ملاعمر: فعلا در کنار جهاد مسلحانه، فعالیت سیاسی هم مشروع است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «ملاعمر: فعلا در کنار جهاد مسلحانه، فعالیت سیاسی و راه‌های صلح‌آمیز برای رسیدن به هدف مقدس، یک اصل مشروع اسلامی است»، «کتابی برای نشان‌دادن سیمای «رحمانیت خداوند» برای مخاطب عام و عصبی» و «عید فطری با خیابان‌های شلوغ شهرهای سنی‌نشین به همراه رسم حنابندان و قربانی»

ملاعمر: فعلا در کنار جهاد مسلحانه، فعالیت سیاسی و راه‌های صلح‌آمیز برای رسیدن به هدف مقدس، یک اصل مشروع اسلامی است
روزنامه فرهیختگان در صفحه «جهان» با اشاره به «حمایت غیرمستقیم رهبر طالبان از مذاکره با دولت افغانستان»، عنوان «ملاعمر نرم می‌شود» را به کار برده و خبر داده که رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید فطر، با حمایت از مذاکرات صلح با دولت افغانستان، آن را اقدامی مشروع برای دستیابی به هدف این گروه دانسته است.
در این خبر می خوانیم:
«ملاعمر رهبر گروه طالبان در بدون اشاره به گفتگویی که هفته گذشته میان نمایندگان این گروه و مقام‌های افغانستان در پاکستان صورت گرفته، مذاکرات صلح را امری «مشروع» خوانده است. مقام‌های افغانستان هفته گذشته با نمایندگان طالبان در شهر سیاحتی مری در نزدیکی اسلام‌آباد دیدار کردند. ….از این مذاکرات در سطح بین‌المللی استقبال شد؛ اما برخی فرماندهان طالبان مشروعیت افرادی را که به نمایندگی از این گروه در این نشست حضور یافته بودند مورد سوال قرار دادند که نشان‌دهنده اختلاف در داخل این گروه است. با این حال دیروز ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان در پیام خود از مذاکره حمایت کرد؛ ملا عمر گفته است: «اگر ما رهنمودهای دینی را ببینیم، درمی‌یابیم که دیدارها و حتی تعاملات صلح‌آمیز با دشمنان ممنوع نشده است. فعلا در کنار جهاد مسلحانه، فعالیت سیاسی و راه‌های صلح‌آمیز برای رسیدن به هدف مقدس یک اصل مشروع اسلامی است.»
…. این در حالی است که اخیرا برخی از شبه‌نظامیان طالبان با گروه داعش بیعت کرده و شماری از فرماندهان این گروه در مورد مذاکرات اخیر در پاکستان ابراز تردید کرده‌اند. انشقاق در صفوف طالبان در حالی صورت می‌گیرد که دیروز درگیری خونینی میان طالبان و داعش در شرق افغانستان روی داد. در درگیری میان افراد وابسته به داعش و گروه طالبان در ولایت ننگرهار ۲۵ نفر از دو طرف کشته و زخمی شدند.

کتابی برای نشان‌دادن سیمای «رحمانیت خداوند» برای مخاطب عام و عصبی
فرهیختگان در صفحه «اندیشه»، عنوان «سخن از غوغای رحمت خداوند» را برای گزارش «نشست بررسی کتاب اسلام، دین رحمت نه خشونت» انتخاب کرده و نوشته است:
«سه‌شنبه ۲۳ تیر نشست هفتگی شهر کتاب به بررسی کتاب «اسلام، دین رحمت نه خشونت: پژوهشی در حوزه قرائت رحمانی از دین با نگاه به مستندات و مباحث دینی، اجتماعی، تاریخی» نوشته علیرضا صدرالدینی اختصاص داشت. در این نشست علاوه‌ بر نویسنده، عبدالله نصری استاد فلسفه سخنرانی کرد. بخشی از صحبت‌های مطرح‌شده در این نشست را در ادامه خواهید خواند.

نشان‌دهنده سیمای رحمانیت خداوند و اسلام
علیرضا صدرالدینی:
– کتاب «اسلام، دین رحمت نه خشونت: پژوهشی در حوزه قرائت رحمانی از دین با نگاه به مستندات و مباحث دینی، اجتماعی، تاریخی» تلاشی است برای نشان‌دادن سیمای رحمانیت خداوند و اسلام.
– در نوشتن این کتاب جریان و گروه خاصی مدنظرم نبوده و تنها قصد داشتم به ابعاد و دایره گسترده رحمت الهی بپردازم.

