لعنت و دشنام و بدگویی نسبت به شیطان ( ملک طاووس ) بشدت اجتناب ورزیده و نامش را مقدس و مبارک می دانند ؟
    ۴- حضرت علی (ع) می فرمایند : پس از امامان هادی و چراغهای روشنگرالهی ، بهترین خلق ، دانشمند صالح و شایسته است . که در حال حاضرعلماء و آیات عظام اسلام را شامل می شود ، اصول و فروع دین را برای مردم عوام توضیح و تفسیر می کنند . و فرقه اهل حق درمسائل دینی ازکدام مرجع حلال و حرام را بدست آورده و تشخیص می دهند ؟
    ۵- در مرام اهل حق نجاست مفهوم دارد یا نه ؟ و اصولا چه چیز را نجس می دانید ؟
    ۶- آیا در این مرام ( اهل حق ) انسانها با دین های مختلف و عقیده های متفاوت پاکند و یا نجسند ؟
    ۷- چرا مشروبات الکلی نزد اهل حق نجس و حرام نمی باشد ؟
    ۸- چرا و برای چه روزه قرآنی که بالصراحه یک ماه است به سه روز تقلیل یافته با آیه ۱۸۱ سوره بقره چه می کنید ؟ که می فرماید ” شهررمضان … ” و…
    ۹- دلیل اینکه کتاب های باصطلاح مقدس خودتان را مثل سرانجام ، کلام ها ، دفترها ، خزانه ، برهان الحق و غیره را برابر با قرآن و عین قرآن می دانید چیست ؟ با اینکه قرآن وحی خداوند قادر و متعال است و بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و در آن هیچ جای شکی نیست ، قرآن کریم محکمترین ، عمیق ترین ، جامع ترین و ماندگارترین سند دنیای اسلام و بشراست و با قرآن مجید انسان به مبدأ آفرینش متصل می شود . لطفا پاسخ خود را مستدل دهید ؟
    ۱۰- اهل حق می گوید ما شریعت ؛ طریقت ؛ معرفت را طی کرده و به حقیقت رسیده ایم یعنی چه ؟ لطفا توضیح دهید که در کدام کتب ادیان آسمانی آمده و یا کدام یک از امامان معصوم (ع) گفته ودرکدام کتب !؟
    ۱۱- بنابراحکام عقیدتی قبله اهل حق « پردیور» محلی درشهرستان پاوه که جایگاه سلطان سهاک است ، معرفی شده و در منطقه توتشامی و … مردگان را رو به پردیور دفن می نمایند و ذبح ( قربانیها ) را هم رو به پردیور قبله اهل حق ذبح می کنند !!! ؟ . پاسختان به این سئوال چیست ؟ لطف کرده پاسخهای خود را ذکرکنید . و تاریخ بوجود آمدن سلطان سهاک را مکتوب نمایید .
    ۱۲- مسلک اهل حق خدا را در جامه بشری پذیرا می باشد . و سلطان اسحاق ( سهاک – ضحاک ) را و قبل از او باباخوشین و ناعوث و حضرت علی خدای واقعی بوده اند یعنی چه ؟ آیا این دراذهان تداعی کننده این جمله نیست که فرقه اهل حق ( یازده خاندان )علی اللهی می باشند و معتقد به حلول و تناسخند . توضیح دهید ؟
    ۱۳- نویسنده کتاب سرسپردگان در مصاحبه ای که در سال ۱۳۴۷ ش ، با یکی از اهل حق انجام می دهد . از جمله می پرسد .
    الف )« شما نماز می خوانید ؟ جواب می دهد:« خیرما نماز نمی خوانیم ولی به جای آن در جم خانه درهرهفته و پانزده روز نیاز می دهیم ».
    ب ) سئوال می کند این که می گویند اهل حق علی اللهی هستند ، صحیح است ؟ جواب می دهد : بلی اهل حق علی اللهی هستند و خودم هم علی اللهی می باشم » .
    ج ) سئوال می کند « آیا خدا همان علی است ؟ جواب می دهد : « بلی همان علی است » .
    جواب تان به این سئوالها چیست ؟
    ۱۴- آیا این را از بزرگانتان پرسیده اید که چرا ؟ بزرگان اهل حق دفاتر و کلام خود را از پیروانشان مخفی نگاه می دارند که علت و دلیل آن چیست ؟!.
    ۱۵- اگر اهل حق خود را مسلمان شیعه دوازده امامی می دانند باید عقاید خود را با عقاید شیعیان مطابقت دهند. که آیا به نماز پنج نوبت و روزه یک ماه مبارک رمضان وبطور کل به موازین اصول دین که پایه و اساس مسلمانان است و فروعات دین و… پایبند هستند یا نه ؟. لطفا پاسخ خود را با اسناد قابل قبول ارائه دهید ؟ .
    ۱۶- جناب آقای علی محمدی برنجه جناب عالی درمجله پیک آذر شهریور ۱۳۸۰ مرقوم فرموده اید که اهل حق همان اصحاب سری هستند که یاران امام علی (ع) بودند وبراثرآزار و اذیت خلفای بنی امیه و خوارج از شبه جزیره عربستان به نقاط قلمرواسلامی مهاجرت می کنند . لطف فرموده نام کتاب های که اصحاب سری درآن نوشته شده است را اعلام فرماید تا همگان از آن آگاه گردند که همه به مسلک شما بگروند ؟ .
    ۱۷- اهل حق پیدایش و بوجود آمدن مسلک خود را بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) می دانند و سادات جعلی و ساختگی خود را علوی وازاصحاب سری کذایی خودشان می دانند و درجاهای دیگرهم می گویند بنیانگذاراین مسلک شاه خوشین و سلطان اسحاق و … درقرون مختلف نوشته اند و در( منطقه جغرافیایی شمال عراق و غرب ایران ) و تاریخ پیدایش دقیق آن را بدرستی نمی دانند و یا اعلام نمی کنند ؟!!. لطفاً به این سئوال با اسناد مستدل وبا برهان قانع کننده پاسخ دهید ؟ .
    ۱۸- آیا کتاب های اهل حق کتاب آسمانیست؟ آیا می توان آنرا با کلام الله مقایسه کرد؟ پس چگونه گفته های آنرا که نذر و نیاز را بالاتر از نماز می داند قبول می کنید؟
    ۱۹- کتبی که در مورد اهل حق موجود می باشد کم هستند و اگر محتوای این کتب واقعی نیست، چرا اهل حق اعتقادات خود را بیان نمی کنند و خود را از این تهمت ها رها نمی سازند؟
    ۲۰- با توجه به اعتقاد به دون به دون، از شما می پرسم کدام جسم پاکی لیاقت روح شریف علی (ع) را دارد(استغفرالله) .
    ۲۱- اگر فرقه اهل حق مسلک حقیقت است پس چرا خودتان را منتسب به دین اسلام می کنید ؟! ، آیا در مورد دین اسلام و مسلک تان مطالعه کرده اید و آیا خواسته های دین اسلام اینگونه است؟ و چرا از مسلکی پیروی می کنید ولی از دین اسلام واقعی پیروی نمی کنید ؟
    ۲۲- و اگر اهل حق دین است ، باید کتاب آسمانی و پیامبر(رسول) داشته باشد، آیا دارد؟
    ۲۳- قرآن کلام خداست و محمد رسول و مبلغ کلام الله است، کتاب اهل حق را چه کسی گفته و چه کسی مبشر آنست؟
    ۲۴- در کلام الله تناسخ را رد ولی در اهل حق همه ی ائمه دارای دون(تناسخ) می باشند و به این امر معتقد اند که بعد از مرگ روح در کالبد دیگری دمیده میشود؟ آیا این رد کلام الله نیست؟
    ۲۵- حداقل عبودیت و بندگی خدا نماز است و ائمه اطهار می فرمایند هرکس نماز نخواند شفاعت ما در روز قیامت به آنها نمی رسد ، در صورتی که اهل حق می گویند ما نیازی هستیم نه نمازی؟
    ۲۶- نیازی که برای خود و برای شکم خود باشد نه برای نیازمند و مستحق چگونه نیازیست؟ آیا این تناقض با کلام الله ندارد؟
    ۲۷- چه کسی این روایت را گفته است؟ راوی و سند مستند مبنی بر صحت آن چیست؟ آیا این کلام شیطانی نیست (منظورکتاب سرانجام ) ؟
    ۲۸- آیات مبارکی که معانی آنها در رد تناسخ می باشد: آیه ۲۸ سوره بقره، آیه۴۰ سوره روم ،آیه ۶۶ سوره حج ، آیه ۱۱ سوره غافر،آیه ۵۱ تا ۵۳ یاسین،آیه ۳۸ سوره انعام ،آیه ۲۴ سوره ملک. جوابتان به این آیات الهی چیست که فرقه اهل حق خود را مسلمان شیعه می داند؟
    ۲۹- فرقه اهل حق خود را مسلمان شیعه می نامند و وقتی با دلیل و مدرک اثبات می شود که مسلمان شیعه بودن آنها صرفا ادعای بیش نیست . وقتی که در بن بست قرار می گیرند می گویند ما از ادیان کهن ایرانی هستیم . با این توصیف فرقه اهل حق مسلمان شیعه نیستند . پاسخ دهید که از کدام ادیان هستید ؟ اسلام و از کدام ادیان کهن ایرانی !؟ .
    ۳۰- اهل حق می گوید ازسلاسل عرفانی اسلام هستند لطف نمایید آن عرفان اسلامی که مورد نظر اهل حق است را توضیح دهید و سر سلسله آن را ذکر نمایید !؟ .
    ۳۱- اهل حق خود را مسلمان و شیعه امامیه می نامند و می گویند : معتقد به خدا و نبوت ، معاد و ضروریات دینی بوده که حلال محمدی را حلال و حرام محمدی را حرام الی یوم القیامه دانسته و می دانند و منظور از حلال و حرام در مسلک شما چیست ؟ لطفا توضیح دهید .
    ۳۲- منظوراز کلام و کلام خوان در مسلک اهل حق چیست ؟ لطفا توضیح دهید کلام در فرقه اهل چه مفهومی دارد و ارکان آن از چه تشکیل شده است ؟.
    ۳۳- آمار افرادی که به فرقه اهل حق گرویده اند را با نام و محل زندگی و تحصیلات اعلام نمایید .؟ ولی خدمتتان عرض نمایم که عکس این صادق است ؟ .
    درخاتمه به عرض سمع و نظر مخاطبین محترم می رساند اینجانب کتب مختلفی از دین مقدس اسلام را در حد توان و فهم خود مطالعه کرده ام ولی نام و نشان از فرقه و مسلک اهل حق در آن که اثبات کننده ی یکی از فرقه های حقیقی اسلام باشد نیافته ام و کتب مربوط به مسلک اهل حق را مطالعه کرده ام که تناقضاتی فاحشی با دین مبین اسلام دارد . بنده یک فرد کنجکاو ، محقق در زمینه فرقه شناسی و بالاخص مسلک اهل حق هستم . که هیچ غرض شخصی نسبت به فرقه اهل حق ندارم . و با کمال میل منتظر جواب های منطقی و عقل پسند تان هستم .

