اختلافات سیاسی سبب از یاد رفتن هم‌کیشی و هم‌مسلکی ما شده است

در روز وفور اخبار و یادداشت های واکنش به تجاوز به دو زائر نوجوان ایرانی، برای دیگر مطالب روزنامه های آرمان و سیاست روز، این عناوین را برگزیده ایم: «سعودی ها معتقدند جنگ یمن، جنگ شیعه و سنی است»، «حاتمی کیا در روزی که خبر سرطان سلحشور منتشر شد گفت دعا کنید در بستر نمیرم» و «احداث «خانه عالم» و «خانه خادم» برای مساجد جدیدالاحداث الزامی است»

آیا زوار ایرانی حرمین شریفین، امنیت ناموسی خواهند داشت؟
روزنامه آرمان که تیتر اصلی خود را به خبر « ممانعت عربستان از ورود هواپیمای زائران ایرانی» اختصاص داده است، با بیان اینکه سعودی ها میزبان خوبی برای زائران خانه خدا نیستند، از این اقدام عربستان به جای عذرخواهی و جبران حرکت شنیع ماموران خود به شدت انتقاد کرده است.
در همین خبر از قول آیت‎الله مکارم شیرازی خطاب به مسئولین عربستان آمده است: « من نمی‎خواهم مساله تحریم عمره را پیش بکشم؛ شما ساخت و سازهای عظیمی را در مکه و مدینه انجام داده‎اید که خوب است؛ اما مهم‌تر از تمام این مسائل امنیت است؛ آن هم امنیت ناموسی.» این مرجع تقلید خطاب به مسئولان ایرانی حج و زیارت نیز گفته است: «شما نباید از این مساله به سادگی عبور کنید و درباره آن فکر کنید که تا چه زمانی باید به عمره مستحبی برویم؟»

توصیه اقدام شایسته و غیرت دینی به دولت
این روزنامه در یادداشتی به قلم نعمت احمدی آورده است: «حج یک سفر شرعی است و عربستان نیز خادم حرمین شریفین است. عربستان تنها می‌تواند نظارت کند نه اینکه اعمال حاکمیت خود را از این طریق انجام دهد و از آن به عنوان عاملی برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود استفاده کند. به نظر می‌رسد دولت ایران و سازمان حج و زیارت در این زمینه وظیفه دارند موضع مناسب اتخاذ کنند. البته این موضوع یک سابقه تاریخی نیز دارد، به طوری که در زمان پهلوی اول، یکی از زائران ایرانی درعربستان استفراغ می‌کند و دولت عربستان می‌گوید شرب خمر کرده است و وی را اعدام می‌کند. در پی این اقدام دولت ایران تا آنجا پیش می‌رود که روابط خود را با عربستان قطع کند تا اینکه دولت عربستان رسما از دولت ایران عذرخواهی کرد و به دولت ایران و به خانواده ایرانی دیه و خون‌بها پرداختند. لذا وظیفه دولت است که کوتاه نیاید و با واقعه‌ای که اتفاق افتاده برخورد شایسته کند تا دیگر چنین مواردی تکرار نشود.»
حشمت ا…فلاحت‌پیشه نیز در یادداشت خود با عنوان « لغو سفرهای حج عمره»، نتیجه گیری کرده است: «هر گونه اقدام علیه خاطیان این حادثه، وظیفه اساسی مسئولان کشور است که باید با غیرت دینی خودشان این مسئله را پیگیری کنند.»

