پاپ فرانسیس و مخالفانش؛ آغاز حذف مخالفان اصلاحات

هرچه زمان از آغاز اصلاحات در واتیکان می‌گذرد پاپ فرانسیس برای مقابله با منتقدان محافظه‌کار مصمم‌تر می‌شود.

پاپ فرانسیس به تازگی تصمیم گرفت یکی از پر سر و صداترین مخالفان خود، کاردینال بازنشسته، ریموند برک را از امتیازات خود از جمله مزایای مالی و اقامت در یک آپارتمان رایگان واتیکان محروم کند.

جوزف استریکلند، یکی از متحدان برک، محافظه‌کار و یکی دیگر از منتقدان برجسته پاپ در توییتی نوشت: «این اقدام بی‌رحمی است که باید با آن مخالفت کرد». استریکلند می‌داند که قرار گرفتن در مسیر نارضایتی پاپ چگونه است: ماه گذشته، پس از تحقیقات واتیکان در مورد حکومت اسقف‌نشینش، او از سمت اسقف تایلر در تگزاس برکنار شد.

پاپ هفته گذشته شرکت خود در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در دبی را لغو کرد، زیرا به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از برونشیت حاد، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.

این آخرین مورد از رشته نگرانی‌های مربوط به وضعیت سلامت پاپ از جمله جراحی روده و بستری شدن در بیمارستان به دلیل برونشیت در اوایل سال جاری است . فرانسیس که این ماه ۸۷ ساله خواهد شد، بیش از ۱۰ سال است که پاپ بوده و گفته‌است که اگر سلامتی‌اش از بین برود، بازنشسته خواهد شد.
او احتمالاً مشتاق است میراث خود را در برابر دسیسه‌های کسانی که به دنبال تضعیف دیدگاه و اصلاحات او در کلیسای جهانی کاتولیک روم هستند، حفظ کند.

برک در خط مقدم این مخالفان است. او آشکارا فرانسیس، دیدگاه‌ها و اصلاحاتش را در موضوعاتی چون کاتولیک‌های مطلقه، ازدواج مجدد آنها و همچنین اتحادیه‌های همجنس‌گرایان به چالش کشیده‌است.

ریموند برک در حال تشویق در یک کنفرانس خبری در رم در سال 2018. عکس از گاردین

برک علنا پاپ فرانسیس را به دنبال کردن برنامه سیاسی مشخصی متهم کرد. او درباره سخنان پاپ در حمایت از نقش بیشتر زنان در کلیسا گفت: «متاسفانه هدف برخی از افراد ارائه برنامه‌ای بیشتر سیاسی و انسانی است تا کلیسایی و الهی.»

او گفت که وظیفه‌اش این است که علنا صحبت کند: «گوسفندان به شجاعت کشیشان وابسته‌اند که باید آنها را از زهر سردرگمی، اشتباه و تفرقه محافظت کنند.» به گزارش آسوشیتدپرس، فرانسیس اخیرا در جلسه روسای دفاتر واتیکان گفت که برک منبع اختلاف در کلیسا است و از امتیازات کاردینالی خود علیه کلیسا استفاده می کند.

مخالفت با پاپ فرانسیس چیز جدیدی نیست. او با نکوهش تمرکز قدرت در دستان معدود و امتیازاتی که به خود اعطا کرده‌اند، با بسیاری در واتیکان مخالفت کرده است. او از ابتدای دوران پاپی گفت که کلیسای کاتولیک باید به «کلیسای فقرا برای فقرا» تبدیل شود و از مسائلی مانند مهاجرت، مبارزه با نابرابری و بحران آب و هوا حمایت کرده است.

به مدت ۱۰ سال، محافظه کاران در کلیسا به دنبال تضعیف فرانسیس بوده‌اند، تلاش هایی که پاپ عمدتاً با آرامش انجام داده است. اما اکنون به نظر می‌رسد فرانسیس برای مقابله با مخالفانش مصمم‌تر است.

آستین آیور، زندگی‌نامه‌نویس پاپ فرانسیس، این هفته نوشت: «سوالی که اکثر کاتولیک‌ها در پاسخ به تصمیم پاپ فرانسیس برای حذف امتیازات واتیکان کاردینال ریموند برک دارند، این نیست که «چرا او این کار را کرد»، بلکه « چه باعث شد این اقدام پاپ انقدر طول بکشد و زودتر انجام نشود؟»

«پاپ حیرت‌انگیزانه صبور است و دوست دارد به مردم شانس دوم بدهد. هرکسی که فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و دشنام‌های کاردینال سنت‌گرای آمریکایی را در دهه گذشته دنبال کرده باشد، از این که چگونه به بورک اجازه داده شده است دائماً اقتدار پاپ را تضعیف کند و خود را در برابر پاپ به عنوان یک مقام ضد حکومتی قرار دهد، متعجب شده است. حرفه پردرآمدی که خود را نگهبان واقعی سنت نشان می‌دهد.»

هنگامی که زمان انتخاب پاپ جدید فرا می‌رسد، گردهمایی کاردینال‌ها از سراسر جهان، که به عنوان کنکلاو شناخته می شود، بسیار پرشور خواهد بود، زیرا جناح‌های مختلف به دنبال اطمینان از این هستند که فرد مورد حمایتشان پیشتاز خواهد بود.

برای بورک ۷۵ ساله، از دست دادن حقوق و آپارتمانش به دشمنی او با فرانسیس دامن می زند. این اقدام فرانسیس به محبوبیت برک در محافل محافظه‌کار کاتولیک لطمه نمی‌زند و بر سخنرانی‌های پرسود و معاملات کتاب او تأثیری نخواهد گذاشت. و مهمتر از همه، او هنوز برگ برنده اصلی را دارد: رای گیری در مجمعی که پاپ بعدی را انتخاب می کند.

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.