به چه دلیل رهبری از آیت الله ملکوتی خواست که به قم بازگردد؟ پاسخ امام جمعه تبریز چه بود؟

آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر انقلاب‌ اسلامی پیرو چندین‌ مرقومه‌ از علمای عظام‌ قم، طی نامه‌ای خطاب‌ به‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ مسلم‌ ملکوتی، ضمن‌ تقدیر از خدمات‌ ایشان، درخواست برخی از علمای قم را برای بازگشت ایشان به قم مطرح کرد. متن نامه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری و پاسخ آیت‌الله‌ ملکوتی بدین‌ شرح‌ است‌:

 

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌
جناب‌ مستطاب‌ آیت‌الله‌ آقای حاج‌ شیخ‌ مسلم‌ ملکوتی (دامت‌ ایام‌ افاداته)
بعد السلام‌ و التحیه، امید است‌ وجود شریف‌ حضرتعالی مشمول‌ الطاف‌ و تفضلات‌ الهی بوده‌ و از توفیقات‌ عالیه‌ برخوردار بوده‌ باشید.
اخیرا بعضی از اعاظم‌ اعلام‌ قم‌ که‌ از دوستان‌ جنابعالی و مرجع‌ حوائج‌ دینی و فقهی خاص‌ و عام‌ میباشند، طی مرقومه‌های جداگانه، از اینجانب‌ درخواست‌ کرده‌اند که‌ انتقال‌ جنابعالی را به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ (صانها الله‌ عن‌ المکاره‌ و الفتن) و اشتغال‌ علمی در آن‌ مرکز بزرگ‌ تعلیم‌ فقه‌ و اصول‌ و تفسیر و فلسفه‌ و حدیث‌ و کلام، خواستار گردم.
اینجانب‌ ضمن‌ تقدیر از خدمات‌ با ارزش‌ جنابعالی در شهر تبریز عزیز و خطه‌ی عظیم‌الشأن‌ آذربایجان‌ و با دعا برای مردم‌ غیور، انقلابی و سرشار از شور و شعور ایمانی آن‌ سامان، مرقوم‌ شریف‌ حضرات‌ آقایان‌ بزرگوار را برای جنابعالی میفرستم‌ و از خداوند متعال‌ مسألت‌ میکنم‌ که‌ در مقابل‌ تدریس‌ و تعلیم‌ در حوزه‌ی مبارکه‌ی قم، مشمول‌ اعانت‌ و توفیق‌ الهی بوده‌ و باشید.
سلام‌ اینجانب‌ را به‌ آقایان‌ علماء و به‌ مردم‌ عزیز تبریز ابلاغ‌ فرمائید.
والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌
سید علی خامنه‌ای
۱۵ ذیحجه‌الحرام‌ ۱۴۱۵

 

نامه آیت‌الله‌ شیخ‌ مسلم‌ ملکوتی در پاسخ به نامه رهبر انقلاب

 

در پی ارسال‌ نامه‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای به‌ محضر آیت‌الله‌ شیخ‌ مسلم‌ ملکوتی مبنی بر تقدیر و تشکر از خدمات‌ ارزنده‌ ایشان‌ در شهر تبریز و ارسال‌ درخواست‌ علمای محترم‌ قم‌ برای تدریس‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌، نامه‌ محبت‌آمیز از سوی آیت‌الله‌ ملکوتی صادر گردید که‌ متن‌ آن‌ بدین‌ شرح‌ است‌:

محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن‌ انقلاب‌ اسلامی حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای دام‌‌ظله‌‌العالی
ضمن‌ تقدیم‌ خالصانه‌ترین‌ ادعیه‌ و مسألت‌ مزید عزت‌ و طول‌ عمر با‌برکت‌ آن‌ حضرت‌، رقیمه‌ کریمه‌ حضرتعالی را همراه‌ نامه‌های برخی از اعاظم‌ حوزه‌ مقدسه‌ علمیه‌ قم‌ دامت‌ برکاتهم‌، مبنی بر درخواست‌ حضور اینجانب‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ از آن‌ حضرت‌ و ضرورت‌ آن‌ جهت‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ و دیگر علوم‌ در آن‌ مرکز بزرگ‌ تعلیم‌ فقه‌، اصول‌، تفسیر، فلسفه‌، حدیث‌ و کلام‌ که‌ حاکی از عنایات‌ خاصه‌ میباشد، زیارت‌ کرده‌ و بسیار مسرور گردیدم‌.
اینجانب‌ خود را وقف‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ و مسلمین‌ نموده‌ام‌ و هر آنچه‌ را که‌ صلاح‌ نظام‌ مقدس‌ جمهوری اسلامی باشد، با فداکاری، حاضر به‌ انجام‌ آن‌ میباشم‌. از بذل‌ هر آنچه‌ در توان‌ دارم‌ مضایقه‌ نکرده‌ و نخواهم‌ کرد و اوامر حضرتعالی را با جان‌ و دل‌ پذیرا میباشم‌.
الطاف‌ و ادعیه‌ خیرتان‌ را به‌ علمای محترم‌ و مردم‌ غیور تبریز عزیز و خطه‌ آذربایجان‌ قهرمان‌‌پرور ابلاغ‌ نموده‌ام‌ . همگی علی ماهم‌ علیه‌ من‌ الوفا و الصمود لکم‌.
  ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۴
          تبریز
  مسلم‌ ملکوتی

 
آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر انقلاب‌ اسلامی پیرو چندین‌ مرقومه‌ از علمای عظام‌ قم، طی نامه‌ای خطاب‌ به‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ مسلم‌ ملکوتی، ضمن‌ تقدیر از خدمات‌ ایشان، درخواست برخی از علمای قم را برای بازگشت ایشان به قم مطرح کرد. متن نامه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری و پاسخ آیت‌الله‌ ملکوتی بدین‌ شرح‌ است‌:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.