    1. فریبرز

      سلام

      1. سحر

        چه کسی گفته ما نام شیطان را مقدس میدانیم؟؟

    2. فریبرز

      جناب اقای چراغی پرسش های رندانه ای نموده اید ودرعین حال غیرمنطقی ما هیچ ادعایی نداریم که کلام خزانه تحریف نشده ولی لطفا شما توضیح دهید قران موجود که دردست مسلمانان است چگونه گرد آوری شده ایا همان قرانی است که حضرت علی آن را گردآوری نمود یا برگرفته ازقرانی است که دردست حفصه دخترابوبکربوده است واما درمورد پرسش دوم شما ازآنجاییکه اکثرقریب به اتفاق فرق شیعه پیش ازصفویه باورمند به تناسخ بوده اند وهستند شما شیعه شدگان بعد ازصفویه چرا قایل به تناسخ نیستید این پرسش حق ما است که ازشما بکنیم نه اینکه شما ازما این پرسش را به عمل آورید هرگاه به این پرسشها پاسخ گفتی به پرسشهای دیگرشما پاسخ میدهم

    3. حسن بجانی

      سرور گرانقدر جناب آقای چراغی: همه سوالات شما در مکتب حقه یاری ‍پاسخ های قوی و مبتنی بر عرفان و فلسفه دارند. البته این نوع پرسشگری بیشتر به درد مسابقات بیست سوالی و نیز فرمهای گزینش پیروان اسلام داعشی می خورد. ضمن آنکه در یک مباحثه علمی و برابر حضرتعالی علاوه از مقام پرسشگری در موقعیت پاسخ به انبوهی از سوالات در مورد اعتقادات خود نیز خواهید بود.
      بهتر است ابتدا ٓظلم و ستم را در حق مخلوقات خدا از هر مذهب که باشند مذموم شمرده و محکوم کنیم و سپس در محیطی عقلایی و در معرض قضاوت افکار عمومی به بحثهای علمی بپردازیم.

    4. بح

      در تمام دزدیها و اختلاسها ی صورت گرفته شما نمیتوانید یک نفر اهل حق که دزدی یا به قول امروزی اختلاس کرده باشد پیدا کنید . هدف تمام ادیان الهی نزدیک شدن به خدا به میباشد حالا چه نماز شب بخوانی و پیشانیت پینه ببندد .. و یا نه کافیست ته دلت ترس از خدا باشد .. باید ببینیم این دزدهای امروزی پرورش یافته کدام یک از ادیان الهی امروزی هستند ..این اختلاس گران میلیاردی در کدام مکتب پرورش یافته اند

      1. دین ماشدیدترین مجازات یعنی قطع کردن دست رابرای دزدقرارداده

      2. مهدی معین فر

        اینا دین اسلام را ابزار دزدی واختلاس وخیانت,فسادکرده اند…پیشانی پینه بسته را ملاک ایمان بخدا میدانند,که کاملا غلط است…دل پاک,ایمان پاک,عقیده پاک ,عزت پاک داشتن,مهم است,نه روزه گرفتن ,ونمازخواندن اما حق الناس راضایع کردن

    5. مهدی معین فر

      حتما جنابعالی بااین همه سوالات ,بایدجای ابوموسی اشعری مینشستی …خیلی غافل ماندی عزیز…به مردم توهین,نکن…اسلامی که جنابعالی توصیف میکنید,فقط یک نام باقی مانده است…چنان برعقایدمردم میتازی که اینگاراززبان فیل افتاده ای…

  4. omid

    به سایت زیر سر بزنید تا اهل حق ها رو بشناسین
    گوران
    http://www.tojih.lxb.ir
    http://www.tojihat.lxb.ir

