توهین اصحاب «معجزه هزاره سوم» هم جوادی آملی را از هاشمی جدا نکرد
دین آنلاین، روزنامه های «شرق» و «جمهوری اسلامی» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «باز هم روحانی و دلواپسان آمر به معروف/چرا به چند فرع اسلام چسبیدهایم و فکر میکنیم فقط آنها منکر و معروف هستند؟/ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست»، «تشخیص «اهم» از «مهم»، زیربنای امربهمعروف و نهیازمنکر»، «توهین اصحاب «معجزه هزاره سوم» هم جوادی آملی را از هاشمی جدا نکرد/نامه فرزند آیت الله جوادی آملی به هاشمی رفسنجانی؛ ده سال پس از دروغ «هاله نور»/ اطمینان دارم سخنان جاهلانه بر سیمای شما گردی نمینشاند»، «جستاری در اصول و عقاید و آداب یهودیت سنتی و غیرسنتی»، «سخن دل مراجع؛ کشور با شیوه کمیته امداد یا مزدوری اداره نمی شود/پرداخت یارانه نقدی از اول هم اشتباه بود/کسی که یارانه نقدی را آغاز کزد، به فکر آینده کشور و مشکلات نبود/وقتی روزنامه های یقه دران برای قطع یارانه ثروتمندان، از روی مصلحت، تیتر یک های مهم تری دارند!»، «هیچ تناقض و اختلافی میان شیعه و سنی نیست» و «اوباما و مادربزرگش؛ خبرسازی یا واقعیت/برایش نماز خواندم تا مسلمان شود»
روزنامه شرق که در کنار تیتر اصلی « ۷۰۰ میلیارد دلار صرف اشتغال در چین شد»، عناوین « کلید معمای پول کثیف در دست وزیر کشور» و « دیدار خصوصی جلیلی و مصباح » را نیز در صفحه اول آورده است، برای انعکاس سخنان روز گذشته رئیس جمهوری در همایش سراسری فرماندهان و مدیران ناجا، عنوان « وظیفه پلیس اجرای قانون است نه اجرای اسلام» را برگزیده و با چاپ عکس بوسه روحانى بر پیشانى فرزند نوزاد شهید داناییفر نوشته است: «روز گذشته فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی در «ستاد فرماندهی ناجا» میزبان رؤسای دو قوه بودند؛ «حسن روحانی»، رئیس قوهمجریه و «علی لاریجانی»، رئیس قوهمقننه. اما در این بین برخی سخنان رئیس قوهمجریه تکرار سخنان و مواضع او در گذشته بود؛ مواضعی در مورد «امربهمعروف و نهیازمنکر»، آن هم در آستانه فصل تابستان؛ فصلی که این موضوع بیش از پیش موردتوجه قرار میگیرد.
شرق در تنظیم این خبر، برای یادآوری اظهارات روحانی در ٢٣ فروردین امسال و ۳خرداد۹۳ نوشته است: «او در همایش بانوی انقلاب گفته بود: «امروز بزرگترین منکر ما بیکاری در جامعه است. امروز بزرگترین معروف توسعه کشور است. امروز بزرگترین منکر کمآبی و بیآبی است. چطور شد مقام این منکر و معروف اینقدر پایین آمد؟ چه کسی منکر و معروف را به چند فرع اسلامی تنزل داد؟» او افزوده بود: «البته فروع اسلام هم مورد احترام است، اما اهم و مهم کجا رفت؟ نیازمندیهای جامعه ما چه چیزهایی هستند؟»
او همچنین در این مراسم گفته بود: «ما در اسلام مردسالاری و زنسالاری نداریم، بلکه آنچه داریم شایستهسالاری است. مرد و زن در مسائل اجتماعی و امربهمعروف و نهیازمنکر در کنار هم هستند. هرچند متأسفانه در جامعه امروز نهیازمنکر را فقطوفقط در بعضی از خیابانها آوردهاند آن هم علیه زنان و بس.»
روحانی پیشاز این هم در سال گذشته گفته بود: «نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد؛ باید بگذاریم مردم راحت باشند».
او افزوده بود: «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو بهخاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمیتوان با زوروشلاق مردم را به بهشت برد. پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد». این گفتههای رئیسجمهوری در مورد «بهزور نبردن مردم به بهشت»، به چالشی بین دولت و منتقدانش تبدیل شد.»