تحریم عمره بی ثمر است و ضربه‌ای برای اقتصاد عربستان نخواهد بود
در صفحه ۲ آرمان، یادداشت دکتر احمد شیرزاد با عنوان «ایران، عربستان و حج» منتشر شده که معتقد است تا پرونده هسته‌ای ایران به یک سرانجام مطلوب نرسد، باید درباره منطقه و به ویژه عربستان، با آرامش رفتار کرد و سعی کرد تنش جدیدی در منطقه ایجاد نشود، زیرا در حال حاضر ایران در یک مرحله گذار قرار گرفته و در حال پی‌ریزی شالوده تازه ای برای روابط دیپلماتیک آینده است.
وی افزوده است: «موضوع تحریم حج به عنوان یک راه مقابله با عربستان، تصور درستی نیست چرا که پول مصرفی مردم ایران در عربستان، در مقابل سایر درآمدهای این کشور بسیار ناچیز است؛ بنابراین ضربه‌ای برای اقتصاد عربستان نخواهد بود. لازم به ذکر است در سال‌های نه چندان دور، مدتی سفر حج ملغی شد که مورد میل و پذیرش مردم کشور واقع نشد، چرا که درخواست مردم برای عزیمت به حج در ایران وجود دارد.»

سعودی ها معتقدند جنگ یمن، جنگ شیعه و سنی است
آرمان در صفحه ۶ نیز یادداشت صباح زنگنه با عنوان «آنچه عربستان را آزرد!» را منتشر ساخته که معتقد است سعودی‌ها بر خلاف گذشته، رسما و علنا وارد فاز جدیدی از رقابت با ایران شده اند. در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: «تمام اقدامات یک دهه اخیر عربستان، از صدور و ترویج دشمنی، افراط گرایی و طایفه گری به سوریه و سپس به عراق و لبنان، نتوانسته است اهداف مورد نظر این کشور را تامین کند و منجر به افزایش قدرت نفوذ سعودی‌ها در منطقه نشده است»
وی افزوده است: «سعودی‌ها با اظهارنظرهای خود، از تغییر فاز پرده‌برداری کرده‌اند، برخی مقامات سعودی در رابطه با جنگ تازه در منطقه، مدعی شده‌اند که این جنگ، جنگ میان شیعه و سنی است که این خود نشانه دیگری است که حکایت از آن دارد سعودی‌ها نمی‌خواهند دیگر دو قطبی شکل گرفته در خاورمیانه را پنهان کنند.»

پیشنهاد هدیه یک کتاب در روز مادر
انتشارات صدرا در آستانه روز زن، در حرکتی جالب اقدام به درج آگهی هدیه یک کتاب در دو روزنامه آرمان و آفتاب یزد کرده و اینگونه نوشته است: «جلد ۱۹ مجموعه آثار استاد شهید مطهری شامل کتاب های «نظام حقوق زن در اسلام»، «مساله حجاب»، «اخلاق جنسی» و «پاسخ خای استاد» با تخفیف ویژه ۱۵۰۰۰تومان»

تا حصول اطمینان از امنیت حجاج ایرانی، عمره تعطیل!
روزنامه سیاست روز برای عنوان اصلی خود، عبارت « حج عمره لغو شود» را برگزیده و خبر داده که نمایندگان مجلس در روز گذشته طرح یک فوریتی لغو حج عمره تا حصول اطمینان از امنیت حجاج ایرانی را مطرح کرده اند.

حاتمی کیا در روزی که خبر سرطان سلحشور منتشر شد گفت دعا کنید در بستر نمیرم
سیاست روز در همین صفحه به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم بزرگداشت خود اشاره کرده که گفته است: «روزی یکی از بچه‌ها دستش سرصحنه آسیب دید و فریاد زد من برای سینمایی دستم را از دست می‌دهم که ارزش ندارد. ایشان را به بیمارستان رساندیم؛ خوشبختانه مشکلی نبود و آسیب جدی نبود. بعد که وضعیت ایشان بهتر شد گفتم عزیزم اگر برای سینما آمدی و دستت آسیب دیده، باختی! اگر برای ارزشی بزرگتر آمدی، اگر جانت را هم بدهی اشکالی ندارد. من هم دلم می خواهد اگر سرصحنه بمیرم با این ارزش بمیرم نه صرفاً برای هنر سینما باشد.خدا عاقبت‌مان را به خیر کند. دعا کنید در بستر نمیرم، دعا کنید عاقبت به خیر شویم.»

