جوشش خون «سیدقطب» در رگ‌های «صفوت الحجازی»

سیدعلی بطحایی: روزهای گذشته و در سخت‌ترین دوران از حیات ۹۶ ساله اخوان المسلمین، خبر اعدام صفوت حجازی در زندان دیکتاتور مصر منتشر شد. این اعدام که توسط رسانه‌های اخوانی تأیید نشده است، با هر انگیزه‌ای که شایع شده باشد این نکته را نمایان می‌کند که “صفوت الحجازی” در طیفِ قطبی اخوان المسلمین، نقشی کلیدی ایفا می‌کرد.

یکم. صفوت حجازی مبلغ ۶۷ ساله مصری که اتفاقاً نفوذ بسیار بالایی درجامعه مذهبی و جوانان پرشور مصری دارد، دانش‌آموخته دانشکده کشاورزی دانشگاه قاهره است و محصول همان راهبرد جذب نیروی انسانی سیدقطب و محمد عبدالسلام فرج است که عمده نیروهای اسلام سیاسی را از دانشگاه‌ها و مرکز آموزشی غیر از جامعه الازهر و رشته‌های غیر علوم انسانی تأمین می‌کردند و مهمترین سردمداران طیف قطبی چنین تحصیلاتی دارند.

دوم. بعد از مرگ عمر تلمسانی سومین مرشد عام اخوان، این جنبش به دو طیف اصلاحی و قطبی تقسیم شد. در طیف قطبی که بنیادگراتر، رادیکال‌تر و تندتر هستند، مواضع شدیداللحنی نسبت به مدرنیته و مظاهر تمدن غرب از آزادی، دموکراسی و حقوق اقلیت‌ها گرفته می‌شد و هرگونه سازش با امپریالیسم جهانی اعم از انگلیس و امریکا رد می‌شد. صفوت حجازی به عنوان لیدر این جریان مواضع تندی نسبت به غرب دارد و به دلیل دامن زدن به نفرت‌پراکنی نسبت به انگلیس در جوامع اسلامی از ورودش به پایتخت برخی کشورهای غربی جلوگیری می‌شود.

سوم. سرسختی و ضدیت شدیداللحن صفوت حجازی نسبت به اسرائیل در جهان عرب کم نظیر است. بر خلاف مواضع ملایم‌تر طیف اصلاحی اخوان، در شاخه قطبی و به سخنگویی الحجازی که در جنگ ۲۲ روزه نهیب می‌زد «بر روی باله‌های موشک‌های القسام بنویسید که ما آمده‌ایم که آن فرزندان بوزینه وخوک‌ها(صهیونیسم) را به جهنم ببریم.»

در جنگ سی‌وسه روزه نیز صفوت الحجازی در فتوایی کم‌نظیر گفت هر صهیونیستی که وارد مصر شود واجب‌القتل است. همچنین در سال ۲۰۰۶ در مصر به دلیل صدور فتوا برای مرگ مقامات اسرائیلی ملاقات کننده ممنوع‌المنبر و محدود شد و او را وادار به پس گرفتن فتوای خود کردند. در ژانویه ۲۰۰۹ حجازی در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: من یهودی‌ستیز هستم، از صهیونیسم متنفرم و اگر حکام عرب نبودند، ما یهودیان را با دندان‌هایمان می‌جویدیم.

آنچه خشم صهیونیسم جهانی درباره حجازی را برانگیخته بود اظهارنظری از وی در جمعی از هواداران بود که با صراحت می‌گفت اخوان المسلمین دغدغه‌اش احیا خلافت اسلامی به مرکزیت بیت المقدس است.

چهارم. طیف قطبی نسبت به محدودیت‌های مذهبی نیز با طیف اصلاحی اخوان متفاوت است. حجازی در سال ۲۰۰۹ در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که آیین بودا، زرتشت و آیین بهائی دین نیستند بلکه مکاتبی هستند که توسط بشرساخته وپرداخته شده‌اند. وی گفت که بهائیان یک خطر کنونی است و در سال ۱۹۴۸ در کنار صهیونیست‌ها جنگیدند و هیچ تساهلی با بهاییت روا نیست.

پنجم. بازنگری واحیا مفهوم جهاد از نوآوریهای سید قطب است وازاین جهت برخی وی را معلم تکفیر در جهان اسلام خوانده‌اند. درست مثل توصیفاتی که سیدقطب پس بازگشت ازآمریکا و اعتراض به مفاسد جنسی، ابتذال و هیجانات جنسی و…بیان می‌کند را صفوت حجازی در راستای احیای همان خط فکری تصریح می‌کند. صفوت در سخنرانی که در جولای ۲۰۱۰ از تلویزیون الناس پخش شد در اظهارنظری متفاوت، خطرناک‌ترین آسیب بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های مجازی را غفلت نسبت به فریضه جهاد می‌دانست.

ششم. محمود عزت که امروز مرشد عام اخوان المسلمین است کاریزما و قدرت بیان حجازی را ندارد، صحنه گردان و اعلام کننده مواضع اخوان قطبی را الحجازی برعهده داشت. وی در سال ۲۰۱۲ و هنگامه تبلیغات انتخاباتی محمد مرسی در سخنرانی خود در جمع صدها هزار مصری تأکید کرد که مرسی رهبری مصر برای بازگرداندن “ایالات متحده عرب” یا “خلافت” با پایتختی اورشلیم را بر عهده خواهد داشت و از هوادارن این جمع در میدان التحریر خواست تا «یهودیان را از خواب بیدار کنند» و در پاسخ به او همه جمعیت شعار دادند که به قصد شهادت به سوی اورشلیم حرکت خواهند کرد.

در آخرین موضع علنی حجازی در دفاع از مرسی و قبل از دستگیری به صراحت خطاب به ارتش مصر که به روی مجاهدان آب فشار قوی می‌گرفت آنها را تهدید کرد وگفت: کسی که طرفداران مرسی را با آب بپاشاند، با خون پاشیده خواهد شد!»

سرانجام پس از عزل مرسی با کودتای نظامی ارتش مصر، دادستان این کشور دستور بازداشت صفوت الحجازی را در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳ صادر کردو دارایی‌های وی را مسدود کرد. او به اتهام “تحریک خشونت” در پایگاه اخوان المسلمین تا کنون در زندان فرعون مصر حبس است و فرجام وی درهاله ابهام و گزارشات ضدونقیض فرو رفته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.