شرق برای انعکاس سخنان جدید رئیس جمهوری آورده است: «مردم گاهی از اینکه چرا اولویتها در برخورد با جرمها رعایت نمیشوند، عصبانی میشوند. باید با هماهنگی در کنار هم کار کنیم و اولویتها را در جامعه مدنظر قرار دهیم. منکر اصلی و ریشه فساد در جامعه، فقر، بیکاری، فساد و ریاست و موادمخدر و عدم استحکام خانواده؛ اولویتهای آسیب اجتماعی ما است. اولین عامل ناامنی، فقر و بیکاری است و نهیازمنکری که ما میگوییم همینهاست. منکر اصلی در جامعه فقر، بیکاری و فساد است و اینها را باید از بین ببریم. ما درحالحاضر به چند تا فرع اسلام چسبیدهایم و فکر میکنیم همه منکر و معروف آنهاست.»
رئیسجمهوری با اشاره به اینکه خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، ادامه داد: «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت». او افزود: «پلیس جایی میتواند وارد شود که اولا مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیا قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد».
روحانی با بیان اینکه بزرگترین هنر جمهوری اسلامی ایران ارائه الگوی مردمسالاری دینی است، گفت: «حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امامخمینی(ره) دهها بار در سخنرانیهای خود بر این مسئله تأکید کرد که همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید بهدقت اجرا شود».
رئیس شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: «معیار پلیس باید قانون باشد، اگر کسی قانون را شکست، شما معترض خواهید شد. اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزء وظایف همه ماست، مخصوصا نسبت به جوانان و بانوان، این وظیفه سنگینتر است». روحانی با اشاره به دستور حضرتعلی(ع) به یکی از فرماندهان خود درخصوص نوع برخورد با زنان گفت: «زنان با مردان متفاوت هستند و نوجوانان و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را کسب نکردهاند و برخورد با آنها باید متفاوت باشد، اگرچه قانون برای همه مساوی است».
تشخیص «اهم» از «مهم»، زیربنای امربهمعروف و نهیازمنکر
روزنامه شرق همچنین در صفحه اول، یادداشتی با عنوان «معروف و منکر» را به قلم حجت الاسلام حسین انصاریراد منتشر ساخته که در بخشی از آن می خوانیم: «یکی از مسائل بسیار مهمی که غفلت از آن موجب تضییع بسیاری از مصالح کشور، حقوق عمومی و حتی احکام منبعث از شرع شده است، تشخیص «اهم و مهم» در همه امور، از جمله تشخیص معروف و منکر و سایر وظایف انسانی و دینی است. پیش از هر چیز، ارائه تعریفی از معروف و منکر، خالی از فایده نیست. معروف، از یک سو امور واجب شرعی را شامل میشود و از سوی دیگر، آنچه مصلحت جامعه و مصالح ملی و انسانی – حتی اگر مستقیما حکم شرعی نداشته باشد- را دربر میگیرد. واجبات دینی، مصالح فردی و اجتماعی، همه در دسته «معروف» طبقهبندی میشوند. منکر هم به آنچه از لحاظ شرع، عرف و عقل، امری مذموم و مفسدهانگیز است، گفته میشود. منکر را نباید صرفا به امور محرمه نسبت داد بلکه هر آنچه مفسده انسانی و اجتماعی دارد و از منظر علم و عقل، دارای آسیبهای جدی است، مشمول واژه منکر میشود، اما باید موضوع با اهمیت تشخیص «اهم» از «مهم» را بهعنوان زیربنای امربهمعروف و نهیازمنکر مدنظر قرار داد؛ موضوعی که هم عقلی و عقلایی است و هم فقهی و شرعی. فقها جملگی بر آن اجماع دارند و هیچ اختلافی میان آنها در این باب نیست…. «مهم»، در بسیاری موارد باید فدای «اهم» شود؛ بیکاری و فساد اشارهشده در سخنرانیهای اخیر رئیسجمهور، موضوع بیآبی و آسیبهای جدی به محیط زیست، نبود بهداشت و درمان مناسب برای آحاد جامعه، ازجمله موارد «اهم» و پرداختن به آن، «امربهمعروف» واقعی است…..»