    1. کیا

      سلام
      بنده با یه دختر اهل حق ازدواج کردم یعنی تا بحال این چنین اطلاعات غلطی نشنیده بودم که اینجا شنیدم اینان انسانهایی پاک و خداشناس هستن خانم من روزه میگیره نماز میخونه بیشتر از خیلی ازما شیعه ها پاک و نجیبه بجای این دروغ های الکی خدارو یاد کنین فقط

      1. اصلاحگر

        با سلام خدمت همه دوستان:متاسفانه آنچه که برای بنده به عنوان یک ایرانی تلخ است این است که حکومت ومسولین منطقه مهم ومردمان نجیب اهل حق رها نموده است به هر حال این منطقه استراتژیک ایران اسلامی هم ازفقر اقتصادی وهم ازفقر فرهنگی رنج میبرد مسولین چشمانشان را برروی مشکلات بسته اند بابا به خدا قسم این قدر که برای سایر نقاط خاورمیانه ما هزینه می کنیم یک دهمش در همین منطقه غرب استان کرمانشاه هزینه می کردیم وحداقل به صورت نقد دلسوزانه به روستاهای این مردم مظلوم سرک می کشیدیم وشریک غم این مردمان میشدیم ومشکلات دینی این عزیزان الان حل شده بودو احتیاجی نبود عده ای دائما فتوای ضاله بودن وتکفیر عده ای از مردمان غیور وعاشق علی(ع)بدهیم بنده به عینه سرغ دارم افرادی لایق از این مردم را از استخدام محروم کردند وهمین عزیزان هم اینک با وجود این گونه تبعیضات هم اکنون اهل ناز شب هستند خلاصه بجای ضاله شمردن عقاید دیگران میشود با دیدگاه اصلاح هم وارد شویم متاسفانه رویکرد خشک مسولین فرهنگی در سالهای بعد از انقلاب با عث بدبینی عده ای از پیروان فرق اهل حق شده است لازم است بانگاهی نو به این مناطق نگریسته شود

        1. علی

          برادری که شما میگوئید اهل حق مردمان بی ازاری هستند مثل اینکه غائله تلخ گنابادیها را فراموش کردین که چقدرمردم مظلومرا چطوری کتک زدند وقران مساجد را آتش زدند من خودم یک طلبه هستم به منطقه ای که علی الهی ها بودندرفتم که به عنوان روحانی مسقر شوم بدترین وبی ادبانه ترین برخوردها را همینها با من کردم که از رفتنم به انجا منصرف شوم واقعا اینقدر تا این حد ادمهای بی رحم ندیده بودم حقشان است نظام به انها هیچ امتیازی نمی دهند چون اینها اتش زیر خاکستر هستند اگر دستشان بربیاید پوست از کله ما ها درمیاورند

          1. شما که به اون دنیا اعتقاد دارین ایشالله خدا جواب این حرفاتونو میده

          2. سحر

            خدا به اون مملکتی که شما طلبه اش هستین رحم کنه

          3. علی

            با سلام

            بنده به عنوان یک یارسانی و عاشق مولایم علی .با خواندن این مطلب شما خونم به جوش آمد شما که سواد و درک از دین اهل حق را ندارید چرا با حرفهای بیهوده و پوچ که مشتی تهمت است آخرت خود را بر باد میدهید.؟؟؟؟؟

            مسئله دراویش گناباد مسئله ای کاملا دینی بود که بخاطر تخریب جمخانه آنها شکل گرفت .

          4. رستمی

            شما چه رفتاری کردی که آنها آن واکنش را داشتند ؟ میفرمایید ؟

        2. خلاصه.اهل.حق.دریای.بی.کرانه.ته.نداره.ولی.احترام.ادب.محبت.برای.هر.انسان.واجب.

      2. علی

        موافقم

      3. مهدی معین فر

        اینا دین اسلام را ابزار دزدی واختلاس وخیانت,فسادکرده اند…پیشانی پینه بسته را ملاک ایمان بخدا میدانند,که کاملا غلط است…دل پاک,ایمان پاک,عقیده پاک ,عزت پاک داشتن,مهم است,نه روزه گرفتن ,ونمازخواندن اما حق الناس راضایع کردن

  5. danyal

    سلام من یه نوجوان ۱۳ساله هستم واین متن ها را خواندم من کودک فهمیدم این ها دروغ است وهمه خود ساخته است ولی شما که می گوید بزر گیم چطور

  6. سجاد(شیعه)

    بسم الله الرحمن الرحیم…..من یک پسر16ساله هستم برای من امسال سخت ترین سال تحصیلی بود زیرا با کسانی سروکار دارم که هیچ احترامی برای دین اسلام قائل نیستند…در خوابگاه نمونه دولتی یکی از شهرستان های کرمانشاه که نمیخواهم اسمش را ببرم با کسانی آشنا شدم که با حرفهایشان من و بعضی از دوستانم را رنجاندند…چند نفر از هم اتاقی هام اهل حق بودند آنها هیچ گونه احترامی برای اهل بیت(ع) و اعتقادات ما که شیعه بودیم قائل نبودند بارها بی احترامی کرند هم به قرآن هم به پیامبر(ص) و….من هم چند بار به آنها تذکر دادم وحتییک بار به یکی از مسئولان مدرسه هم گفتم ولی آنها به طور غیر مستقیم یا اینکه معذرت خواهی میکردندبه بی احترامیشان ادامه دادند آنها حتی با حکومت جمهوری اسلامی مشکل داشتند و بارها به آن توهین میکردند………..من نمیدانم چرا ما که به عقاید آنها احترام میگذاشتیم چرا آنها به ما و دین اسلام بی احترامی میکردند……آنها حتی به وجود خداوند اعتقاد چندانی نداشتند….امیدوارم روزی برسد که تمام انسان ها با هر دین و مذهبی که دارند به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند…

    1. سجاد

      سلام ببین خوبه خودت میگی نوجوانی و در این سن سرکشی و برخی رفتار ها عادیه و این چیزایی که تو گفتی در باره دیگر عزیزان اهل حق قطعا صدق نمیکنه و مشکل از اون بچه ها بوده پس همرو با یه چشم نبین منم دوست شیعه دارم تو خوابگاه البته سن وسالش بیشتره و به هیچ چیز اعتقاد نداره

      1. مم

        زن عموی من اهل حق هست . از این انسان پاکتر و راستگوتر و خدا پرست تر من توی عمرم ندیدم . این انسان به هیچ وجه قسم نمیخورد .

        1. الله سبحان و تعالی

          اعتقادات مسلک اهل حق شبیه توهم گرد و خاک روی تکه سنگ نامعلومی در ناکجا آبادی نامعلومی است.که با وزیدن نفس مسموم تمایلات نفسانی صوفی ها و پیرمسلک هایشان جابجا شده و هیچ پایداری ندارد.
          هیچ یک از مردم فریب خورده دیار یارستان سر از کار مسلکشان در نیاورده و مدام مورد استعمار و استمثار فئودال های پیر مذهبشان قرار گرفته اند..

          عده ای از شما عزیزان به احتمال خیلی زیاد منظور مرا فهمیده اید.

