ربیعی: کنار هم قرار دادن تروریسم و تشیع در بیانیه وزارت اوقاف مصر، گره‌ای از مشکلات جهان اسلام را نخواهد گشود

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «کنار هم قرار دادن تروریسم و تشیع در بیانیه وزارت اوقاف مصر، گره‌ای از مشکلات جهان اسلام را نخواهد گشود»، «مراجع دینی معتقدند ورود زنان به ورزشگاه از نظر شرعی اشکال دارد»، «حضور زنان در ورزشگاه ها تنها خواسته مسئولان است، نه خواسته واقعی زنان جامعه ایران/مسئولان لیبرال مآب ما نباید برای راضی کردن مسئولان غربی، فرهنگ دینی را قربانی کنند» و «در زمینه طنز توحیدی دغدغه دارم»

روزنامه رسالت که با تیتر اصلی «در مسئله بورسیه‌ها به خیلی ها ظلم شد» به بازتاب سخنان رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها پرداخته، در خبری دیگر و از قول آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشته است: «آیت‌الله خامنه‌ای محور اساسی حیات انقلاب و امنیت کشور است»

کنار هم قرار دادن تروریسم و تشیع در بیانیه وزارت اوقاف مصر، گره‌ای از مشکلات جهان اسلام را نخواهد گشود
این روزنامه در گزارشی با عنوان «بیانیه اوقاف مصر همسویی با جریانات افراطی است» ار قول حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف، بیانیه توهین‌آمیز وزارت اوقاف مصر و کنار هم قرار دادن تروریسم و تشیع را همسویی با جریانات افراطی و مغایر با معیارهای وحدت‌بخش توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: انتشار بیانیه توهین‌آمیز وزارت اوقاف مصر در شرایط حساس کنونی منطقه و جهان اسلام، در زمانی که افراطی‌گری و جریانات تکفیری و داعش همسو با دشمنان، وحدت اسلامی و همگرایی مسلمانان را هدف قرار داده و جان و مال مسلمانان و غیر مسلمانان را به تاراج می‌برند و حتی مصر نیز از این جریانات در امان نبوده، نه تنها گره‌ای از مشکلات جهان اسلام را نخواهد گشود، بلکه شرایط را پیچیده‌تر و بر آلام ملت‌های مظلوم مسلمان افزوده و شعله جنگ‌های فرقه‌ای را مشتعل‌تر خواهد کرد و از سویی زمینه سوء استفاده دشمن صهیونیستی در کشتار فلسطینیان مظلوم و تداوم و تقویت سیاست‌های اشغالگرانه این رژیم را در آستانه روز جهانی قدس موجب خواهد شد.