احداث «خانه عالم» و «خانه خادم» برای مساجد جدیدالاحداث الزامی است
این روزنامه که در صفحه ۲، تیتر «حج عمره لغو شود» را برای گزارش جلسه دیروز مجلس استفاده کرده، خبر داده است که نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی ماده ۱۶ طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور، تصویب کرده اند هر مسجد جدیدالاحداث با رعایت مفاد وقف‌نامه و در صورت تشخیص نیاز معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، پس از مشورت با هیات موسس باید دارای خانه عالم و خانه خادم باشد.»

اختلافات سیاسی سبب از یاد رفتن هم‌کیشی و هم‌مسلکی ما شده است
سیاست روز برای خبر دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با همسران نمایندگان ملت، عنوان «تکفیری‌ها دین خدا را وسیله اختلاف و دعوا بین امت اسلامی قرار داده‌اند» را برگزیده است و از قول وی می نویسد: «پیچیدگی‌هایی که امروز در امت اسلامی وجود دارد به این دلیل است که رابطه مردم با خدا اصلاح نشده است؛ متأسفانه بسیاری از جدال‌هایی که امروز در کشور می‌بینیم نیز به‌دلیل دوری از این مسائل است.»
لاریجانی با بیان حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند «خداوند کسانی را که دین را وسیله جدال قرار می‌دهند، لعنت می‌کند» افزوده است: «ملاحظه کنید که متأسفانه در جامعه اسلامی چه اختلافاتی به وجود آمده است؛ وضعی که سعودی‌ها در یمن به راه انداخته‌اند، دشمنی با خدا نیست؟ تکفیری‌ها که می‌گویند فلانی فاسد و کافر است و با این حرف‌ها اختلاف و دعوا راه می‌اندازند، آیا غیر از این است که دین خدا را وسیله جدال قرار داده‌اند؟ امت اسلامی باید ید واحده باشد. وقتی یک گروهی دین را وسیله جدال قرار می‌دهد باید طبق گفته امام صادق(ع) لعنت کرد. بسیاری از مشکلات امروز امت اسلامی مربوط به همین نکات است که دین را وسیله اختلاف و جدال می‌خوانند و این نکاتی است که مکتب فاطمی به ما می‌گوید اما ما در جامعه اسلامی به آنها توجه نکردیم.» وی که دست درازی به دو زائر ایرانی در عربستان را فضاحت بار خوانده این پرسش را مطرح کرد که :«آیا به آن جامعه، جامعه اسلامی می‌گویند؟»
لاریجانی با اشاره به فرموده پیامبر مبنی بر اینکه امت اسلامی باید میان خود همانند یک تن باشند، گفت: آیا در حال حاضر در امت اسلامی وضع ما این‌گونه است؟ پس چطور در یمن و سوریه جنگ به راه انداخته‌اند؟ این حدیث که فقط برای شیعیان نیست؛ بلکه حدیث از پیامبر اسلام است. متأسفانه در کشور خودمان نیز همین‌گونه است و این‌قدر اختلافات سیاسی سیطره یافته که یادمان رفته که هم‌کیش و هم‌مسلک هستیم.»

جای آن دارد ضمن تشکر از ریاست محترم مجلس که به صراحت اختلافات سیطره یافته در کشور را تقبیح می کنند، این سوال را مطرح کنیم که مسولان بلند پایه کشور، چه اقدامات عملی برای کاستن آتش تنور بداخلاقی های سیاسی چند سال اخیر و اختلاف افکنی رسانه های ارتزاق کننده از بیت المال انجام داده اند؟

در روز وفور اخبار و یادداشت های واکنش به تجاوز به دو زائر نوجوان ایرانی، برای دیگر مطالب روزنامه های آرمان و سیاست روز، این عناوین را برگزیده ایم: «سعودی ها معتقدند جنگ یمن، جنگ شیعه و سنی است»، «حاتمی کیا در روزی که خبر سرطان سلحشور منتشر شد گفت دعا کنید در بستر نمیرم» و «احداث «خانه عالم» و «خانه خادم» برای مساجد جدیدالاحداث الزامی است»بررسی مطبوعات/ پنجشنبه ۲۰ فروردین (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.