خلیفه‌بوک به جنگ فیس‌بوک می‌رود

شبکۀ اجتماعی ویژه برای هواداران داعش، آخرین خبر این گروهک تروریستی است. کاربران این سایت باید از قوانین عجیب و غریبی پیروی کنند.

به گزارش دین‌آنلاین، هواداران داعش به تازگی سایتی راه انداخته اند به نام "خلافه‌بوک". این سایت به "خلیفه‌بوک" شهرت یافته است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ساختن شبکۀ اجتماعی برای داعش‌مسلکان دست‌کم دو دلیل دارد:
نخست اینکه دست‌اندرکاران شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و توییتر، به تازگی دست به کار شده اند تا هواداران "دولت اسلامی" (is) شناسایی و حذف کنند. دوشنبۀ هفتۀ قبل بود که توییتر اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی در حال بررسی قوانینی هستند تا بتوانند حساب های کاربران متصل به دولت اسلامی (داعش) را مسدود کنند. هواداران داعش مقیم توییتر نیز دست به بلوا و تهدید در توییتر زده اند.

اما دلیل دوم ساختن شبکۀ اجتماعی خاص، برای سیاه‌پوشان و طرفداران داعش، "یارگیری" از طریق شبکه های اجتماعی قلمداد شده است. گفتنی است طبق آمارهای ارائه شده، در اواخر سال ۲۰۱۴، چهل و شش هزار نفر از کاربران توییتر به حامیان دولت اسلامی (داعش) پیوسته‌اند.

نکتۀ جالب دیگری که در سایت خلیفه بوک دیده می شود، شباهت نامی و گرافیکی آن به فیسبوک است. خلیفه بوک در سایتش از ۷ زبان پشتبانی می کند: انگلیسی، هلندی، اسپانیایی، پرتقالی، ترکی، اندونزیایی و جاوه ای. (مردم جزیره ای از اندونزی و برخی از قسمتهای مالزی به زبان جاوه ای صحبت می کنند.) العربیه در گزارشی با عنوان «داعش یتحدى فیسبوک»، از نبودن زبانهای فرانسه و عربی در میان زبانهای خلیفه بوک اظهار شگفتی کرده است.

برخی معتقدند نبودن زبان عربی و فرانسوی را شاید بتوان اینگونه حدس زد که دسترسی این دو گروه زبانی به دولت اسلامی راحت تر از دیگران است.

به هر روی این سایت از روز دوشنبه، به اغماء رفته و متنی، جای صفحۀ ورود به سایت را گرفته است. در این متن که بیشتر شبیه یک بیانیۀ مذهبی است توقف موقت سایت "خلافه بوک" برای حفاظت بیشتر از جزئیات کاربران عنوان شده است. آنها تاکید کرده اند که این سایت مستقل است و هیچ ارتباط مستقیمی با دولت اسلامی (داعش) ندارد؛ اما آنچه از متن پیداست آنها به رسالت داعش، بسیار "وفادار"ند.

نویسندۀ متن هدف از ایجاد این سایت را روشن کردن دنیا معرفی کرده و می گوید هدفشان فقط رزم و کشتار و خونریزی و زندگی در غار نیست؛ بلکه تا جان دارند با دشمنان خداوند به جنگ و قتال ادامه می دهند و پیروزی و شهادت سرانجام آنها خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی برای سایت خلافه بوک افتاده است. برخی معتقدند «یک‌شنبه شب، هکرها به سایت حمله کرده اند» و به همین دلیل سایت به حالت تعلیق افتاده است.

کاربران در این سایت مجاز نیستند از نام واقعی خود استفاده کنند. آنها نباید تصاویر شخصی و اطلاعات حقیقی خود را منتشر کنند. این از سیاست‌های سایت خلیه‌بوک است. متصدیان این سایت این سیاست را در راستای حفظ امنیت کاربران اعلام کرده اند. این "حضور مخفیانه" نیز از نکات جالب رفتار داعش است.

درحالی‌که فیس بوک از اعضایش خواسته اند که با اسامی واقعی در این سایت حضور پیدا کنند و از طریقی ثابت کنند که یک شخص حقیقی هستند. این سیاست فیس بوک باعث شده است تا حساب هزاران نفر از طرافداران داعش که با نام مستعار در این سایت فعالیت می کردند، بسته شود.

گفتنی است سایت خلیفه بوک، سرعت پایینی دارد و سرور آن جوابگوی بازدیدکنندگان این سایت نیست، کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند کنترل سرویس‌های اطلاعاتی و ضعف زبان برنامه‌نویسی در سایت خلیفه‌بوک علت این مشکل است.

از قابلیت های دیگر سایت خلافه بوک، قابلیت هشتک گذاشتن است. شعار سایت نیز، این است که «در برابر مخالفان داعش صبر کنید. سعی کنید که با بحث آنها را قانع کنید تا هدایت شوند».

شبکۀ اجتماعی ویژه برای هواداران داعش، آخرین خبر این گروهک تروریستی است. کاربران این سایت باید از قوانین عجیب و غریبی پیروی کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.