توهین اصحاب «معجزه هزاره سوم» هم جوادی آملی را از هاشمی جدا نکرد/نامه فرزند آیت الله جوادی آملی به هاشمی رفسنجانی؛ ده سال پس از دروغ «هاله نور»/ اطمینان دارم سخنان جاهلانه بر سیمای شما گردی نمینشاند
شرق در صفحه ۲، نامه فرزند آیتالله جوادیآملی به آیتالله هاشمی را به نقل از خبرآنلاین منعکس کرده که در بخشی از آن آمده است: «….در باور نگارنده آن نشست که به «بانوی انقلاب» لقب یافت، بسیار شکوهمند و بهیادماندنی و به تعبیر شما تاریخی بود؛ زیرا تجلیل از شخصیتی بود که تمام ابعاد وجودی او در مسیر اراده و رضایت الهی قرار داشت…. از ویژگیهای برجستهای که از ایشان به یادگار نهادید، عشق وافر و ارادت سرشار ایشان به انقلاب و اینکه هرآنچه موجب کجروی و انحراف از مسیر انقلاب شود، ایشان را دل آزرده، رنجور و نگران مینمود، تقاضای حضور از شما در یکی از گذرگاههای پیچیده نظام، نشانگر ارادت کامل و عشق شامل ایشان به بقا و پایداری نظام بوده است. انتظار میرفت هرکسی با هر اندیشهای یا با هر انگیزهای حریم این حرم را که خاستگاه همه افتخارات و مبدأ همه شکوهمندیهای روزگار ماست، پاس بدارد و آن مکانت رفیع را که نقطه اتکا و مرکز اعتماد است از تمامی شهوتها، شبههها و شائبهها منزه داشته و حفظ و صیانت نماید… درود بر کسانی که دنیا و جلوههای آن را به درستی و راستی میشناسند و از فرازش بهره شکر برده و از فرودش میوه صبر میچینند، در هر دو حال جام رضا مینوشند و بر تسلیم در برابر حق اصرار میورزند».
شرق در ادامه این نامه آورده است: «اکنون که جامعه اندیشه انقلاب را از بینش و دانش شما و انگیزه آن را از روش و منش شما میآموزد و شما را روح و باطن انقلاب و فراتر از جریانها و برتر از جناحها میشناسد، مطمئن است که سخنان جاهلانه بر سیمای شما گردی نمینشاند و رفتار نابخردانه بر اندامتان غباری نمیفشاند؛ بلکه شاهد است که راستی و صداقت از کاسه صبرتان فرو میچکد و استقامت و پایمردی از بقایای جام بلایتان سرازیر است».
جستاری در اصول و عقاید و آداب یهودیت سنتی و غیرسنتی
شرق که در ستون «آیینه دیروز» به روایت تیترهای ٩ سال پیش روزنامه ها در چنین روزی می پردازد، به عنوانی از روزنامه جمهوری اسلامی از قول آیتالله فاضل لنکرانی (مرجع تقلید وقت) اشاره کرده که مرور آن و اینکه جامعه ما هنوز در کشاکش آن به سر می برد، جالب توجه است: «حضور بانوان در مکانهای ورزشی مردان بههیچوجه جایز نیست- انتظار آن است که حرکت مسئولین محترم در مسیر احیای ارزشهای اسلامی باشد و از اموری که موجب خدشه واردکردن به این امر است اجتناب کنند»
شرق در ستون «ریویو»ی صفحه اندیشه و در مطلبی با عنوان «گذشته و آینده یهودیت»، به نقد و بررسی کتاب تازه منتشر شده نشر مرکز با نام «دین یهود» به قلم دان کوهن شربوک و با ترجمه حسن افشار پرداخته و می نویسد: « این کتاب با وجود آنکه به مسئله صهیونیسم بهقدر کافی نپرداخته، اما یک معرفی اجمالی و سودمند درباره تاریخ یهودیت است و با نگاهی به زندگی یهودیان در حاشیه شهرها آغاز میشود، سپس دین یهود را، بهعنوان یک نهاد، بررسی میکند، آنگاه به دولت اسرائیل میپردازد و بعد به این پرسش پاسخ میدهد که یهودی کیست و جوامع یهودی جهان چگونه اجتماعاتیاند. این بحث، زمینه را برای روایت تاریخ قوم یهود از روزگار باستان تا زمان حاضر آماده میکند، سپس در مورد اصول و عقاید و آداب یهودیت سنتی و غیرسنتی بحث میشود. کتاب دارای یک گاهشمار، نقشه، واژهنامه، فهرست اعیاد، منابع قابل رجوع برای مطالعه بیشتر و نمایه است. همچنین تصویرهای کتاب نمونههایی از هنر و نمادها و مناسک دینی را نشان میدهد.»
