بررسی عناوین دینی روزنامه های منتخب صبح تهران؛ یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

روزنامه های امروز کشور در صفحات خود، برای دومین روز و به تفصیل تفاهم هسته ای با غرب را بررسی کرده و برخی نیز مطالبی در خصوص حمله به یمن منتشر ساخته اند. حاشیه های ایجاد شده برای سریال طنز جدید سیما و درج پیام های تسلیت شخصیت ها به رئیس جمهور اسبق نیز از دیگر موضوعات شاخص امروز هستند. فارغ از این همه، برخی از مطالب مرتبط با حوزه دین را مرور می کنیم.

روزنامه شرق در صفحه دوم به نقل اظهار نظر آیت الله«جوادی آملی» در مذمت تعطیلات طولانی نوروز پرداخته و از قول ایشان نوشته است: «نکته اسف باری درباره تعطیات وجود دارد، اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد. یعنی منتظر نباشیم که آیه ای نازل شود یا امام صادق(ع) بفرماید تعطیلی ۲۰ روزه، اتلاف عمر است؛ انسان تا ۴۰ سال ذوق درس خواندن دارد.»

روزنامه اعتماد در گزارشی که به برداشته شدن ممنوعیت ورود زنان به سالن‌های والیبال پرداخته، نظر «فاطمه راکعی» را منعکس نموده که به بی مورد بودن سختگیری و تفکر محدود‌کننده برای حضور زنان در ورزشگاه ها مشروط به رعایت موازین شرعی و اخلاقی معتقد است و از قول او آورده: «زن یا مرد در صورت رعایت نکردن موازین اخلاقی و شرعی، هر دو مورد تذکر واقع می‌ شوند و از این لحاظ نباید فرقی بین دو جنس جامعه ایجاد شود» اعتماد در ادامه سخنان این نماینده اسبق مجلس می نویسد: «به نظر نمی ‌رسد نه شرعا، نه عرفا و نه قانونا مساله‌ای در این زمینه‌ها وجود داشته باشد. برخی سختگیری ‌ها از طرف برخی گروه ها و تفکرات خاص است که این محدودیت ‌ها را مطرح می‌کند. بیش از ٣٠ سال است که این مسائل را می‌شنویم، البته که این افراد اقلیتی بیش نیستند، اقلیتی بسیار مصر بر تفکیک زن و مرد در همه زمینه‌ها که اگر پیش روند، شاید مایل باشد معابر عمومی در کوچه‌ها و خیابان‌ها هم زنانه مردانه شود. با این روند اگر پیش رویم، باید زنان و مردان در دو شهر جداگانه زندگی کنند.»

با وجود حساسیت بخش دین مدار جامعه به آزادی ورود بانوان به ورزشگاه ها، روزنامه آرمان اما در صفحه اول خود، یادداشتی به قلم «شهربانو امانی» منتشر ساخته است که دغدغه معترضان به این موضوع را دور نگه داشتن زنان از تحقق دیگر مطالبات خود دانسته و می نویسد:« دغدغه بخشی از جامعه که مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، این است که اگر این اتفاق رخ دهد، زنان خواستار تحقق دیگر مطالبات خود تا رسیدن به تعادل و برابری جنسیتی هستند. این خود نشان دهنده این واقعیت است که مطالبات انباشت‌شده‌ای در حوزه زنان وجود دارد و برای رسیدن به تعادل جنسیتی باید تغییراتی اتفاق بیفتد.»

آرمان در گزارش صفحه اجتماعی خود پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه ها، سخن «عبدالرضا عزیزی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس را نقل کرده که گفته است:«ما تابع نظر علما و شورای امنیت کشور هستیم. اگر آنها حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را تائید می‌کنند، مجلس هم مشکلی ندارد. به شخصه هم فکر می‌کنم حضور زنان در ورزشگاه‌ها ابدا ایرادی ندارد. » وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرده است:« اگر بانوان با حجاب صحیح به استادیوم‌ها بیایند و آقایان جوان نیز متوجه حضور بانوان باشند و هر کلامی را به زبان نیاورند، حضور زنان هیچ مشکلی ندارد.»

