آیت الله استادی: دوران تریبون یکطرفه به سر آمده است

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تریبون یکطرفه منتفی شده است، گفت: باید با توجه به سطح علمی مردم سخن گفت تا تأثیرگذاری مطلوب را به همراه داشته باشد.

آیت الله ˈرضا استادیˈ در گردهمایی معاونان تبلیغ استانها، در مجتمع فرهنگی یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران، با انتقاد از منبرهای مداح محور افزود: در برخی مجالس حرفهایی زده می شود که استناد تاریخی ندارد و در مورد امامان(ع) چیزهایی گفته می شود که اصلا درست نیست و شان اهل بیت(ع) را پایین می‌آورد. وی اضافه کرد: همچنین بعضا برخی برنامه های رادیو و تلویزیون به افرادی اختصاص می یابد که حرفهایی می زنند که حتی اگر صحیح هم باشد، نباید گفته شود.

وی با اشاره به منبر مفید و اثرگذار تصریح کرد: مبلغان نباید بدنبال جمع کردن مشتری باشند، بلکه باید مردم را با مسائل فقهی، اعتقادی و اخلاق آشنا کنند. امام جمعه موقت قم با اشاره به تاثیرگذاری مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی بیان داشت: بسیاری از بزرگان اخلاق برای تربیت مردم نیاز به جمعیت زیاد نداشته و ندارند؛ بلکه برای تعداد کم جمعیت هم مسائل اعتقادی و اخلاقی را بیان می کردند.
 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به جایگاه حوزه و روحانیت، گفت: ماموریت اصلی حوزه و روحانیت تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) است و مبلغان باید در این راه سختی ها را تحمل کنند.

وی، بر ضرورت اهتمام ویژه روحانیون به امر تبلیغ تاکید کرد و ابراز داشت: روحانی نباید بلافاصله بعد از نماز مسجد را ترک کند بلکه باید با مردم صحبت ‌کند تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
آیت الله استادی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی تبلیغی، خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های تبلیغی، آسیب‌های نیز وجود دارد، که باید بصورت جدی‌ موردتوجه قرار گیرد. عضو جامعه مدرسین حوزه با انتقاد از منبرهای مداح محور، بیان داشت: در برخی محافل و مجالس حرف‌هایی زده می‌شود که استناد تاریخی ندارد، به طور مثال در مورد ائمه(ع) چیزهای گفته می‌شود که اصلاً درست نیست و شأن اهل‌بیت(ع) پایین آورده می‌شود. همچنین بعضاً برخی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون نیز به افرادی اختصاص می‌یابد که حرف های را می زنند، حتی اگر صحیح هم باشد، نباید گفته شود.

آیت الله استادی با اشاره به منبر مفید و اثرگذار، تصریح کرد: مبلغین نباید دنبال جمع‌کردن مشتری باشند، بلکه باید مردم را با مسائل فقهی، اعتقادی و اخلاق آشنا کنند. امام‌ جمعه قم با اشاره به تأثیرگذاری مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، بیان داشت: بسیاری از بزرگان اخلاق، برای تربیت مردم نیاز به جمعیت زیاد نداشته و ندارند؛ بلکه برای تعداد کم جمعیت هم مسائل اعتقادی و اخلاقی را بیان می‌کردند.

آیت‌الله استادی با بیان این که نقشه راهی که ائمه(ع) پیش روی ما قرار داده اند مبتنی بر اخلاق، اعتقادات و احکام است، یادآور شد: اگر به این نقشه راه عمل کنیم، جامعه رو به سعادت حرکت خواهد کرد.

آیت الله استادی با اشاره به این که نبود اخلاق، منشاء بسیاری از مشکلات جامعه است، گفت: جامعه اخلاق محور در مسیرتکامل و سعادت قرار خواهد گرفت. وی با توصیه مبلغین به مطالعه علمی، تاکید کرد: مبلغین باید با اطلاعات علمی کامل، شبهات مردم را برطرف و آن‌ها را نسبت به دین تشویق کنند و با توجه به نیازهای روز مردم سخن بگویند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که شهید مطهری همه کتاب‌های خود را با توجه به نیازهای روز نوشته است، تاکید کرد: مبلغین باید مطالب و موضوعات محکم، قوی و دارای پشتوانه علمی را بیان کنند. امام جمعه قم با اشاره به این که تریبون یک طرفه منتفی شده است، تصریح کرد: باید با توجه به سطح علمی مردم سخن گفت تا تاثیرگذاری مطلوب را به همراه داشته باشد.

آیت الله استادی با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) خاطرنشان کرد: ایشان هنگام اعزام مبلغین به آنان توصیه می کردند که در عرصه تبلیغ تأثیرگذار باشید. دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم معرفی مبلغان برتر و نوآور، ابراز داشت: باید مبلغین نوآور و طرح‌های تبلیغی موفقی که توسط برخی مبلغین در شهرهای مختلف اجراء و با استقبال روبرو می‌شود را معرفی کرد.

وی با توصیه مبلغین به اخلاص در تبلیغ، تصریح کرد: مبلغین نباید برای پول و مادیات به تبلیغ بروند، چون منبری که به پول وابسته باشد، تأثیر گذارنخواهد بود. عضو جامعه مدرسین حوزه خطاب به مبلغین گفت: خداوند نعمت تبلیغ را در اختیار شما گذاشته که باید قدر آن را بدانید و این کار را با اخلاص و برای خدا انجام دهید و با انحرافات مقابله کنید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تریبون یکطرفه منتفی شده است، گفت: باید با توجه به سطح علمی مردم سخن گفت تا تأثیرگذاری مطلوب را به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.