نگاه مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌های آمریکایی به فناوری‌های جدید چگونه است؟

گزارشی از یک مطالعه آماری

انسان‌ها هر روز به فناوری‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند که به آنها امکان سلامت و توانایی‌هایی بیشتر را می‌دهد؛ فناوری‌هایی مثل کاشت تراشه‌های مغزی، ویرایش ژن و فناوری اسکلت بیرونی. اما بر اساس گزارش اخیر مرکز تحقیقاتی پیو، خیلی از آمریکایی‌ها، به خصوص آنها که مذهبی هستند، نگران استفاده از این فناوری‌ها هستند. در این گزارش نگاه مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌های آمریکایی به فناوری‌های جدید طی یک مطالعه آماری بررسی شده است.

آمریکایی‌ها و فناوری‌های جدید

انسان‌ها هر روز به فناوری‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند که به آنها امکان سلامت و توانایی‌هایی بیشتر را می‌دهد؛ فناوری‌هایی مثل کاشت تراشه‌های مغزی، ویرایش ژن و فناوری اسکلت بیرونی[1]. اما بر اساس گزارش اخیر مرکز تحقیقاتی پیو، خیلی از آمریکایی‌ها، به خصوص آنها که مذهبی هستند، نگران استفاده از این فناوری‌ها هستند. (در این گزارش نگاه مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌های آمریکایی به فناوری‌های جدید طی یک مطالعه آماری بررسی شده است.)

۸۱٪از بزرگسالان آمریکایی و آنها که تعهد مذهبی بالایی دارند، معتقدند استفاده گسترده از تراشه‌های رایانه‌ای برای پردازش دقیق‌تر و سریع‌تر اطلاعات، دخالت در طبیعت است و عبور از خط قرمزهاست. در مقابل، آمریکایی‌هایی که تعهد مذهبی کمتری دارند، در مورد این موضوع به دو دسته تقریبا مساوی تقسیم می‌شوند: ۵۰٪ از آنها می‌گویند کاشت تراشه‌های مغزی عبور از خط قرمزها و زیرپاگذاشتن حد و حدود است و ۴۹٪ از آنها معتقدند ما همیشه باید در تلاش باشیم تا بهتر شویم و این فناوری‌ها هم بخشی از این تلاش است. (در این پژوهش سطح مذهبی بر اساس اهمیت دین در زندگی، میزان حضور در مراسم‌های مذهبی و میزان عبادت تعیین شده است.)

ویرایش ژن نوزادان

وقتی صحبت از استفاده گسترده از فناوری ویرایش ژن نوزادان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها به میان می‌آید، احتمالا تعداد زیادی از آمریکایی‌های مذهبی می‌گویند چنین فناوری‌ای به معنای عبور از خط قرمزهاست است (۷۲٪)، و تعداد کمتری از این گروه معتقدند که این فناوری روشی است برای بهترسازی شرایط انسانی(۲۶٪). از طرف دیگر، آن دسته از بزرگسالان آمریکایی که تعهد مذهبی پایین‌تری دارند، راحت‌تر چنین فناوری‌هایی را می‌پذیرند و کمتر جانب احتیاط را می‌گیرند. تقریبا دو سوم (۶۴٪) از آنها می‌گویند «ما انسان‌ها همیشه سعی می‌کنیم بهتر شویم» و ویرایش ژن به منظور افزایش سلامت نوزادان هم بخشی از این تلاش است و تفاوتی با بقیه تلاش‌ها برای بهتر شدن ندارد.

فناوری اسکلت بیرونی

پرسش در مورد فناوری اسکلت بیرونی و هوش مصنوعی داخلی هم همان میزان تردید را در پی داشت و باز هم آمریکایی‌های مذهبی‌تر محتاط‌تر بودند. وقتی از آنها سؤال شد که در مورد استفاده از اسکلت بیرونی روباتیک و هوش مصنوعی داخل آن برای افزایش قدرت بدنی چه احساسی دارند، ۴۸٪ از آمریکایی‌های خیلی مذهبی گفتند این فناوری «دخالت در طبیعت و عبور از خط قرمزهاست». ۵۰٪ از آنها گفتند «ما همیشه سعی می‌کنیم خودمان را بهتر کنیم و بهبود ببخشیم و این فناوری هم بخشی از این تلاش است و تفاوتی ندارد». در مقابل، بیشتر بزرگسالان با سطح پایین تعهد مذهبی (۷۸٪) گفتند که اسکلت‌های بیرونی روباتیک برای افزایش توانایی بدنی، یک پیشرفت مثبت است.