          1. وایی بر این مردم که فقط قضاوت کردنو یاد گرفتن شما چه تحقیقاتی انجام دادی که به همین راحتی قاضی شدی

          2. ناشناس

            من بعد از ۸سال فهمیدم هم زنم و هم خانواده خودم اهل حق هستند.آیا راه نجاتی برای من هست؟ یا باید بسوزم وبسازم .زنم با پدرش اهل حق شده .متوجه هستین که؟ چیکارکنم من؟

          3. ای وای…منجی لازم است ظهور

    2. علی

      با سلام دوست عزیز در هر دین و مذهب و اقلیتی افرادی گمراه وجود دارند ولی این مسئله دلیل بر شرک دین اهل حق نمیباشد

  7. شهرام

    با سلام.دین وسیله ای یا ترفندی برای کنترل انسان بوده و خواهد بود .وقتی شما بعنوان یک پدر ب بچه‌ها ی خود امر ونهی میکنید شاید بعضی از کارها و حرفهای شما هم درست نباشد ولی بهر حال میخواهید بر آنها کنترل داشته باشید .فقط خداوند حق است .مادر دعای ک در حضور جم در جمخانه میخوانیم اینه :یا حق شکر تو رب العالمین و….خداوند هم در قرآن فرموده هیچ اجباری در دین نیست .انسان بودن شرط کامل برای زندگی درست است ن دین داری با تعصب غلط

  8. الماسی

    هرچه حکومت در بین فرقه ها واقلیتها ومخصوصا اهل حقها تبعیض قایل شود در وحله اول حکومت اعتبارش را در دنیا از دست میدهد در وحله دوم تمام اقلیتها وگروهها که مورد تبعیض قرار میگیرند میشوند آتش زیر خاکستر بر علیه حاکمان وقت خودشان ،،،،،

  9. احسان

    دین اسلام مذهب شیعه امیرمومنان علی(ع) دینی بر حق نزد خداوند بر حق پذیرفته شده و ادیانی که بر شیعیان علی(ع) دشمنی روا داشتند بدانند به زودی خبری عظیم دنیا را فرا خواهد گرفت پیامی از طرف صاحب خال برای کل ادیان بهدگوش باشند انتقام خون شیعیان گرفته میشود شک ننکند.

  10. دین اسلام به کوتاه کردن سبیل دستورداده درضمن دین اسلام اغلودرباره پیامبرها واولیاءالله هم نهی میکنه پس اینهابااسلام سنخیتی ندارند

    1. حسن

      هرکه متن بالا را در مورد اهل حق نوشته یه پدر سوخته به تمام معناست

  11. سلام و ادب،بعضی از نظرات آنقدر سطحی و بدون فکر نوشته میشود که انسان رو متحیر میکنه که مگر این سطح از جهالت هم ممکنه…کاری به میزان سلامت ذهن بعضی از نویسندگان ندارم و نظر خودم رو مینویسم.
    تا چه زمانی میخواهیم مثل کبک سر خودمون رو زیر برف کنیم، عالی ترین مقام این کشور وقتی میره کرمانشاه جامعه اهل حق رو دوست و برادر شیعه میدونه،اون وقت یه سری از عزیزان با عقیده های افراطی میان و دروغ هایی مینویسن که ریشه در تقلید کورکورانه داره نه تحقیق جواب دادن به همه این صحبت ها در این فرصت نمیگنجه ولی چند تا نکته میگم که یه مقدار دور هم فسفر بسوزونیم و فکر کنیم:1_چرا همه نقد هایی که بر اهل حق وارد دونستید براساس آمیزه های اسلام هست در حالی که اهل حق یک دین مستقل از اسلام هست؟مگر شما وقتی مسیحیت رو نقد میکنید عبادات اونها رو با احکام اسلام مقایسه میکنید؟
    2_ مگر هر کس که به یگانگی خداوند متعال اعتقادداره مسلمان(به لحاظ لغوی :تسلیم در برابر خداوندنه به معنای عان)نیست،کدام اهل حقی معتقد به تعدد خدایگان هست؟
    3_شما اهل حق رو محکوم میکنید که در مورد علی افراط میکنید و حد علی رو بالا میبرید،سوال من اینه که حد علی چیه؟شما حد علی رو چگونه تفسیر میکنید؟
    4_در مورد حراماتی که نسبت دادید به اهل حق (شراب خواری،بی بندی و….)فر اساس کدام سند این رو میگید؟این ها به شدت نزد اهل حق ناپسند هستن و کسانی که از این خط قرمز عبور کنند به شدت ترد میشن از جانب اهل حق
    5_در مورد حقوق اجتماعی این جامعه کدوم مورد با عدالت برخورد شده؟آیا از اهل سرباز نمیگیرید؟ مالیات نمیگیرید؟ایرانی نیستند؟جنگ نکردند؟شهید و جانباز ندادن؟بر علیه امنیت ملی اقدام کردن؟

  12. محبوبه

    با سلام و احترام،
    دوستان اهل حق یک سوال داشتم، خواهش می کنم در صورت امکان پاسخ دهید،
    مشغول پژوهشی هستم با مسئله ای مواجهه شدم. که پاسخ به سوال زیر به من در انجام پژوهشم کمک می کند.
    آیا در بین فرقه های اهل حق، فرقه ای هست که جلوی سبیل را کوتاه کند؟
    اگر هست در کدام قسمت ایران زندگی می کنند.
    باسپاس

  13. سحر

    سلام من قبلااهل حق بودم و شدیدا معتقد به عقاید این مذهب ولی بعد از یکم تحقیق کلا راهم عوض شدو شیعه شدم ولی همچنان خانواده و فامیل هامون اهل حق اند و با این اشنایتی که من از این افراد دارم به نظرم جزو منحرف ترین مردم تو این عصر اند و نظر الله سبحان و تعالی کاملا درسته.اینها چنان غرق توی خرافات خودشون شدن حتی وقتی بهشون میگم یه کم توی ادیان تحقیق کنید اگر اهل حقی براتون معقول بود اونوقت انقدر بهش پایبند باشید میگن که نه ما قبلا اینهارو تو دون قبل طی کردیم الان تحقیق کردن از رو گردن ما برداشته شده.

    1. Peyman

      اگه واقعا تحقیق میکردی این بلا سرت نمی اومد خواهرم

    2. متاسفم برات

    3. علی

      با سلام و احترام بنده از مریدان یارسان هستم ایا میشود از تحقیقهاتون به ما هم بگید.☺

    4. سوین

      سحر خانم شما اگه از سیر و سلوک و تعالی روح چیزی میفهمیدی هیچ وقت راهت را گم نمیکردی همون بهتر امثال شماها الک بشید

    5. با افتخار شیعه هستم

      درود به تو حق واقعی رو شناختی

  14. به صدای قلبت گوش کن بعد در مورد الحق تحقیق کن

    1. مهدی

      به نوای عقل باید گوش کرد

  15. محبی

    با سلام
    دین یعنی انسانیت و نشانه مومن واقعی این است که کسی از جانب او آزار نبیند و حقوق دیگران را رعایت کند به حکم انسانیت!
    دین یک اسم و قرارداد بیش نیست و اگر انسان انسان نباشد دی نخواهد توانست از بسیاری از مفاسد او جلوگیری کند.

  16. نسرین

    سلام من ی دختر شیعه هستم و باکسی قراره ازدواج کنم ک اهل حقه..ب خداو پیامبرو اماماهم همه چیز مثل ما اعتقاد دارند و فوق العاده انسان پاکو درستی هستن بازم ازدواج با همچین شخصی اشتباهه؟

  17. نسترن

    سلام من چند تایی از احکام آقایون مراجع رو بررسی کردم به نظر نمیا د خصومتی در کار باشه خیلی صریح حکم دین در ارتباط با این گروه مطرح شده و معیار برای نوع برخورد برای این گروه مطرح شده هم در دین هم در قانون اساسی جای شبهه نداره

  18. علی

    موسی به دین خود و عیسی به دین خود.