ورود به ورزشگاه،مطالبه کدام حق؟
رسالت در صفحه گزارش، به انتشار گزارشی با عنوان «ورود به ورزشگاه،مطالبه کدام حق؟» به قلم نسرین محمودی پرداخته و هر چند از گفتگو با دو نماینده مجلس در این مطلب بهره برده، اما سخن را با نتیجه گیری مبهمی به پایان رسانده است. در این گزارش آمده است:
«جامعه ایران یک جامعه خاصی است به طوری که خواسته‌ها و مطالبات زنان ایرانی قابل قیاس با خواسته‌های زنان سایر کشورهای دنیا به ویژه اروپا نیست. جایگاه زن ایرانی مسلمان براساس قانون اساسی و برگرفته از دین مبین اسلام است، بر همین اساس زنان در کشور ما از جایگاه و ارزش والایی برخوردارند. هم اکنون صندلی های خالی بسیاری در ورزشگاه های مخصوص بانوان وجود دارد و اصلا هیچ خانمی برای تماشای مسابقات ورزشی به این ورزشگاه های بانوان مراجعه نمی کند، حتی تعداد طرفداران و تماشاچیان مسابقات در ورزشگاه های بانوان بسیار اندک است. بنابراین حال چه شده است که استقبال برای حضور در یک ورزشگاه مختلط آنقدر گسترده است که عدم حضور زنان در ورزشگاه ها ضد ارزش قلمداد می‌شود. حال فرض کنید که زنان به ورزشگاه نیز وارد شدند آیا آن وقت تمام مسائل و مشکلاتشان حل می‌شود؟
مسعود پزشکیان عضو فراکسیون ورزش مجلس در این باره معتقد است:"اینکه آن‌ها با چه پوشش و کیفیتی به سالنهای ورزشی راه پیدا کنند، یک بحث است ولی اینکه کلا اجازه ورود نداشته باشند، بحث دیگری است و اگرچه این موضوع بحثی اسلامی است، ولی تصور نمی‌کنم منع حضور بانوان کار درستی باشد. اگر مسئله منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح نباشد، ممکن است زنان به طورکل یا به استادیوم‌ها نروند یا تعدادی محدودی از آنها علاقه مند به این موضوع باشند ولی ما با مطرح و پررنگ کردن این ممنوعیت حضور زنان، کاری می‌کنیم که حتی کسانی که علاقه مند به حضور در ورزشگاه‌ها نیستند، دچار مسئله‌ شوند؛ در واقع، وقتی قانون ممنوعیت ایجاد می کنیم، اکثر خانم‌ها نسبت به این مسئله حساس می‌شوند و بی‌شک تبعات اجتماعی آن بیشتر از تبعات بین‌المللی‌اش است".
حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه به ارزش های زن بودنشان می افزاید و نه به ارزش‌های ایرانی بودنشان چیزی اضافه می کند. تنها مسئله ای که آنان را می تواند تا حدودی راضی کند، این است که بگویند ما هم می توانیم مانند زنان سایر کشور های دنیا آزادی حضور در
ورزشگاه ها را داشته باشیم.
سیدهادی حسینی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: "مراجع دینی معتقدند این کار از نظر شرعی اشکال دارد و اظهار نظر در این باب در صلاحیت من نیست زیرا بررسی جنبه‌های شرعی این موضوع به عهده علمای اهل شرع و دین است؛ اما اگر آن‌ها بگویند اشکال شرعی وجود ندارد، تمام دستگاهها موظف خواهند شد شرایطی را به وجود آورند تا همه بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. برای حضور بانوان در استادیوم باید بستر مناسب فراهم شود تا جایگاه آن‌ها جدا از مردان تعریف شده و حرمت‌ها حفظ شود؛ لذا اگر این مسائل حل شود، حتما علما هم ایراد نخواهند گرفت؛ زیرا با توجه به اینکه من سابقه مدیریت ورزشی دارم، می‌دانم ورزش چنین ظرفیتی دارد و بنابراین، اگر اشکالی در قانون است باید وزارت ورزش و جوانان به دنبال رفع آن باشد یا اجازه این اتفاق را از اهلش بگیرد.حضور آحاد ملت در مسابقات ورزشی از نظر اجتماعی اشکالی ندارد. من فکر می‌کنم استادیوم هم مثل سینما و تئاتر می‌ماند و خیلی ها دوست دارند خانوادگی آنجا بروند؛ فقط باید فضای این کار در کشور ما ایجاد و مهیا شود".
پرواضح است حل مسئله حضور بانوان در استادیوم‌ها، یک بار برای همیشه، نتیجه مثبت‌تری نسبت به این‌که صورت مسئله را پاک کنیم خواهد داشت. باید دید چه اتفاقی برای ما افتاده که ورود بانوان به استادیوم‌ها که در همه جای دنیا حتی در برخی کشورهای اسلامی یک موضوع عادی و معمولی است، برای ما به یک مسئله غیرعادی تبدیل شده است. بی‌شک ممانعت از این حضور و نگاه جنسیتی آثار خوبی در اجتماع نخواهد داشت. ضمن اینکه باید یادآوری کرد که ما همین چندی پیش تجربه چنین اتفاقی را داشته و شاهد هیچ گونه مشکلی هم نبودیم پس بهتر است به جای داد و فریادی که نتیجه رضایت بخشی هم به دنبال نخواهد داشت زیرساخت‌ها، امکانات و شرایط لازم را برای حضور بانوان فراهم آوریم تا این مسئله هم به امری عادی در کشور تبدیل شود.
امروزه زنان حقوق مطالبه نشده بسیاری دارند که می توانند آن را مطالبه کنند اما متاسفانه زنان با حقوق خود آشنا و آگاه نیستند که بتوانند آن را مطالبه کنند. آنچه در حوزه زنان ضرورت پیگیری دارد بحث اولویت بندی مسائل و مشکلات زنان است به طوری که امروز ما با جامعه ای رو به رو هستیم که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند بنابراین با توجه به زمان، انرژی و هزینه ای که برای اجرای یک برنامه در کشور صرف می شود مسئولان باید مشکلات و مسائل را دسته بندی کرده و براساس اولویت و ضرورت آن را پیگیری کنند.»