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌های خیلی مذهبی مسیحی هستند و بعضی از زیرگروه‌های مسیحی بیشتر از دیگرانی که در نظرسنجی ذکر شد، نسبت به فناوری‌های بالقوه بهبود توانایی‌های انسان که ممکن است در آینده به استفاده گسترده برسد، ابراز نگرانی می‌کنند (حداقل زمانی که از آنها پرسیده شد آیا چنین فناوری‌هایی مداخله در طبیعت هستند یا روشی برای بهتر شدن بشریت).

به طور خاص، پروتستان‌های اونجلیسمِ[2] سفیدپوست نسبت به سایر گروه‌ها در مورد استفاده از تراشه‌های مغزی و ویرایش ژن نوزادان برای تغییر توانایی‌های انسانی تردید بیشتری داشتند. تقریبا هشت نفر از هر ده نفر انجیلی سفیدپوست (۷۹٪) می‌گویند کاشت تراشه‌های گسترده در مغز مداخله غیرقابل‌قبول در طبیعت است.

(این نظرسنجی در میان آمریکایی‌ها با همه پیشینه‌های مذهبی، از جمله یهودیان، مسلمانان، بودایی‌ها و هندوها انجام شد، اما تعداد پاسخ‌دهندگان از گروه‌های غیرمسیحی برای گزارش کافی نبود. به همین دلیل گروه‌های دیگر را گزارش و تحلیل نکردیم.)

همچنین تقریبا از هر ده انجیلی سفیدپوست، هفت نفر (۷۲٪) می‌گویند که استفاده گسترده از ویرایش ژن نوزادان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، مداخله در طبیعت است، و ۵۷٪ پروتستان‌های سیاه‌پوست و ۵۴٪ پروتستان‌های غیرانجیلی و ۵۱٪ کاتولینک‌ها هم همین نظر را دارند.

 

هوش مصنوعی داخلی

وقتی صحبت از اسکلت‌های بیرونی با هوش مصنوعی داخلی برای افزایش نیروی بدنی انسان به میان آمد، پروتستان‌ها سیاه‌پوست و پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست بیشترین اظهارنظر را داشتند. تقریبا نیمی از پروتستان‌ها سیاه‌پوست (۵۵٪) و انجیلی‌های سفیدپوست (۴۷٪) می‌گویند استفاده از اسکلت‌های بیرونی برای افزایش توانایی بدنی عبور از خطر قرمزهاست.

در هر سه پرسش، افراد غیرمذهبی (که شامل کسانی هستند که هویت دینی‌شان را بی‌خدایی، ندانم‌گرا یا کسانی که هیچ باور دینی خاصی ندارند، است) بیشتر از مسیحیان استفاده از این فناوری‌های در حال توسعه را می‌پذیرند. تقریبا نیمی از این افراد غیرمذهبی (۴۶٪) می‌گویند استفاده گسترده از تراشه‌های مغزی برای تقویت پردازش شناختی نوعی تلاش در جهت بهبود بشریت است و تفاوتی با سایر نوآوری‌ها ندارد، و اکثریت این گروه در مورد استفاده از ویرایش ژن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها (۵۸٪) و استفاده از اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی داخلی برای بالا بردن توانایی‌های بدنی (۷۲٪) نیز همین نظر را دارند. افراد غیر مذهبی که خود را ملحد یا ندانم‌گرا می‌دانند، در برابر این تحولات پذیرا هستند. و گروهی که بیشترین پذیرش و نگاه مثبت را به این تحولات دارند، آتئیست‌های یا خداناباوران هستند.

بیشتر بخوانید: فرا انسانگرایی: تلاشی برای استفاده از فناوری برای تبدیل انسان به خدایان

 

[1] اسکلت بیرونی یا روباتیک مجموعه‌ای از تجهیزات و ربات‌های پوشیدنی هستند که به افزایش توانایی‌های فیزیکی کمک می‌کنند و عموما برای توان‌بخشی به افراد ناتوان استفاده می‌شوند و باعث می‌شوند فرد توانایی‌هایی را که از بدو تولد یا به دلیل آسیب، از دست داده، باز یابد.

[2] مسیحیت انجیلی یا اونجلیسم شاخه‌ای از پروتستانیسم با گستردگی جهانی است که جوهر مژده انجیل، مشتمل بر آموزه‌ی رستگاری مبتنی بر لطف از طریق ایمان به تاوان عیسی مسیح می‌پندارد. گرویدن یا تجربه تولد دوباره به اعتقاد انجیلی‌ها اصل مهم رسیدن به رستگاری است. [ویکی پدیا]

 

*نویسنده:

دالیا فهمی/ مترجم: فاطمه شریفیان

*پیوند گزارش به زبان اصلی:

Highly religious Americans more skeptical of brain implants, gene editing | Pew Research Center

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. ناشناس

    خیلی عالیه به خیلی کمک میشه درمان چون من یه ذره دیتای روان درمانی خیلی مردم سر بعضی مشکلات زندگیشون داغ خراب میشه ایکاش آتیسم حذف شه

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.