این روزنامه در صفحه ۷ به سخنان «حسن نوش‌آبادی» معاون پارلمانی وزارت ارشاد پرداخته که گفته است:«ما این ادعا را داریم که برنامه‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، منطبق بر موازین شرعی و اسلامی بوده و چارچوب‌های اخلاقی در آن رعایت شده است.»
وی با اشاره به اینکه وزیر ارشاد چهره‌ای تائیدشده و حوزوی است و همچنان رابطه دیرینه خود با حوزه علمیه را حفظ کرده، ادامه داده است:« حساب مراجع از حساب آقایان و سیاسیون و رسانه‌ها جداست. مراجع این حق را دارند که بر اساس برداشت‌های خود نصیحت کرده، تذکر داده و انتقاد کنند که حق طبیعی آنها می‌دانیم؛ چراکه باور داریم مراجع معظم تقلید و علمای بزرگوار، بر اساس تعهد دینی خود و برداشت ‌هایی که دارند، دلسوزانه رفتار می‌ کنند و وقتی موضوع برای آنها توضیح داده شده و رفع ابهام شود، می‌پذیرند. در سوی دیگر برخی جریانات سیاسی قرار دارند که دنبال حل موضوع نیستند، بلکه دنبال مچ‌گیری، تضعیف و تخریب هستند.»

آرمان در صفحه هنری خود، اقدام حسنه تعدادی از هنرمندان را ستوده است که تصمیم گرفته اند برای کمک به مردم بی‌خانمان و برای آن‌ها که جایی برای چیدن هفت سین‌شان ندارند، سرپناه ایجاد کنند و این چنین بود که حرکتی به نام «سین هشتم؛ سرپناه» آغاز شد و هنرمندان یکی یکی با اهدای بخشی از جوایز یا آثار هنری خود، به این حرکت پیوستند. آرمان افزوده است: هنرمندانی که در این خیریه مشارکت دارند، از آن به عنوان حرکتی ملی یاد می‌کنند که قرار است ابعاد گسترده‌تری پیدا کند.

این روزنامه در صفحه ۱۱ که زیر عنوان «اخلاق» منتشر می شود، هفت یادداشت مذهبی با عناوین «خطاهای دیگران را چه کنیم؟» به قلم زهرا اجلال، « مهلتی که هرگز داده نمی‌شود»، «راه زندگی آرام»، « مبارزه با هوای نفس»، « رابطه ظاهر و باطن اعمال»، « استثنایی ترین فرصت»، « عوامل پیدایش نیک خویی» و دو مطلب کوتاه با عنوان«غرور و غفلت» و « بزرگ‌ترین فرایض کدامند؟» منتشر نموده که در بخشی از یادداشت «مبارزه با هوای نفس»آمده است: « از حاج آقای دولابی(ره) می‌پرسیدند که به ما دستورالعمل بدهید، ایشان می‌فرمود که دستورالعمل نمی‌خواهد فقط بروید و راضی باشید!. چون مردم معمولاً رضایت را کم دارند. همان کارهای خوبی که انجام می‌دهیم و مراقبتی که در ترک معصیت انجام می‌دهیم اگر با چاشنیِ «رضایت» همراه باشد، به ما کمک خواهد کرد با این دو بال بالاخره از زمین جدا شویم و پرواز را آغاز کنیم…. گاهی اوقات انسان مشکل دارد ولی باز هم پیش خودش و خدای خودش لبخند می‌زند و این هم مبارزه با هوای نفس محسوب می‌شود و رضایت خدا را به دنبال دارد.»