    1. ج ك

      مساله رو بعضی ها به بیراهه کشوندن مساله اصلی اینه که این بنده خداهای اهل حق هم ایرانى هستن جد اندر جد،سرزمین پدریشونه اجنبى و خارجى نیستن مستاجر این ملک ایران هم نیستن اونا مالک ملک پدریشونن من و شما به مذاقمون خوش نمیاد عقایدشون نیاد مشکل ماس نه اونا،اگه دلسوز مملکتمون هستیم یه فکری به حال این ملک ویران و پریشان بکنیم نه که بیفتیم به این حرفای صدمن یه قاز که چى نجسه و………

  19. رضا

    دوستان شیعه ای که جای خدا نشستید و دیگران را کافر نجس می دونید آیا تا حالا به این موضوع فکر کردید که اهل تسنن نیز شیعیان را کافر ونجس می دانند. حتی اگر فراتر برویم مسیحیان و یهودیان نیز دین اسلام را ساختگی و ملغمه ای از مسیحیت و یهودیت می دانند. به جای اینکه حکم به ارتداد وکافر بودن دیگران بدهید بهتر است اول خودتان را اصلاح کنید. اگر قرار اهل حق ها کافر ونجس باشند به شما چه ارتباطی دارد. خداوند باید قضاوت کند.

    1. فردین

      بنظر من کسی ک توحید رو قبول نداشته باشه نجس هس همه باید بدونن خداوند یکی هست و شریکی هم ندارم همه چیز بدست اوست و به همه چیز آگاه هست

      1. حسین

        سلام آقا فردین من اگه در مورد شما اطلاعات نداشته باشم و یا اطلاعات غلط داشته باشم مطمعنا درست قضاوت نخواهم کرد و این خداوند هستش که در نهایت در مورد بندگانش قضاوت میکنه چرا باید بنده خدا رو که اطلاعات کاملی در مورد درون اون ندارم نجس بدونم و مورد قضاوت قرار بدمش

        1. مهدی

          حسین آقا جناب فردین درست میگه.هر کس تحت هر عنوان در ذات خدا یا در صفات و یا افعالش شریکی قرار بده از توحید خارجه.وقرآن هم میگه مشرک رو نمی‌بخشد.حال باید فرد خودش ببینه مشرک هست یا نه

    2. فردین

      هر کسی به توحید اعتقادی نداشته باشد نجس هس
      خداوند متعال یکیست و شریکی ندارد اوست آرامبخش قلب ها اوست هستی تمام مخلوقات و همه چیز بدست اوست فقط خدا شایسته پرستش هست

      1. علی

        باسلام اقا فردین شما با چه تحقیقی با چه سند و مدرکی این چنین ناجوانمردانه در مورد اهل حق قضاوت میکنید .

        واقعا براتون متاسفم!!!

        1. مهدی

          علی آقا جناب فردین قضاوت نکرد فقط به طور کلی گفت فرد غیر موحد مشرکه حال اهل هر مذهب و ملکی باشه فرق نمیکنه.من و شما باید ببینیم موحدیم یا نه.

      2. حق

        اول ببینید در حدی هستید که نظر راجع به یارسان بدهید بعد سر صحبت را باز کنید
        خدا در همه جا یکیست فقط کسانی هستند تندرو و به اسم دین هرکاری میخواهد میکنند
        ما که همه را به چشم برادر میبینیم اما آنقدر دروغ و نیرنگ بین شیعه ها وجود دارد که خودشان هم اعتمادی به خود ندارند و مورد غضب حتی اهل سنت قرار گرفته اند ،اما ما با اهل سنت خوبیم و دوطرفه است آن هاهم همین حس را نسبت به ما دارند(بجز وهابی) ،باشما خوبیم اما شماها چون قدرت کشور در دستانتان است خودتان را گم کرده اید و بیشک اگر جهنمی باشد و بخواهد مارا در آتش بسوزاند شمارا هم خواهیم دید.

    3. با افتخار شیعه هستم

      کی گفته اهل سنت شیعه ها رو نجس میدونن از چیزی اطلاع نداری الکی بیانش نکن

  20. مهدی

    امام علی علیه السلام:
    دو مرد در راه من هلاک شدند دوستی که زیاده روی میکند و دشمنی که زیاده روی میکند.(حکمت۱۱۳نهج البلاغه)
    درکلام ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین آمده است که حق را بشناسید تا اهل آن شناخته شود و باطل را بشناسید تا اهل آن شناخته شود و بنده فکر میکنم امیرالمومنین در کلام خود مرز حق و باطل را مشخص نموده اند.

    1. اهل حق واقعی

      باسلام خدمت همه برادران گرامی چند نکته ؛ ۱) قران می فرماید به بتهای بت پرستان دشنام ندهید تا انها به معبودتان الله توهین نکنند پس چرا هرکدام…۲) اکثر بزرگواران چه شیعه چه سنی چه اهل حق و…یکبار اصول دینشونو تحقیقا بدون تعصب مطالعه نکردند حقیقتا دینمان براساس آیین پدرانمون فرهنگ قوم وشهرو…باور کردیم۳) یا همه اهل بهشتند واهل حقند که خدا روشکر ما که بخیل نیستیم که همه رستگار شوند البته خداوند آب پاکی رو درقرآن رو دست هممون ریخته واین آرزو محاله …یا اهل حق حقه یا شیعه و…که خواهش میکنم با این همه کتاب و اینترنت واساتید ودانشگاه وحوزه و ….قران وسرانجام روایات و دفاتر وسیره پیامبر(ص) واهل بیت(ع)و سیره بهلول ماهی وشاه خوشین سلطان سهاک و… دم دست هست یکم زحمت مطالعه و بعد تفکر(لا اکراه الدین قد تبین الرشد من الغی…ایه الکرسی/ بقره) رابکشند ، راه ازبیراهه را مشخص میکنه از خداوند متعال طلب سعادت وعاقبت خیری را آرزومندم . اللهم عجل لولیک الفرج

  21. Ali

    کی گفته اینها دو میلیون نفرن؟ در بهترین حالت یکو نیم میلیون نفرن.دو الی سه میلبون ادعای خود این قوم هست که اصلا صحت نداره حتی خیلی ها اونها رو از یک میلیون نفر بیشتر نمیدونن

  22. علیرضا

    در ضمن اهل حق یک انسان که چ عرض کنم چند انسان رو خدا میداند و ادعای حلولیت حضرت علی در رهبرانشان رو دارند یعنی روح حضرت علی نعوذبالله در بدن رهبران این ها رفته و همان حضرت علی شده اند😑.اینا به تناسخ اعتقاد دارند یعنی میگویند بعد از مرگ دوباره متولد میشویم اگر انسان خوبی باشیم میشویم انسان مثلا ثروتمند اگر انسان بدی باشیم زندگی بعدی حیوان می شویم با این تفسیر پدربزرگ من الان دوباره بدنیا اومده و شده فرزند یکی دیگر.و اینها نماز و روزه مسلمانان را ندارند.گوشت حیوانات حرام گوشت مثل گراز را میخورند و مسکرات برایشان حلال است.حتی غسل ندارند پس طهارت ندارند.حالا بنظر شما چنین کسانی مسلمانند؟؟؟پس بی تعارف حکم به کافر بودن و خارج از اسلام بودنشان و نجس بودنشان است.باشد که به راه راست هدایت شوند

    1. سوین

      چرت نگو بابا

    2. با افتخار شیعه هستم

      آفرین یعنی تصور کن مسیحی به اینا ارجحیت داره عقاید پوچ رو قاطی یکتا پرستی کردن خودشونن نمیدونن چی به چیه 😂 اون بت پرستا تکلیفشان با خودشون روشنه ولی کلا گیجن

    3. علی

      یاحق تعالی
      هو اول و آخر یار

      یعنی

      در اول و آخر خدا یار ما است

      جناب تو و ها میان تو
      آماده آید در رسانه های سراسری تلویزیونی با هم بحث کنیم و نتیجه بگیریم .