در بخشی از این مطلب آمده است: «با آغاز دوران استعمار، یکی از عناصری که به جهانگشاییها و کشورگشاییهای قدرتهای برتر کمک کرد، برخی مذاهب بود. البته همزمان در بعضی موارد همچون خاورمیانه، مذهب به مقاومتی در برابر استعمار کمک کرد و از این رهگذر نوعی تخاصم و درگیری مذهبی در این منطقه در قالب ظهور پدیده صهیونیسم و اشغال کشور فلسطین شکل گرفت. بیگمان ازاینحیث باید بین یهودیت، بهعنوان یک آیین مذهبی سنتی که از اعصار گذشته وجود داشته، با صهیونیسم، بهعنوان پدیدهای استعماری و امپریالیستی، تمایز قائل شد. مورد اخیر عمدتا بخشی از برنامه توسعهطلبانه قدرتهای جهانی برای شکلبخشیدن به نظم ژئوپلیتیک جدید و تقسیم غنائم، سرزمینها و منابع اولیه پس از جنگ جهانی دوم بود که از اعتبار و نام یهودیت استفاده میکرد. دراینبین واقعه هولناک «هولوکاست» و رشد یهودستیزی ناشی از رشد فاشسیسم از ابتدای دهه ١٩٢٠، بهانه و بستر لازم را برای توجیه این شکل جدید از ستمگری و نسلکشی اعراب مهیا کرد. علاوه بر نیروی کار یهودیهای آواره در جهان و تجمع آنها در کشور فلسطین، غرب بهاینترتیب توانست برای «مسئله یهود» و معضل تاریخی آن نیز راهحلی بیابد. مسئله یهود نامی بود که در اروپا بهویژه بعد از انقلاب کبیر فرانسه و در قرن نوزدهم توسط روشنفکران برای بررسی وضعیت و نقش قوم یهود در ساختار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جوامع غربی بهکار میرفت. این مسئله از زمان انهدام معبد اورشلیم و مهاجرت گسترده اقوام یهودی تا پایان جنگ جهانی دوم، یکی از دغدغههای جوامع اروپایی بود. برای خواننده ایرانی نیز با توجه به گرهخوردن این بحث با سیاستهای جاری، تمایز بین یهودیت و صهیونیسم ضرورتی بسیار دارد. »
دلواپسان این دفعه با اپیلاسیون و ماساژ آمدند/ آیا اپیلاسیون اوج مأموریت حیا زدایی! است؟
شرق در صفحه جامعه به گفتگو با منتشرکننده نامه سرگشاده علیه برخی مراکز آرایشی در قزوین پرداخته و عنوان «تغییر سبک زندگی از نظافت به اپیلاسیون و ماساژ اباحهگری است» را انتخاب کرده است.
صدرا محقق در مقدمه این مصاحبه نوشته است: «شاید کسی هرگز فکرش را هم نمیکرد روزی موضوعی بهداشتی مانند اپیلاسیون (زدودن موهای زائد بدن) به سرخط خبرها برسد. اما دیروز اینگونه شد، سایتهای خبری به نقل از کسانی که «جمعی از مؤسسات مردمنهاد فرهنگی- اجتماعی و اقشار مختلف مردم قزوین» عنوان میشدند، نامهای را منتشر کردند که نسبت به رواج «اپیلاسیون کامل بدن» و «راهاندازی سالنهای مخصوص اپیلاسیون» در این شهر به مسئولان هشدار داده و خواستار برخورد با آن شدند. این نامه سرگشاده را بار اول وبسایت «قزوین خبر»، از وبسایتهای فعال نزدیک به جریانهای اصولگرای استان قزوین و همچنین نویسندگان اصلی نامه با چنین تیتری منتشر کرد: «خطاب به معاونت سیاسی و امنیت استانداری/ نامه سرگشاده فعالان فرهنگی»
در رابطه با جزئیات این نامه و همچنین دغدغهها و نگرانیهای نویسندگان آن، «خلیلی» سردبیر «قزوین خبر» اینگونه توضیح میدهد: «این نامه متعلق به ما نیست و ما فقط آن را منتشر کردهایم اما خود ما هم مدافع موضوع طرحشده در نامه هستیم.»