آرمان در صفحه بین الملل خود، یادداشتی با عنوان «میراث ملک عبدالله» به قلم «صباح زنگنه» منتشر کرده که در متن خلاصه شده آن می خوانیم:
«شخصیت ملک عبدالله متاثر از عوامل متعددی بود. یکی از این عوامل، بافت خانوادگی او است. گرچه پدر وی با بقیه شاهزاده ها یا پادشاهان سعودی یکی بوده، اما مادر او از عشیره «شُمّر» است؛ عشیره‌ای گسترده که بین عربستان، عراق، اردن و سوریه تقسیم شده است… با توجه به امتداد قبیله شُمّر در چند کشور عربی، گرایش به «عربیت» در شخصیت ملک عبدالله قابل مشاهده بود… مولفه دیگر در شکل گیری شخصیت ملک عبدالله، برآمده از تعلیمات مربی یا پدر معنوی او، «عبدالعزیز تویجری» بود. یک شخص با نفوذ معنوی با اندیشه باز که از کودکی وی را تربیت کرد. بسیاری از صفات عبدالعزیز تویجری در ملک عبدالله هم دیده شد. تویجری قائل به مراودات گسترده با شیعیان عربستان بود و دوستان زیادی از شیعیان عربستان داشت. همین مسائل باعث شد ملک عبدالله در دوران پادشاهیش مرکز گفت و گوی مذاهب را راه بیندازد و تعدادی از مخالفان شیعه را دعوت کند و به این مرکز راه دهد…»

آرمان در صفحه آخر و در ستون شنیده ها، به انعکاس خبر آموزش دوره‌های اسلامی در دانشگاه هاروارد به نقل از مهر پرداخته و نوشته است: «شنیده شد که دانشگاه‌ هاروارد دوره‌های اسلامی برگزار می‌کند؛ در این دوره‌ها زبان‌هایی چون عربی، فارسی و اردو تدریس می‌شود. علاوه بر این، دوره‌های دیگر اسلامی دیگری نیز برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود و درس گفتارهای دینی و معارف اسلامی ارائه می‌گردد. در دانشکده الهیات دانشگاه‌هاروارد دانشجویان علاوه بر دروس مسیحیت‌شناسی، به دروس اسلام‌شناسی و شناخت سایر ادیان نیز می‌پردازند و ایدئولوژی‌های دینی و اسلامی را فرا می‌گیرند. این دوره‌ها همراه با زبان عربی است و ضرورت دارد که دانشجویان برای درک برخی از دروس، عربی را نیز بدانند. این دانشگاه به ارائه دروسی مانند عرفان و فلسفه اسلامی نیز می‌پردازد و آثار نویسندگان اسلامی و ایرانی را نیز بررسی می‌کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» از تدارک راه‌اندازی کمپین سلفی‌های مصر علیه شیعیان خبر داده است و از قول «ولید اسماعیل» هماهنگ کننده ائتلاف موسوم به «ائتلاف دفاع از صحابه و آل بیت» آورده است: «در این کمپین، نسبت به خطر گسترش شیعه در منطقه و خطرات ناشی از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
در ادامه همین ستون نیز به تظاهرات اخیر جمعی از مردم ترکیه در محکومیت حمله عربستان سعودی به یمن اشاره شده و یکی از شعارهای این تظاهرات را «ای شاه عربستان، امت اسلامی را با چه قیمتی فروخته‌ای؟» ذکر کرده است. همچنین در خبری دیگر، به انتقاد امام جمعه شیعیان اسلامبول از رجب طیب اردوغان به خاطر اظهاراتش علیه ایران و حمایت از عربستان اشاره کرده است.

این روزنامه در صفحه بین الملل با نشر گزارش مفصلی تحت عنوان «خاورمیانه پرآشوب» به تحولات گسترده‌ سوریه، عراق، سرزمین اشغالی فلسطین، مصر، لیبی، تونس، یمن، بحرین و عربستان اشاره کرده و نوشته:«شاید بتوان این دوره را در زمره پرآشوب‌ترین سال‌های تاریخ سیاسی این منطقه به شمار آورد.» این روزنامه در بخشی از نتیجه گیری این گزارش آورده است: «در سایه افزایش قدرت منطقه‌ای ایران، کشورهای رقیب مانند عربستان و ترکیه به سوی تشدید رقابت با تهران خواهند رفت و بنابراین به احتمال زیاد، به جنگ‌های نیابتی در منطقه دست خواهند زد. در چنین فضایی، در کشورهای دارای مرزبندی‌های هویتی (قومی و مذهبی) شکننده و در صورت تضعیف اقتدار مرکزی، باید انتظار شکنندگی بیش از پیش این مرزبندی‌ها را داشت.»