      فقط برابر اقیانوس بیکران قرآن
      فقط برابر اقیانوس بیکران قرآن
      فقط برابر اقیانوس بیکران قرآن
      یا حسین ع خون خدا

    4. مهدی

      در اسلام تعریف کافر مشخصه.

      هر کس به خدا یا یکی از پیامبرانش و معاد و ضروری دین مثل نمااز روزه حج… اعتقاد نداشته باشه و یا نعوذ بالله برای خدا شریک قرار بده و یا نسبت به اهل بیت پیامبر ناسزا بگه(ناصبی که البته بعید میدونم وجود داشته باشه) و همین طور طبق نظر آقای بهجت اگرفردی به تناسخ اعتقاد داشته باشه قطعا از اسلام خارجه و در گروه کفار قرار میگیره.حال تشخیص با خود فرده و اعمالش هم میتونه نمایانگر باشه.

    5. مهدی

      کاری به عزیزان اهل حق ندارم .شاید عقاید هر کدومشون بسته به مناطق مختلف یکسان نباشه اما در همسایگی ما یکی از عزیزان اهل حق هست با اخلاق بسیار خوب اما در ۲۱ رمضان در عزاداری میگفت خدامون رو کشتن!!!!
      ایاچنین فردی محکوم به اسلامه؟!

  23. با افتخار شیعه هستم

    میخواستم درمورد اهل حق بدونم هر جا رفتم دیدم اینا خودشون از اعتقاداتشان چیزی نمیدونن وفقط تنها چیزی که یاد گرفتن این هست که اسلام رو زیر سوال ببرن وگرنه در دفاع از عقاید ناحقشون چیزی نمیدونن .

  24. سامان

    سلام

  25. سامان

    با عرض احترام خدمت همه…با هر عقیده ای..حالا الحق یا شعیه یا مسیحی..
    بنظرم من همه کارهای برادران الحق کار بد و زشتی توش دیده نمیشه..یه سری اعتقادات و مراسمات خاص خودشون..مثل بقیه ادیان..که بااید بهش احترام گذاشت..
    ولی واقعا درست نیست که انسان تحصیل کرده امروزی فکر کنه خدایی با این هههمه عظمت و بزرگی بیاد توی یه جسم زمینی جلوه گر بشه..حالا یا علی باشه یا هر کس دیگه ای..
    خدا رو اینقدر کوچیک نبینید لطفا..
    خدا خیییلی بزرگتر از این حرفاس..خیییلی

  26. عباس م

    من اهل حق نیستم ولی برخورد زیاد داشتم ، اتفاقا خیلی مردم خوبیند

    1. مهندس،م

      درود بر شما،در عصر حاضر که دهکده جهانی ست،اغلب مردم آگاه هستند،اهل حق آیینی اساطیری عرفانی ست که معرفی دقیق آن در این مقال نمی گنجد
      آنا ۲ نکته دارد ۱ نقش بی بدیل آن در طول تاریخ در پاسداشت فرهنگ وزبان کوردی،چرا،چون کتاب مقدس آن یعنی کلام سرانجام به زبان کوردی است) گورانی،هورامی باهمان زازایی)
      ۲ چون اساطیری ست بسیاری از شخصیت های اساطیری شاهنامه در آن جایگاه والایی دارند ویارسان آیینی ایرانی هم هست که در آن بسیاری از بزرگان شاهنانه،فر خدایی دارند و برای یارسان قابل احترام،به همین جهت یارسان در طول تاریخ در پاسداری از مرزهای ایران،نقش پر رنگی داشته اند
      و وطن پرستی یکی از شروط ۷۲ گانه آن است
      هم چنین اغلب متفکرین و اهل فن که در آیین مطالعه داشته اند آمده است ۴ رکن جز ارکان آن است:
      پاکی
      راستی
      نیستی
      ردا) جوانمردی)
      پاکی و راستی،برای حق،نیستی یعنی سر دادن برای دفاع از حق و..
      بنابراین یک اهل حق واقعی،۴ رکن فوق را بجا آورد هم در دنیا یر افراز خواهد بود و هم عاقبت بخیر خواهد شد
      و هم اینکه نه تنها برای کشور وجامعه وهمواره باید مفید باشد،بلکه باید از خود گذشتگی نشان دهد
      آیین یاری یا اهل حق ۷۲ شرط دارد
      اولین شرط آن توحید است،خدمت به خلق از دیگر شروط آن است
      هم چنین حیوان آزاری در یارسان ممنوع ست ونیز طهارت ظاهر وباطن،روح و روان در آن از اصول است
      بجا آوردن همه ۷۲ شرط برای همه انسان ها میسر وممکن نیست و خوشا بحال آنانکه ،شروط ۷۲ گانه را تا حد ممکن بجا می‌آورند
      ذر پناه حضرت سلطان حقیقت وشاه هورامان مستدام ‌برقرار باشید
      رموز وشگفتی،ها،و شناسایی کامل آیین یارسان تا ‌وقت ظهور منجی عالم پشریت که ذات از مولا علی ع دارد زمان می برد
      و بر عوام برای شناخت آن هرچی نیست،عوامی که شیخ اشراق ویندوز حلاج و حضرت مولانا را هم در عصر خود تکفیر می کردند
      سنک بر حلاج می زدند،باتشکز

    2. مهدی

      در خوب بودن اخلاق این عزیزان بحثی نیست.بحث در مورد عقاید و کارهای دینیشون هست

  27. حسام

    آقایان محترم اهل حق نجس نیست ،کافر نیست ، مسلمان هستند ،صادق هستند ،انسان هستند ،خدا پرست هستند ،حرف اولشان حق الله است،حرف آخرشان حق الله است،پس بنظر شما نجس کیست، پس نجس کسیت کور کورانه دیگران را رانجس خطاب می کند در حالی که خودش حامل نجاست وعین نجاست است.اول تحقیق کنید سپس افترا بزنید

  28. سعید

    سلام،من باافتخار شیعه ام و مذهبم با گوشت و خونم درآمیخته،درنزدیکی اهل حق زندگی میکنم،طرف صحبت من شیعیانیه که بهشون توهین میکنن،آخه به شما چه دخلی داره!از نظر مسیحیا و حتی برخی اهل سنت ما شیعیان هم افراطی و رافضی هستیم!اصلا طبیعیه هر دین و مذهبی بقیه ادیانو منحرف بدونه!ولی چرا توهین؟چرا تهمت؟لااکراه فی الدین!اگه راست میگید بارفتارتون پیرو جمع کنید نه با زخم زبان!درضمن اگه آیت الله بهجت عزیز گفته نجسن یعنی حجت تمامه!!؟استغفرالله مگه ایشون معصوم بودن!من اهل حقهایی رو میشناسم ک کلا مث ما شیعه هان فَرقشونم اینه ک خیلی عاشق علی ان که یسری جشنو عقاید اضاف بر ما دارن، ی اهل حقایی روهم میشناسم که متفاوتن،ی عده ی منحرفی هم دارن که خود برادران یارسان هم قبولشون ندارن!پس الکی ملت رو قضاوت نکنید،در آخر بگم که همه ی ما انسانیم و به هر دینی که هستیم باید رادمردی و آزادگی داشته باشیم،

  29. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    اهل حق و شیعه پیراهن تن همند
    نیست نامی بهتر از نام علی ونیست دینی بالاتر از دین اهل حق نه در زمین و نه در آسمان…..
    ………
    ……..
    ……..
    …….