شرق ادامه داده است: « نویسندگان نامه با نگرانی برای «عفت و حیا و پوشش زنان جامعهمان» به موضوع اپیلاسیون اشاره کرده و خواستار برخورد با این مسئله شدهاند. این بخشی از این نامه است: «متأسفانه مدتی است که پازل اینگونه خدمات که اغلب خلاف شرع محسوب میشود، با انجام اپیلاسیون کامل بدن در بسیاری از این مراکز به اوج مأموریت حیازدایی خود رسیده و تکمیل گردیده و زمینه آغاز برخی از ناهنجاریهای اخلاقی را فراهم ساخته است و حتی مراکز غیرقانونی و بدون مجوز با نام سالنهای مخصوص اپیلاسیون در این شهر دایر گشته که بدون هیچگونه نگرانی و با اطمینان از عدم نظارت ارگانهای مسئول به کسب درآمد مشغولند!»
همین بخش از این نامه نیز بیشتر از همه در وبسایتهای خبری و شبکههای اجتماعی واکنشبرانگیز و حاشیهساز شد. چنین واکنشی به موضوع «زدودن موهای زائد بدن» که در اسلام نیز در روایاتی متعدد بر آن تأکید شده و مستحب برشمرده شده است برای بسیاری پرسشبرانگیز و تعجبآور بود.
سردبیر سایت «قزوینخبر»، منبع اصلی و منتشرکننده این نامه، در پاسخ به پرسشهای «شرق» در همین رابطه چنین گفته است: «مسئله اصلی در شرایط کنونی از نظر ما پرونده جدیدی است که روی آن خیلی مانور میدهند، موضوع ماساژ است که پشت موارد آرایشی و بهداشتی در حال ارائه است. مباحثی مثل بردن فرهنگ ماساژ به داخل خانهها و شرکتهاست و این میتواند وجهه متفاوتی داشته باشد، من معتقد هستم اسم ماساژ که بیاید فکرها میروند سمت تایلند، مالزی و اندونزی و کشورهای جنوب شرق آسیا، و در صورتی که با آنها برخورد نشود عاقبت ما رفتن به این سمت است.»
از او میپرسم اما در نامه منتشرشده هیچ اشارهای به موضوع ماساژ نشده است و همهچیز حول محور هشدار درباره اپیلاسیون است، در حالی که اپیلاسیون چیز جدیدی نیست و مربوط به نظافت شخصی بدن انسان است. این پاسخ اوست: «من اگر به لحاظ جامعهشناسی بخواهم به موضوع نگاه کنم به همین قضیه از منظر تغییر سبک زندگی از نظافت به اپیلاسیون و ماساژ میپردازم، چنین چیزهایی در سبک زندگی ایرانی و اسلامی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها اشاره کردند هیچ جایی ندارد، این مرحلهای از اباحهگری را ترویج میدهد. از طرفی به نظرم همه موارد گویاست. ما در لید خبرمان هم نوشتیم پدیدههای نوظهور، آرایشگاه برای یک خانم نوظهور نیست، مصداق نوظهوری همین ماساژ است. چند روز پیش در قزوین نمایشگاهی توسط اداره آموزش و پرورش برگزار شد درباره موضوعات کمک آموزشی؛ اما آنجا غرفهای بود متعلق به یک مؤسسه خاص که تعدادی خانم آنجا بودند و پشتپرده، خدمات ماساژ ارائه میدادند، این البته فقط یکی از مصداقهاست و مشابه آن زیاد است و در حال افزایش هستند. موضوع این است که نویسندگان مطلب و نامه مأخوذ به حیا هستند. ما بحث جدیای که داریم این است که نشر منکر، منکر است به همین خاطر خواسته نشد بهصورت شفاف به موضوع پرداخته شود.»
با وجود این، باز هم سردبیر وبسایت «قزوینخبر» به موضوع چرایی هشدار درباره اپیلاسیون اشارهای نمیکند و در پاسخ به سوال دوباره من و اینکه چرا در نامه اشارهای به ماساژ نشده است، میگوید: «البته من نگارنده نامه نیستم و تنها آن را منتشر کردهایم، اگر من نگارنده بودم به این قضیه اشاره میکردم و موضوعات را فراتر از این میدیدم.» از او میخواهم در صورت امکان، من را به نویسندگان نامه برای پرسیدن همین سؤال معرفی کند، در تماس بعدی خبر میدهد نویسندگان نامه تمایلی به گفتوگو در اینباره ندارند و چون مسئولان قول رسیدگی به ماجرا را دادهاند، نمیخواهند حاشیهسازی کنند؛ اما گفتند اگر لازم باشد در آینده در اینباره بیشتر صحبت خواهند کرد.»
