جنگ فرهنگی و شکاف در کلیسای انجیلی امریکا

آیا مجمع باپتیست جنوبی، بزرگترین و قوی‌ترین فرقه پروتستان در آمریکا، بر اساس آموزه‌های مسیحی اداره می‌شود یا بر اساس جنگ فرهنگی؟ این پرسشی است که به ویژه در هفته‌های اخیر که زمان برقراری اجتماع سالیانه این گروه بود مطرح شده‌است.

الهیات، برای مسیحیان باپتیست جنوبی، از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد، اما الهیات از نظر آنها به نوعی با دغدغه‌های فرهنگی مانند مسائل هویتی مسیحیان سفیدپوست عجین است و این مسائل هویتی با انتخاب سیاسی آنها گره خورده است. بخشی از این فرقه معتقدند که حمایت از ترامپیسم راه نجات آمریکای مسیحی سیاه‌پوست است.

مثلا در انتخابات ۲۰۱۶، با وجود عدم حمایت مولر، رئیس مدرسه علوم دینی باپتیست جنوبی و روشنفکر برجسته این گروه با کاندیدای جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ توانست با رای ۸۰ درصدی مسیحیان انجیلی و حمایت علنی برخی از مهم‌ترین رهبران مجمع باپتیست جنوبی به ریاست‌جمهوری برسد. در انتخابات ۲۰۲۰ حتی کسانی مانند مولر نیز از انتخاب مجدد ترامپ پشتیبانی کردند. مولر اعلام کرد که به دلیل انتصاب‌های قضایی و تلاش‌های ترامپ در مخالفت با سقط جنین نظرش را درباره او تغییر داده‌است.

برخی ادعا کردند که تغییر عقیده مولر به علت خیز او برای کسب رهبری مجمع باپتیست جنوبی است. حتی اگر این ادعا درست نباشد، این موضوع اهمیت دارد که اگر مولر به مخالفت با ترامپ ادامه می‌داد، تقریبا دستیابی به رهبری مجمع باپتیست جنوبی برای او غیرممکن یا دشوار می‌شد. رهبر این مجمع نمی‌تواند مخالف چیزهایی مانند ملی‌‌گرایی مسیحی، آمریکای پروتستان سفیدپوست، آزادی مذهبی، محدودیت مهاجرت، مخالفت با سقط جنین و مسائلی مانند این باشد که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری برای آنها تلاش کرده‌است.

اما آنچه در اجتماع سالیانه این گروه رخ داد بسیار جالب بود. رقابت کسب رهبری بین استون، لیتون و مولر به شکست مولر انجامید. رقبای او مایک استون، کاندیدای فوق محافظه‌کار و حامی ترامپ و اد لیتون، کاندیدای میانه‌رو خواستار عقب‌نشینی از جنگ فرهنگی و تمرکز بر روی مسیحیت انجیلی، فعالیت‌های تبشیری و عدالت نژادی به مرحله بعد راه یافتند و اد لیتون توانست با فاصله اندکی پیروز رقابت باشد.

در این انتخابات بخشی از مجمع باپتیست جنوبی که حامی گروهی کمتر جناحی و حزبی و مستقل از حزب جمهوری‌خواه بودند توانستند پیروز این دوره از رقابت باشند.
هرچند شکاف بین گروه راست و حامی ترامپ و گروه میانه‌رو مجمع باپتیست جنوبی عمیق است، اختلاف آنها درباره مسائل الهیاتی نیست. هر دو این گروه محافظه‌کار و ارتدوکس و حامی اصول مهم مسیحیت انجیلی و مخالف مسائلی چون ازدواج همجنس‌گرایان، کشیش شدن زنان و ممنوعیت سقط جنین هستند. بنابراین تفاوت دو گروه این فرقه به گفته رییس قبلی آن نه الهیاتی بلکه فرهنگی و اختلاف آنها به جنگ فرهنگی شبیه است.

گروه میانه‌رو خواستار تمرکز بر اوانجلیسم و اقدامات تبشیری و فعالیت بیشتر بر روی ازدواج همجنس‌گرایان، سقط جنین و مسائلی چون عدالت، نژاد، مهاجرت و فقر هستند که به آموزه‌های انجیلی و نه لزوما بر باورهای حزبی مرتبط است.

گروه دیگر که بازنده رقابت هفته گذشته بودند، حامی بیشتر سیاسی بودن به ویژه پشتیبانی از جمهوری‌خواهی ترامپی هستند. آنها در پی جنگ فرهنگی هستند و معتقدتد آمریکای مسیحی سفیدپوست توسط فرهنگ سکولار-لیبرال احاطه و مورد حمله واقع شده‌است. آنها راه نجات از این جنگ را اتحاد با حزب جمهوری‌خواه در مبارزه با چپ افراطی می‌دانند که ایمان مسیحی را تهدید می‌کند.

با این‌حال مشهود است که آینده مجمع باپتیست جنوبی بیش از آنکه به مسائل الهیاتی یا اختلافات داخلی وابسته باشد به آینده حزب جمهوری‌خواه وابسته‌است، چرا که این فرقه خودش را از دهه ۱۹۸۰ به جمهوری‌خواهان متصل کرده‌است.

 

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.