  30. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    یعنی
    در اول و اخر هر کاری خدا یار ما است.
    نباید بگوئیم چون پدرم در این دین بوده باید منم در این دین باشم.
    عاقلانه نیست .
    بلکه باید برابر اقیانوس بیکران قرآن و عقل سالم ثابت شود بعد انتخاب کنم برای بنده ثابت شده نظر بالا .
    نیست نامی بهتر از نام علی ونیست دینی بالاتر از دین اهل حق….
    خدمت شما عزیز آن عرض شود غلط های بنده را ببخشید چون سواد خوبی ندارم.
    هو اول و آخر یار
    ………

  31. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    احق تعالی به بنده گویند اهل حق . خدا کند که با شم آیا میخواهید با دین اهل حق آشنا شوید . اگر خواستارید بنده دور از هرگونه نفس شیطانی آماده ام که آنچه در باره دین اهل حق میدانم با شما در میان بگذارم برابر اقیانوس بیکران قرآن . و اگر دینی بالاتر از دین اهل حق وجود دارد بیاورید انهم برابر اقیانوس بیکران قرآن خواهم پذیرفت . دوست دارید ؟ اگر دوست دارید مردم را دعوت نمایید مسجدجامعه کمالشهر ساعت و تاریخ اعلام شود برای حضور و بنده را نیز دعوت نمایید برای بحث و گفتگو و امر ونهی در خدمت هستم . قوانیین اسلامی قابل احترام است و انجام و قوانین شخصی تحمیلی نیست بیاییم به هم دیگر اسلام را هدیه دهیم و بپرسیم از هم

  32. 소갠드

    باسلام .من با افتخار شیعه هستم اما بسیاری از فامیل ها و یکی از دوستانم اهل حق هستند. اینکه کسی خدا رو قبول نداره نباید به همه نسبتش داد . خیلی از شیعه ها هم هستند که خدا و پیامبر رو قبول ندارند.و این به اعتقاد اون آدم مربوطه نه به دینش.
    فقط من یه سوال داشتم . نمی دونم چرا وقتی از اهل حق درباره دینشون میپرسیم حرف مارو توهین تلقی میکنن .اما واقعا من قصدم فقط این بود که درباره اهل حق بیشتر بدونم. ولی از هر کس میپرسم یا توهین تلقی میکنه یا جواب سر بالا میده .

    1. علی

      یاحق تعالی
      هو اول و آخر یار
      حمد و سپاس مخصوص حق تعالی است که حمد را بهای نعمت هایش قرار داد ه است
      سوآل داری بپرس تا حد تحصیلاتم در خدمتم

    2. مهدی

      دقیقا.اصلا قصد توهین نداریم فقط میخایم ببینیم این عزیزان اهل حق عقایدشان با تعریف مذهب ما منطبق هست یا نه که غالبا جواب سر بالا داده میشه.

  33. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    جناب بهتر نیست ما در شبکه های سراسری و ….. که مردم هم نیز دعوت کنید تا همه متوجه بشوند و از هم سوآل کنیم به مدت چند ماه و یا سال هر شب یک ساعت و یا …… و نتیجه بگیریم

  34. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است . با هم دیگر بحث کنید و نتیجه بگیرید

    الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر الله

  35. علی

    یاحق تعالی
    سلام
    هو اول و آخر یار

    یعنی در اول و آخر هر کاری خدا یار ما است

    مخالفان دین اهل حق جواب بدهید

    آماده آید در رسانه های سراسری تلویزیونی با هم بحث کنیم و نتیجه بگیریم

    یاحسین ع خون خدا

  36. تینا

    بنام انسانیت

    هو اول و اخر یار
    فقط یک جمله کافیه برای یارستان
    که انسانیت در رگشون جریان داره و همیشه پشت هم هستند نه عرب هایی ک اتفاقی می افته هر کدام به سویی میرند درود بر یارستان

  37. تینا

    بنام انسانیت

    واقعا بعضی از شما خیلی خرافه گو هستید در این کره ی خاکی هیچ چیز بالاتر از انسانیت نیست بعد به جماعتی میگید نجس اگه انقدری در امور کشور و برای تحول کشور تلاش میکردید الان جز کشور های عقب مانده نبودیم

  38. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    سلام
    سوال
    مقامات کشوری خانه شما محل کار شما محل تفریح شما و زیارتگاهها مساجد و ….. کی ساخته است؟
    آیا کارگران و استاد کاران ساختمانی بی دفاع نساخته اند ؟
    اما این گروه بی دفاع که پر حادثه ترین هستند پشتیبانی ندارند .
    از نظر بیمه ای و حقوق و ….
    الان یکی که بیمه است بخاطر کمبود کار به شرکت که کار ساختمانی دارد میرود و مشغول کار میشود و وقتی کار تمام میشود و یا اخراج میشود میخواهد دوباره بیمه کارگری را ادامه دهد قبول نمیکنند و گویند صبر کن تا سهمیه بیاد و گویند ……
    و شاید در ماه هست کلا بیکار میمانند و شاید در ماه هست چند روزی کار میکنند ….
    آیا بر سر میدانهای کارگری و یا سر گذرگاهها ی کارگری رفته اید و جویای حال این قشر بی دفاع و زحمت کش را نموده اید .
    یا حسین ع خون خدا
    واگذاردن به امام حسین ع
    واگذارتان به حضرت ابولفضل علیه السلام
    واگذار تان به امام مهدی عج

  39. علی

    هو اول و آخر یار
    یعنی
    خدا در اول و آخر یار هر کاری یار ما است.

    مقامات کشوری خانه شما محل کار شما محل تفریح شما زیارتگاهها و محل دفن شما اگر نصیب تان شود و شرکتها و جادهها و….. کار گران و استاد کاران ساختمانی بی دفاع نساخته اند؟
    الان خیلی ها از این عزیزان مشکلات دارند از قبیل بیکاری فقر بیمه ای و کارافتادگی و بازنشستگی و……
    مثال
    یکی از این عزیزان از بیکاری میرود شرکتی که ساخت و ساز دارد مشغول کار میشود . بعد از گذشت شالی کمتر یا بیشتر کار میکند و بیمه اش آن شرکت واریز میکند بعد از سالی یا کمتر یا بیشتر کار تمام میشود و یا اخراج میشود بعد میخواهد بیمه کارگری اش را مثل گذشته ادامه دهد قبول نمیکنند و گویند صبر کن تا سهمیه بیاد و گویند صبر کن تا…… مدت ها میگذرد این طور مشکل چه طوری باید حل کنیم
    جواب بدید
    واگذار تان به امام مهدی عج
    واگذار تان به امام حسین ع خون خدا
    واگذار تان به رسول الله
    واگذار تان به داود دیوان عالی عرش حضرت اسرافیل ع
    واگذار تان به دو دست بریده حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
    حق مارا بگیرند از شما مقامات کشوری
    یا حسین ع خون خدا