شرق در ادامه این گفتگو، متن کامل این نامه را که به رحیمی، معاون سیاسی- امنیتی استانداری قزوین تحویل داده شده و رونوشتی از آن به تعداد زیادی از مسئولان دولتی، نظامی، سیاسی، دینی و صنفی استان ارائه گردیده، چنین منعکس ساخته است: «چند صباحی است که بسیاری از سالنهای آرایش بانوان شهرمان به پیادهنظام کارگردانان برخی از برنامههای ماهوارهای تبدیل شده و در این زمینه گوی سبقت را برای کسب درآمد بیشتر؟! از هم میربایند. اگر نگاهی به لیست خدمات این مراکز بیندازیم بهطور واضح این خدمت رایگان به جبهه فرهنگی دشمن جهت ضربهزدن به عفت و حیا و پوشش زنان جامعهمان را مشاهده میکنیم؛ خدماتی که با هدف نمایاندن هرچهبیشتر زیباییها و لطافتهای زنانه در فضای عمومی جامعه بهجای محیط امن خانه ارائه میگردد که نتایج مخرب آن بر آگاهان امور اجتماعی و خانواده مبرهن است. متأسفانه مدتی است که پازل اینگونه خدمات که اغلب خلاف شرع محسوب میشود، با انجام اپیلاسیون کامل بدن در بسیاری از این مراکز به اوج مأموریت حیازدایی خود رسیده و تکمیل گردیده و زمینه آغاز برخی از ناهنجاریهای اخلاقی را فراهم ساخته است و حتی مراکز غیرقانونی و بدون مجوز با نام سالنهای مخصوص اپیلاسیون در این شهر دایر گشته که بدون هیچگونه نگرانی و با اطمینان از عدم نظارت ارگانهای مسئول به کسب درآمد مشغولند! و تأسفبارتر اینکه از طرف برخی از مسئولان شهرمان به بعضی از این مراکز به نام مرکز آموزشی؟! در نمایشگاههای رسمی، غرفه اختصاص یافته و غرفهداران آن با بدترین وضعیت پوشش به ارائه خدمات آموزشی آرایشی خود میپردازند. بهراستی آیا مسئولان محترمی که از افزایش آمار طلاق و سایر معضلات اجتماعی در استان نگرانند، به عواقب حمایت از اینگونه مراکز که اقداماتشان در جهت امنیتزدایی از قشر فرهیخته بانوان و پایینآوردن شأن و مقام زن مسلمان ایرانی در حد یک کالای مصرفی که تمام سعیاش زیباترنمایاندن خود به مردان بیگانه با فنون آرایشی خاص است اندیشیدهاند؟ ما فعلا اینگونه اقدامات را با دید خوشبینانه و به منظور همدلی و همزبانی، به عنوان غفلت و سهلانگاری مسئولان میانگاریم و از دستاندرکاران ذیربط میخواهیم تا هرچهسریعتر نسبت به ساماندهی خدمات این مراکز اقدام نموده و برحذف خدمات غیرشرعی آنها نظارت نمایند. ضمنا در صورت عدم اقدام مؤثر در این خصوص، مردم دیندار قزوین بیش از این، توهین عملی به مقدسات خود را تاب نیاورده و اجازه نخواهد داد عفت و حیا و امنیت خانوادههایشان بازیچه دستهای پنهان برخی افراد معلومالحال گردد و خود رأسا در این زمینه اقدام خواهند نمود که مسلما عواقب آن به عهده مسئولان متسامح خواهد بود.
سخن دل مراجع؛ کشور با شیوه کمیته امداد یا مزدوری اداره نمی شود/پرداخت یارانه نقدی از اول هم اشتباه بود/کسی که یارانه نقدی را آغاز کزد، به فکر آینده کشور و مشکلات نبود/وقتی روزنامه های یقه دران برای قطع یارانه ثروتمندان، از روی مصلحت، تیتر یک های مهم تری دارند!
روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول، به توصیه مراجع تقلید به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص «حذف یارانه پردرآمدها و توجه به اقشار ضعیف جامعه» را برجسته ساخته و از دیدار وزیر کار با آیات موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی و نوری همدانی
مهمترین عبارات مراجع در این دیدار از این قرار بوده است:
آیتالله جوادی آملی: کشور با شیوه کمیته امداد اداره نمیشود و اختلاس و تبعیض نباید در کشور وجود داشته باشد. گرانی لبنیات و گوشت طاقت فرسا است و بسیاری از گرانی ها محصول بیکاری و اختلاس است. مشکل محرومان با پرداخت یارانه حل نمی شود. این کشور به لطف الهی دارای همه چیز است و نیروی انسانی فراوانی دارد، فقط باید تا زمانی که نفس می کشیم تلاش کنیم. جامعه با مزدوری اداره نمی شود و کار مزدور با کرامت انسانی در تداخل است و پیامبر گرامی اسلام(ص) دست کارگر را بوسیدند نه دست مزدور را. بانک ها باید از خطر ربا پاک شود. سیر کردن مردم هنر نیست بلکه باید کرامت انسانها حفظ شود. زمانی گزارش دادند که کشورمان در گندم خودکفا شد و ما از این خبر بسیار خوشحال شدیم و خدا را شکر کردیم اما پس از این مجددا گندم وارد کشور شد و دلیل آن را تحریم عنوان کردند، پس از آن علوفه نیز به کشور وارد شد، درحالی که توان تولید این اقلام در کشور را داریم.
آیتالله مکارم شیرازی: ۵۰ درصد کسانی که در حال حاضر یارانه نقدی می گیرند، نیازی به آن ندارند اما اگر این یارانه ها حذف شود، با ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از آن، بسیاری از مشکلات کشور قابل حل است. امروز یارانه ها دلیل بسیاری از عقب ماندگی های کشور است و مردم باید بدانند گرفتن یارانه مسئولیت شرعی دارد. گرفتن این یارانه نقدی حق هیچ کس نیست؛ چرا که بیت المال برای رفع نیازها است و حق اشخاص نیست و گرفتن آن برای غیر از فقرا اشکال شرعی دارد. پرداخت یارانه نقدی از اول هم اشتباه بود و افرادی که این کار را انجام دادند، به فکر آینده کشور و مشکلات نبودند. حذف یارانه ثروتمندان کاری است که باید انجام شود و دولت در این زمینه نباید ترس به خود راه دهد چرا که این شجاعت موجب حل مشکلات کشور خواهد شد. وظایف سازمان بهزیستی در راستای این تاکیدات است و چه بهتر که در این مسیر از ظرفیت مساجد استفاده شود.
آیتالله نوری همدانی: اگر پولهایی که مردم در بانکها سپردهگذاری کردهاند در زمینه ایجاد اشتغال کشاورزی سرمایهگذاری شودخدمت بزرگی صورت گرفته است.
هیچ تناقض و اختلافی میان شیعه و سنی نیست
جمهوری اسلامی در صفحه ۳ با انتشار یادداشت « امام موسی صدر، سروش وحدت» به قلم "کامل خیرخواه" از آرمان و آرزو و عمل آن عالم روشنفکر سخن گفته و او را از نوادر شخصیتهای روحانی و از اندک نوابغ در میدانهای جبهه اجتهاد و جهاد و تلاش در راه تقریب مذاهب و اتحاد اسلامی دانسته که حقاً تکلیف شرعی، مسئولیتهای دینی و انجام امر الهی را نه تنها درباره همبستگی مذاهب اسلامی که درباره پیروان ادیان آسمانی دنبال میکرده است.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «یکی از آرزوها و آرمانهای دیرین امام موسی صدر وحدت امت اسلامی در سرتاسر جهان بود. او از آغاز دوران جوانی که در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل بود به این مهم میاندیشید و در محافل و در حضور اساتید حوزه آن را پیوسته دنبال میکرد….وی بر این باور بود که هیچ تناقض و اختلافی میان شیعه و سنی نیست. اینها پیروان دو مذهب از یک دین واحد هستند و او با این تفکر به فعالیتهای وحدت آفرین خود در لبنان عمق بخشید…. امام موسی صدر در آذر ماه ۱۳۴۸ ش نامهای تاریخی و کم نظیری به مفتی وقت لبنان «شیخ حسن خالد» نوشت و در آن ضمن طرح نکات ظریف و دقیق پیرامون وحدت بین مذاهب، خواستار اقدام عملی و جدی در این امر مهم و سرنوشتساز شد.