جمهوری اسلامی در صفحه فرهنگی خود، هجدهمین بخش پژوهش«پولشویی از منظر فقه» به قلم دو تن از محققین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و معرفی کوتاه کتاب «علی از زبان علی» یا «زندگانی امیر مومنان علی علیه‌السلام» نوشته مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی در چاپ سی و هفتم و کتاب «آئین کشورداری از دیدگاه امام علی(ع)»، تالیف مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی در چاپ چهاردهم پرداخته است.

روزنامه اطلاعات در صفحه سوم شماره امروز، یادداشتی را از آیت‌الله یحیی عابدی با عنوان «دو نکته مهم» و سروده ای از آیت‌الله علی کاظمی اردبیلی با نام «سیر اندر عوالم دل کن» را منتشر ساخته است.
در صفحه «نظرها و اندیشه ها»ی این روزنامه بخش اول گزیده‌ پیام های آیت‌الله‌ جوادی آملی به نقل از پایگاه اینترنتی ایشان با عنوان «معارف فاطمی» منتشر گردیده است.

در بخش «معرفی نشریه» این صفحه نیز به معرفی چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه با نام «کتاب شیعه» و کتاب«ترجمه و شرح رساله الحقوق امام سجاد(ع)» به قلم «محمد سپهری» پرداخته شده است.

اطلاعات در صفحه آخر خود نیز خبر از انحلال قریب الوقوع تشکیلات القاعده توسط «ایمن الظواهری» و انتقاد پاپ از کشته شدن مسیحیان در خاورمیانه داده است.

روزنامه کیهان در صفحه پنجم خود، گزارشی مفصل با عنوان «توجه جهانی به ایران اسلامی در جنگ نرم منتشر ساخته که در بخشی از آن و از قول تیزینا کاواردینی انسان‌شناس فرهنگی و مدیر دفتر انسان‌شناسی آنسیس در ایتالیا آورده است: «در برخی مواقع مشکل از مبلغان دینی اسلام است؛ چرا که برخی از این افراد، خود به مطالبی که می گویند اشراف کامل ندارند. گاهی مطالبی گفته می شود که خود باعث اسلام هراسی می شود. در صورتی که من بر اساس مطالعات فرهنگی و انسان شناسانه، اسلام را دین مهربان و انعطاف پذیری یافتم.» در بخش دیگری از گزارش نیز ار قول دکتر محسن صلاح، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بیروت نوشته: «ایران کشوری است که در سایه ولایت در حال رشد است و منار علمی برای جهان و جهانیان است. اگر غرب می‌خواهد اسلام و دنیای اسلام را بشناسد، باید به نقطه‌ی نورانی جهان اسلام(ایران) بنگرد.»

در کیهان امروز، یادداشت ها و مطالبی با عناوین «ارکان چهارگانه ایمان» به قلم منصور اکبری، «با همسر بی‌نماز خود چگونه رفتار کنیم؟!»، «پرسش و پاسخ با موضوع صبر جمیل»، «نهرهای چهارگانه بهشت»، «معنی زهد در دنیا»، «دنیا برای آخرت سالک خلق شده است» و «تدارک سفر آخرت قبل از فرا رسیدن اجل» در صفحه معارف و سخنان آیت الله جوادی آملی با عنوان«عظمت زن» به مناسبت روز زن در صفحه ۱۰ منتشر شده است.

روزنامه های امروز کشور در صفحات خود، برای دومین روز و به تفصیل تفاهم هسته ای با غرب را بررسی کرده و برخی نیز مطالبی در خصوص حمله به یمن منتشر ساخته اند. حاشیه های ایجاد شده برای سریال طنز جدید سیما و درج پیام های تسلیت شخصیت ها به رئیس جمهور اسبق نیز از دیگر موضوعات شاخص امروز هستند. فارغ از این همه، برخی از مطالب مرتبط با حوزه دین را مرور می کنیم.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.