  40. علی

    آمین یا حق تعالی

  41. علی

    یاحق تعالی
    سلام
    هو اول و آخر یار
    روحانیت محترم آیا برابر اقیانوس بیکران قرآن آمادهاید در شبکه های سراسری باهم صحبت کنیم و نتیجه بگیریم.
    تا مردم عزیز ایران اسلامی تماشا کنند بنده حاضرم تا همدیگر را یاری دهیم فقط برآبر اقیانوس بیکران قرآن
    نیست نامی بهتر از نام علی ونیست دینی بالاتر از دین اهل حق نه در زمین و نه در آسمان
    یا حسین ع خون خدا

  42. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    حمد و سپاس مخصوص حق تعالی است که حمد را بهای نعمت های ش قرار داد ه است

    اهل حق و شیعه پیراهن تن همند

    یا حسین ع خون خدا

  43. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    عید غدیر مبارک باد
    انشا الله

  44. علی

    یاحق تعالی
    هو اول و آخر یار
    روزهای مصیبت را بر همه دوستداران امام حسین ع خون خدا
    تسلیت عرض میکنم
    یا حسین ع خون خدا

  45. مهدی

    سلام من مذهبم شیعه امامی هست.البته در اعمال سهل انگارم که باید دقت بیشتری کنم اما با ۱۸ سال مطالعه اینو میتونم بگم که اگر کسی برای خدا شریکی چه در ذات چه در صفات و چه در افعال قائل باشه حتما از حیطه اسلام خارجه.هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن.
    تمامی پیامبران و امامان هم بنده ی مخلص و پاک و صد البته معصوم خدا هستند و تناسخ هم باطله و روز رستاخیزی در پیش رو هست.
    اسلام آخرین دین خدا و محمد صلی الله علیه و آله آخرین پیامبر و نبی است و هر کس بعد از او ادعای نبوت و رسالت و وحی کنه دروغگوست و جانشینان او ۱۲ امام معصوم هستند که آخرین ایشان حضرت حجت بن الحسن العسکری زنده و غایب است تا به امر خدا ظهور کند.در این مدت غیبت کبری هم نائب خاصی ندارد و هر کس ادعای نیابت خاصه کند و بگویند امام را میبیند قطعا دروغگو است.

  46. علی

    هو اول و آخر یار
    سلام
    شما که تجربه دارید
    نظرت در باره اهل حق و شیعه چه هست ؟
    ظاهر باطن اول آخر چیست ؟

  47. علی

    هو اول و آخر یار
    سلام
    آقا مهدی
    شما که تجربه دارید
    نظرت در باره اهل حق و شیعه چه هست؟
    آیا اهل حق و شیعه باید به دین هم اهانت کنند ؟ این درست است ؟

  48. زهرا

    آفرین حرف حق جواب نداره ،

  49. زهرا

    با افتخار شیعه هستم ،کنجکاو شدم در مورد تشابه و تفاوت بین مذهب شیعه و اهل حق چون دوستانی دارم ک اهل حق هستند خیلی دقت کردم تمام رفتارشون شبیه ما شیعه هاست و ارادتی ک ب ائمه دارند و خدا پرست هستند فقط ارادت خیلی خاص ب امیرالمؤمنین علی (ع) دارند مردمان با ادب و با مرامی هستند و اصلا شایسته نیست در مورد ایشان قضاوت و ظلمی صورت بگیره .

  50. مهندس ف

    مطمئنا وقتی قدرت در دست هر جامعه ای که در اقلیت هستند،بیفتد باز هم شاهد فساد و ظلم و ستم خواهیم بود. این رو تاریخ نشان داده.
    فرقی هم نمیکنه که از چه نژاد و مذهب و اعتقادی باشه.
    قطعا اگر حکومت و قدرت در اختیار مردم یارسان باشه هم این فساد پیش خواهد آمد وچه بسا بدترو شدیدتر.
    من خودم زاده ی این دین و مسلک هستم و حقیقتا بعنوان یک فرد تحصیلکرده هیچوقت متوجه خیلی از اتفاقات واعتقادت این فرقه نشدم چون اکثرا در تناقضند و به نوعی میشه گفت که دارای یک زاویه ی دید دیگر به داستان خلقت و دنیا از روز ازل تا قیامت هستند.
    متاسفانه در منطقه ای که من زندگی میکنم هستند عده ی کثیری که فقط به خاطر آبروی پدر و خانواده دست به سبیل خود نمی زنند و به نوعی بر خلاف میل خود عمل می‌کنند و این بنظر من میشه همون دیکتاتوری. داشتن سبیل هم یکی دیگه از شروط این مسلک هست که مشکلات خیلی زیادی رو برای پیروان این فرقه در امورات همچون استخدام پیش آورده مخصوصا بعد از انقلاب هر چند که در دوره ی پهلوی هم از سوی سپاه بهداشت گاها مورد ایراد قرار می‌گرفته.
    سنگ بنای این فرقه بر پایه ی 72 شرطی که پیر بنیامین وضع کرده بنا شده و بنا به اعتقاد به شرط دونادون ویا همان تناسخ در واقع با یکی از اصول دین اسلام که معاد هست، مقابله میکنه.
    متاسفانه عدم آگاهی و سواد در این جامعه به وفور دیده میشه و از گذشتگان و نیاکان این فرقه بحث “سر مگو” به میراث مانده.
    چون عدم آگاهی و به نوعی ترس از فاش شدن اعتقادات و مسخره شدن از سوی افراد در این موضوع دخیل بوده.
    در کل این فرقه جدایی از آیین اسلام هست مانند ایزدی ها که در کشور عراق هستن.
    و به باور مردم این گروه از تمامی آیین ها بر گرفته شده.
    به شخصه من خودم به هیچ یک از اعتقادات این فرقه اعتقاد ندارم و راه دیگری رو انتخاب کردم. اما لازمه ی انسانیت این هست که با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنیم و در کل یکی از قشنگی های عالم خلقت به تفاوت در باورها و نژادها و فرهنگهاست.
    کشور ما هم بخاطر قدمت و دیرینگی از این قاعده مستثنی نیست و اتفاقا میشه از این باورها و فرهنگ های مختلف در جهت مثبت استفاده کرد.
    برای مثال تنبور نوازی در نزد این مردم، یک امر مقدس هست.
    قطعا میشه از این توانایی ها و پتانسیل ها استفاده کرد.
    آرزوی موفقیت و سرافرازی برای مردم خوب کشورم.

  51. +LIFE

    درود
    ما در استانی زندگی میکنیم تنوع قومیتی و مذهبی رنگارنگی وجود داره
    در یک آپارتمان ۱۲ واحدی هستیم ۵ خانواده شیعه ۳ خانواده سنی و ۴ خانواده اهل حق …چون همدیگه رو درک میکنیم و احترام به افکار مثبت هم داریم تا کنون هیچ مشکلی نداشته و نداریم …به امید روزی که هیچکس باورهای خود را فراتر از دیگران قرار نده…پیروز باشی…
    بژی کورد

  52. بهار

    چرا انقدر دروغ میبافید و چنریادت سر هم میکنید؟ این نوشته ها و حرفای پوچ و بی معنی شما نشان دهنده ی این است که هیچ شناخت درست و منطقی از جامعه بزرگ و شریف و مسلمان اهل حق ندارید.مردمان اهل حق مسلمان هستند و اداب و رسوم و مراسمات مذهبی خاص خود را دارند و صد صد مسلماند.همانطور که مردمان عزیز اهل سنت مسلمانند و شریف، جامعه اهل حق هم مسلمانن و درستکار و خداپرست.ازدواج با جامعه ی اهل حق هم حرام نیست و اتفاقا سعادت میخواد.دست از تفرقه پراکنی بردارید و با سواد و مطالعه مطالب را نشر دهید.
    والسلام.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.