– کتاب حاضر بر سه محور نوشته شد. محور نخست، «رحمانیت» خداوند است که در بررسی این محور به آیاتی در این‌‌باره نیز استناد کردم. محور دوم، نشان دادن «رحمت در اسلام» بود که در بررسی این موضوع هیچ تکلفی به خرج ندادم. محور سوم نیز درباره بررسی احوال پیروان اسلام است که آنها نیز دارای رحمت هستند.
– در نظام اعتقادی ما خدایی وجود دارد که در زندگی ما اثرگذار است، اگر خدای ما سختگیر باشد و اهل گذشت نباشد، این ویژگی در ما نیز ظهور و بروز می‌یابد. اما خداوند در طلیعه سوره‌های خود از نام و صفت «رحمانیت» خویش استفاده می‌کند، زیرا می‌خواهد نخستین تصویر از خودش «رحمت» او باشد.

کتابی برای مخاطب عام و عصبی
عبدالله نصری:
– نویسنده در این کتاب مباحث مهمی را مطرح کرده و کتاب دارای مخاطب عام است.
– نوشتن کتاب برای عموم مردم، سخت‌تر از تالیف کتاب برای نخبگان جامعه است.
– نقطه‌قوت این کتاب توجه به «روابط اجتماعی» در جامعه است.
– بهتر بود نویسنده ابتدا مفاهیم «خشونت» و «رحمت» را در کتاب تعریف می‌کرد.
– به نظرم نویسنده می‌تواند در تجدیدچاپ این کتاب فرازی از برخوردهای اهل بیت(ع) با مردم را نیز گرد آورد و ضمیمه آن کند.
– برخی جریان‌ها به نام اسلام دست به خشونت در جهان می‌زنند و غرب با تمام خشونت‌هایی که دارد، می‌تواند به‌راحتی اسلام را متهم به خشونت کند.
– وقتی پدیده‌ای را بررسی می‌کنیم، باید تمام ابعاد آن را در نظر بگیریم و مفاهیم را به‌درستی تحلیل کنیم.
– اهمیت دیگر این کتاب علاوه‌بر مفید بودن آن برای افراد جامعه، در این است که برای جامعه‌ای عصبی نوشته شده، زیرا متاسفانه رفتارهای انسان‌های مختلف، در جامعه نشان از عصبیت دارد.

عید فطری با خیابان‌های شلوغ شهرهای سنی‌نشین به همراه رسم حنابندان و قربانی
این روزنامه در آخرین گزارش آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در ماه رمضان، به سنت های عید فطر در سیستان و بلوچستان پرداخته و نوشته است:
«مردم استان سیستان و بلوچستان برای استقبال از عید فطر آداب و رسوم ویژه‌ای دارند. قوم بلوچ به مناسبت عید فطر سه روز را به جشن و پایکوبی می‌پردازند. زنان بلوچی در شب پایانی ماه رمضان مراسم حنابندان برگزار می‌کنند و با حنای ویژه این منطقه روی دست‌ها و پاهای خود را نقش‌هایی بومی می‌زنند.
سیستانی‌ها نماز عید فطر را در محلی به نام «عیدگاه» برپا می‌کنند. نمازگزاران همدیگر را در آغوش می‌گیرند و طلب بخشش و حلالیت می‌کنند. آنها معتقدند در عید فطر گناهان‌شان در پیشگاه خداوند بخشیده خواهد شد. سیستانی‌های روستانشین روز قبل از عید، خمیری برای پخت کلوچه خرمایی محلی در تنور هیزمی آماده می‌کنند و روز عید فطر کلوچه می‌پزند و آن را بر سر مزار درگذشتگان خود می‌برند و توزیع می‌کنند.
مردم سیستان و بلوچستان پس از خواندن نماز عید فطر به حمام می‌روند و لباس نو با رنگ‌های روشن تن می‌کنند. یکی از لباس‌هایی که زنان در این روز می‌پوشند، لباس محلی این خطه با سوزن‌دوزی خاصی به نام «زی‌‌آستون» است. این سوزن‌دوزی که اغلب با آینه‌کاری همراه است به سر آستین‌ها و بخش جلویی لباس زینت می‌دهد. زنان بلوچ در ۳۰ شب ماه رمضان به دوخت این لباس خاص برای خود و دختران‌شان می‌پردازند. زنان در این روز بهترین طلاهای خود را می‌آویزند و مردان نیز لباسی سفید تن می‌کنند.
مردم استان سیستان و بلوچستان معتقدند پس از یک ماه روزه‌داری در آخرین روز از رمضان باید حتما قربانی کنند. به باور مردم این خطه با ریختن خون قربانی از شر شیطان در امان خواهند ماند. اعضای خانواده در منزل بزرگ فامیل جمع می‌شوند و بنا به استطاعت مالی از گوسفند تا مرغ را برای قربانی در نظر می‌گیرند و ناهار اولین روز از ماه شوال را در منزل بزرگ خاندان میل می‌کنند.
خیابان‌های شهرهای سنی‌نشین سیستان و بلوچستان در روز عید فطر بسیار پر رفت و آمد می‌شود. خانواده‌ها به‌طور دسته‌جمعی در حالی که لباس نو به تن کردند به دید و بازدید خویشاوندان خود می‌روند.»