حضور زنان در ورزشگاه ها تنها خواسته مسئولان است، نه خواسته واقعی زنان جامعه ایران/ مسئولان لیبرال مآب ما نباید برای راضی کردن مسئولان غربی، فرهنگ دینی را قربانی کنند
در صفحه گزارش، همچنین گزارشی از نجمه الحسینی به چاپ رسیده و به «مطالبه زنان از تماشاچی تا ورزشکار» پرداخته و به پروژه دولت مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه ها اشاره نموده است.
در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:
«سال ۹۴ را آغاز فصلی نو برای فضا سازی رسانه ای جهت حضور بانوان در استادیوم های ورزشی بود که طی آن تایید و تکذیب فراوانی در رابطه با این موضوع از سوی مسئولان دولتی، امنیتی و قضائی دیده شد و این طور که به نظر می رسد، عزم دولت برای حضور نسوان در استادیوم ها جدی است. در دولت تدبیر و امید این پروژه به عنوان یکی از مهم ترین مسائل و مطالبات زنان ایران با قوت دنبال شد و علی الظاهر قرار بر این شد که این موضوع فرهنگی نیز(مانند برخی موضوعات سیاسی) به دست خارجی ها تعیین و تکلیف شود و در دیدار حسن روحانی با سپ بلاتر(آبان ماه سال ۹۲)، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از روحانی خواست که در میان‌مدت این وضعیت «غیرقابل‌قبول!» را تغییر دهد؛ سپ بلاتر گفته است: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و از مقام‌های ایران می‌خواهم درهای ورزشگاه‌های کشور را به روی زنان باز کنند.» در حالی دولت یازدهم قصد نهایی کردن حضور بانوان در ورزشگاه ها را در سر دارد که حساسیت این موضوع موجب آن می شود تا نخبگان فرهنگی، نکات قابل تاملی در رابطه با آن داشته باشند که در راس آنها مراجع تقلید هستند و بارها نظر خود را در این رابطه ابراز داشته اند.به گفته برخی از صاحب نظران حضور زنان در استادیوم ورزشی تنها خواسته مسئولان و نه خواسته واقعی زنان جامعه ایران است.

زهره طبیب‌زاده نماینده مجلس در این باره معتقد است: "متأسفانه محیط ورزشگاه‌ها به غیر از مسائل شرعی، محیط فرهنگی و اخلاقی مناسبی برای حضور زنان نیست چرا که بعد از هر مسابقه و اعلام نتایج ما شاهد وضعیت نامناسب از جمله فحاشی، ضرب‌ و شتم، پرتاب صندلی به داخل زمین و به کار بردن کلمات رکیک هستیم.چنانچه قرار باشد زنان و حتی خانواده در ورزشگاه‌هایی که شرایط نامناسبی در آن‌ها حاکم است، حضور یابند مشکلات جدی را شاهد خواهیم بود. همچنین باید بگویم کودکان و دختران ما از نزدیک شاهد صحنه درگیری می‌شوند که خود آسیب روحی و حتی ممکن است جسمی به دنبال داشته باشد. حضور زنان با این شرایط در ورزشگاه‌ها نه تنها باعث نشاط آن‌ها نمی‌شود بلکه مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت،این موضوع خواسته زنان، دختران و خانواده‌های ایرانی نیست، بلکه خواسته مسئولان لیبرال مآب است.تنها برخی مسئولان برای رسیدن به خواسته خود این امر را به خواسته عموم زنان مرتبط می‌سازند که باید بگویم آنقدر زنان ما تفریحات سالم دارند که نیاز به این تفریح که مشکل‌ساز است نخواهند داشت.
بحث حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در راستای اجرای سیاست‌های غربی است که آن‌ها دیکته کرده اند. وقتی موضوعی با فرهنگ ما همخوانی ندارد نباید اجرایی شود؛در واقع نباید برای راضی کردن مسئولان غربی، فرهنگ دینی را قربانی کنند".
وقتی مشکلات و مسائل زنان جامعه را مورد نگرش قرار می‌دهم به موارد متعددی بر می‌خوریم که هرکدام در جای خود مهم است و در بسیاری از موارد با سرنوشت خانواده‌ها و به خصوص بانوان جامعه گره خورده‌اند. قوانین بر زمین مانده در رابطه با زنان جامعه مانند منشور حقوق زنان، طرح بیمه زنان خانه دار، طرح عفاف و حجاب، طرح ساماندهى مد و لباس، سهم زنان فرهیخته و محقق در پژوهش و اقدام‌هاى تخصصى، طرح تسهیل ازدواج جوانان، تعیین میزان سرانه و سهم زنان از امکانات ورزشى کشور از جمله مواردی هستند که اولویت پرداخت به آنها به مراتب بیش از موضوع حضور زنان برای تماشای هر مسابقه ورزشی مردان است در حالی که تاکنون اقدامات رضایت بخشى در مورد آنها صورت نگرفته است. اما عده‌ای با طرح شعارها و مسائل چالش برانگیز مانند حضور زنان در مسابقات ورزشی مردان به عنوان تماشاگر، ضمن آسیب رسانی به لایه‌های مختلف اجتماعی، آن را بهانه‌ای برای فرار از عمل به وظایف ذاتی خود قرار داده‌اند. این عده که اتفاقاً برخی از آنان مسئولیت مستقیمی نیز در تأمین امنیت و آرامش زنان در حوزه‌های مختلف از جمله امور فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و به خصوص ورزش بانوان دارند به جای ارائه گزارش از عملکرد خود، به فرافکنی روی آورده و حاشیه‌های متعددی به وجود می‌آورند تا عملکرد ضعیف خود راپوشش دهند…..
مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور معتقد است:"باید بررسی شود که زنان ایرانی چقدر تمایل برای حضور در این مکان‌ها دارند و اینکه چرا مسئولان برای انجام کاری سیاسی، امروز بهانه به دست دشمنان دادند و موضوع فوق را بزرگنمایی کردند.اگر موضوع ورزش و حضور زنان و خانواده در این عرصه مهم است، باید به دنبال حضور پررنگ‌تر زنان در لیگ‌ جهانی و مسابقات باشیم. موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث دخالت بیگانگان می‌شود، بنابراین باید به شکل جدی آسیب‌شناسی این امر صورت گیرد تا همه بدانند که این خواسته درست نیست…. جایگاه زنان عفیف و با فرهنگ دینی ما در ورزشگاه‌ها با چنین شرایطی قابل قبول نیست و شأن آن‌ها را پایین می‌آورد….»

