آموزش کودکان یمنی قربانی درگیری‌ها در این کشور

براساس گزارش یونیسف، روند آموزش کودکان در یمن در نتیجه بحران و جنگ در این کشور با اختلال روبرو شده و آینده آن‌ها را درگیر چالش‌های فراوانی می‌کند.

به گزارش ایرنا از تارنمای صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سال ها درگیری در این سرزمین، هزینه های ویران گر و نابودکننده ای بر آموزش کودکان این سرزمین عربی گذاشته است.

بیش از ۲ میلیون کودک یمنی در سن آموزش و مدرسه در این کشور، به علت فقر، درگیری و نبود فرصت های آموزشی، به مدرسه دسترسی ندارند و روند یادگیری آنان مختل شده است.

یونیسف می افزاید: کودکانی که تحصیلات خود را تکمیل نکرده و به پایان نرسانده اند، در چرخه ماندگار فقر به دام افتاده اند و اوج گیری مداوم درگیری های نظامی برای ششمین سال پیاپی در سال ۲۰۲۱، درد و رنج ناگفته ای بر کودکان این کشور و تاثیرات ناگواری بر زندگانی و توانایی های بالقوه و آینده آنان وارد کرده است.

حکومت سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و همراهی آمریکا، حملات گسترده‌ای علیه یمن – فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

ائتلاف متجاوز سعودی در طول شش سال از جنگ تمام عیار خود علیه ملت یمن میلیون ها نفر را آواره و ساختار زیربنایی این کشور اعم از مدارس و تاسیسات خدماتی و حتی بیمارستانها را ویران کرده است. این ائتلاف همچنین با محاصره زمینی و هوایی و دریایی یمن، این کشور را با فاجعه انسانی روبرو کرده است که گوشه ای از آن را می توان در شیوع بیماریهای مختلف واگیر دار و قربانی شدن شمار زیادی از مردم در اثر سوء تغذیه و کمبود شدید مواد غذایی و جان باختن شماری از آنها به خاطر نبود سوخت و به تبع آن نبود برق در بیمارستانها شاهد بود. جنایت ائتلاف سعودی علیه کودکان یمنی به همین حد محدود نشده و متجاوزان کودکان را در مدارس، بیمارستانها و خیابانها نیز هدف قرار داده اند.

شاید یکی از بارزترین جنایات سعودیها علیه کودکان یمنی، قتل ۴۴ کودک یمنی در بازار شهر «ضحیان» در استان صعده باشد که ائتلاف متجاوز سعودی اتوبوس آنها را اوایل ماه اوت سال ۲۰۱۸ میلادی مورد حمله هوایی قرار داد. چند هفته از این جنایت نگذشت که متجاوزان سعودی جنایت مشابهی را مرتکب شدند و در حمله به یک اتوبوس که در حال فرار از صحنه نبرد در منطقه «الدریهمی» در استان الحدیده بود، ۲۲ کودک و چهار زن را به قتل رساندند.

بمباران مدرسه دخترانه در منطقه سعوان در شهر صنعا در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی از دیگر جنایات سعودیها بود که باعث جان باختن ۱۳ دختر دانش آموز و زخمی شدن حدود ۹۰ نفر دیگر شد که اکثر آنها دانش آموزان ابتدایی بودند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.