در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه نیز پرداخته شده است:
شواهد قرآنی و حکمت متعالیه
کتاب «شواهد قرآنی برخی مضامین حکمت متعالیه» به قلم علی کرجی و به کوشش مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. این اثر بیان شواهد قرآنی برای مضامین فلسفی را در واقع عرضه معارف عقلی بر قرآن کریم می‌داند که معیاری برای صحت و سقم دستاوردهای معرفتی بشر است. این کتاب در ۵۱۲ صفحه، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علی(ع) و العوالم
کتاب «علی(ع) والعوالم» نوشته عبدالعلی گویا با ویرایش جدید اثر و با تصحیح مجید مسعودی توسط انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد. نویسنده در این جلد از تالیفات خود به شناخت گروه معارض انبیا پرداخته و ابعاد گوناگون آنان را شناسایی کرده است. کتاب «علی(ع) و العوالم» در ۲۹۶ صفحه با قطع وزیری توسط انتشارات دلیل ما به بازار نشر عرضه شده است.

رونمایی از جلد سوم دایره‌المعارف قرآن لیدن
جلد سوم دایره‌المعارف قرآن لیدن اثری از انتشارات حکمت در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌الملل قرآن کریم رونمایی شد. دایره‌المعارف قرآن لیدن کتابی منحصربه‌فرد با ویژگی‌های خاص در حوزه مطالعات قرآنی است. شیوه کار این کتاب به شکل کلاسیک است که با حضور جمعی از محققان قرآنی صورت گرفته است. این کتاب در چهار سال با روندی منظم منتشر شده است. این دایره‌المعارف ۴۲۰ مدخل کوتاه بلند در حوزه علوم مختلف قرآنی دارد که شامل بخش‌هایی چون علوم خاص قرآنی، تاریخ ترجمه، چاپ تفسیر قرآن، نسبت قرآن و علوم‌های دیگر در حوزه تمدن می‌شود. در جلد سوم به دلیل اصل مدخل‌ها که به زبان انگلیسی بوده، اصل عبارت معادل به انگلیسی کار شده است.

عکسخانه/عید فطر در نوار غزه
فلسطینیان نوار غزه، برای عید فطر آماده می‌شوند. مسلمانان فلسطینی در حال آماده کردن کلوچه‌هایی هستند که هر ساله برای عید فطر می‌پزند. درحالی که مسلمانان سراسر جهان خود را برای جشن‌های چندروزه این عید آماده می‌کنند، ساکنان غزه نیز به‌رغم اینکه در بدترین شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر قرار دارند و نرخ فقر در این منطقه به ۳۹ درصد می‌رسد، برای جشن آماده می‌شوند. بیش از یک میلیون ساکن غزه یعنی ۶۰ درصد از کل جمعیت این کشور، هیچ درآمد روزانه‌ای ندارند و با فقر شدید روبه‌رو هستند و میزان بیکاری در این منطقه نیز به ۵۵ درصد رسیده است.

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: «من هم از خوشحالی مردم، خوشحالم.» (جشن مردمی توافق هسته ای)
یادداشت «علوم انسانی و جامعه»؛ نقدی بر نگاه رایج به علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور/به قلم حمیدرضا عریضی، استاد دانشگاه اصفهان
۱۶۰۰ غیرنظامی قربانی جنگ یمن

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «ملاعمر: فعلا در کنار جهاد مسلحانه، فعالیت سیاسی و راه‌های صلح‌آمیز برای رسیدن به هدف مقدس، یک اصل مشروع اسلامی است»، «کتابی برای نشان‌دادن سیمای «رحمانیت خداوند» برای مخاطب عام و عصبی» و «عید فطری با خیابان‌های شلوغ شهرهای سنی‌نشین به همراه رسم حنابندان و قربانی»مرور مطبوعات/ پنج‌شنبه ۲۵ تیر/ روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.