در زمینه طنز توحیدی دغدغه دارم
رضا احسان‌پور، نویسنده، شاعر و طنزپرداز در گفتگو با پایگاه خبری حوزه هنری، به این نکته اشاره کرده که «طنز، می‌تواند در خدمت دین باشد». وی افزوده است: «با زبان طنز می توان بسیاری از مضامین دینی را مطرح کرد. من در زمینه طنز توحیدی دغدغه دارم و به نظرم این امکان وجود دارد که با چند رویکرد در زمینه طنز به مقوله‌های دینی پرداخت. این نویسنده با بیان اینکه دین ما مردم را به نشاط سالم ترغیب می کند، گفت: یکی از کارکردهای طنز، ایجاد نشاط است. حتی اگر بخواهیم بحث انتقادی طنز را هم مد نظر قرار دهیم، از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر باید با زبانی نرم انجام شود، باز هم می توان از این طنز، که زبانی نرم برای تذکر بسیاری از مسائل است کمک گرفت.»

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
حبیبی: آزادی قدس مسئله اول جهان اسلام است
افزایش آمارطلاق واعتیاد درکشور
یادداشت «امنیت اجتماعی؛کمال جامعه» به قلم اسدالله افشار
گزارش «مطالبه زنان از تماشاچی تا ورزشکار» با موضوع پروژه دولت برای حضور زنان در ورزشگاه ها/تنظیم کننده: نجمه الحسینی
شاه‌آبادی، رئیس مؤسسه غدیرشناسی: در طرح قدر تا غدیر، آیات قرآنی مرتبط با حضرت علی(ع) در فضای مجازی منتشر می شود
انتقاد یک نماینده مجلس از حضور منفعل مولاوردی در جلسات هیئت دولت
جواد لاریجانی :سازمان ملل به اقدامات تجاوز کارانه در یمن پایان دهد
عمارحکیم خواستار شد؛ تشکیل جبهه منطقه‌ای و بین‌المللی علیه داعش
سعد عبدالهادی العنزی: عربستان برای سر علی عبدالله صالح جایزه تعیین کرد«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «کنار هم قرار دادن تروریسم و تشیع در بیانیه وزارت اوقاف مصر، گره‌ای از مشکلات جهان اسلام را نخواهد گشود»، «مراجع دینی معتقدند ورود زنان به ورزشگاه از نظر شرعی اشکال دارد»، «حضور زنان در ورزشگاه ها تنها خواسته مسئولان است، نه خواسته واقعی زنان جامعه ایران/مسئولان لیبرال مآب ما نباید برای راضی کردن مسئولان غربی، فرهنگ دینی را قربانی کنند» و «در زمینه طنز توحیدی دغدغه دارم»مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ ۱۵ تیر/ روزنامه رسالت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.