اوباما و مادربزرگش؛ خبرسازی یا واقعیت/برایش نماز خواندم تا مسلمان شود
این روزنامه در خبری نقلی از خبرآنلاین! به نقل از راشاتودی!! به نقل از روزنامه الوطن!!! نوشته است: «باراک اوباما ساعتهایی از ریاست جمهوری خود در آمریکا را به انکار شایعه مسلمان بودنش گذرانده اما این درخواست مادر بزرگ او برای مسلمان شدن وی، شایعات مسلمان بودن اوباما را تقویت کرده است. بنا براین گزارش، ساره عمر مادربزرگ ۸۸ ساله اوباما و زن سوم پدربزرگ پدری رئیس جمهور آمریکا که برای ادای عمره به مکه مکرمه سفر کرده است در گفتگو با روزنامه الوطن عربستان سعودی گفت: برای نوهام نماز خواندم تا مسلمان شود. پدر رئیس جمهور آمریکا یک مسلمان کنیایی با نام حسین اونیانگو اوباما است. باراک اوباما بارها در مناسبتهای مختلف با استناد به بخشهایی از کتاب مقدس مسیحیان اعلام کرده است که مسیحی است اما این موضوع هنوز بسیاری از آمریکاییها را از تشکیک درباره دیانت او بازنداشته است. مرکز افکارسنجی «پیو» در ماه آگوست گذشته یک نظر سنجی انجام داد که بر اساس آن ۱۸ درصد از آمریکاییهای مشارکتکننده در نظرسنجی او را مسلمان و ۳۴ درصد او را مسیحی دانستند.
در این شماره روزنامه جمهوری اسلامی همچنین این مطالب منتشر شده است:
پولشویی از منظر فقه –۲۱
آفرینش انسان و تفکر در پدیدهها
«سه اصل در اسلام» به قلم آیتالله محسنی گرکانی
پیام حضرت آیتالله نوریهمدانی در حمایت از ملت مظلوم یمن
توقف بلندپروازیهای عربستان در جنگ یمن
ظهور نشانههایی از سردی روابط ریاض – اسلام آباد
عطوان: عربستان هیچ امیدی به موفقیت جنگ یمن ندارد
نواز شریف: امنیت آل سعود به خطر بیفتد قاطعانه وارد عمل میشویم
ارتش یمن و انصارالله استان «مارب» را از اشغال القاعده خارج کردند
قصیدهای بلند امام جمعه مسجدالحرام در ستایش تجاوز آل سعود به یمن
«هشدار یونیسف به رفتار غیر اسلامی آل سعود وکمبود شدید آب، مواد غذایی و دارو در یمن»
معاون سابق رئیس موساد: سعودیها دوستان تلآویو هستند و به ما به چشم دشمن نگاه نمیکنند
پسرعموی ابوبکر بغدادی منفجر شد
دعوت عجیب داعش از پزشکان غربی!
رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی فاش کرد؛ رژیم امارات، حامی مالی یهودیسازی قدس
دین آنلاین، روزنامه های «شرق» و «جمهوری اسلامی» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «باز هم روحانی و دلواپسان آمر به معروف/چرا به چند فرع اسلام چسبیدهایم و فکر میکنیم فقط آنها منکر و معروف هستند؟/ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست»، «تشخیص «اهم» از «مهم»، زیربنای امربهمعروف و نهیازمنکر»، «توهین اصحاب «معجزه هزاره سوم» هم جوادی آملی را از هاشمی جدا نکرد/نامه فرزند آیت الله جوادی آملی به هاشمی رفسنجانی؛ ده سال پس از دروغ «هاله نور»/ اطمینان دارم سخنان جاهلانه بر سیمای شما گردی نمینشاند»، «جستاری در اصول و عقاید و آداب یهودیت سنتی و غیرسنتی»، «سخن دل مراجع؛ کشور با شیوه کمیته امداد یا مزدوری اداره نمی شود/پرداخت یارانه نقدی از اول هم اشتباه بود/کسی که یارانه نقدی را آغاز کزد، به فکر آینده کشور و مشکلات نبود/وقتی روزنامه های یقه دران برای قطع یارانه ثروتمندان، از روی مصلحت، تیتر یک های مهم تری دارند!»، «هیچ تناقض و اختلافی میان شیعه و سنی نیست» و «اوباما و مادربزرگش؛ خبرسازی یا واقعیت/برایش نماز خواندم تا مسلمان شود»بررسی مطبوعات/ یکشنبه ۶ اردیبهشت