فشار برای تغییر محتوای کتب درسی در انگلیس پس از جنگ غزه

در پی مناقشات در غزه و درگیری‌ بین اسرائیل و فلسطین و فشار و درخواست گروه‌های حامی فلسطین و حقوق بشر، دولت انگلیس خواستار اصلاح محتوای کتب درسی دانش‌اموزان درباره تاریخ خاورمیانه شد.

به گزارش ایرنا از گاردین، دولت محافظه‌کار «بوریس جانسون» از مدارس این کشور خواسته تا قرائت معتدل‌تری را درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل به دانش‌آموزان آموزش دهد. این درحالیست که درگیری‌های اخیر در غزه، موجی از اعتراض‌های ضد صهیونیستی را در مدارس انگلیس به دنبال داشته و دانش‌آموزان با برگزاری چندین تحصن اعتراضی، شعار زنده باد فلسطین سرداده‌اند.

«پیرسون» شرکتی که کتب آموزشی انگلیس را تولید می‌کند توزیع کتب تاریخ دوره متوسطه را که گفته می شود به نفع رژیم صهیونیستی نوشته شده به حالت تعلیق درآورده است. این برای دومین بار است که پیرسون در واکنش به منتقدان تاریخ بحران خاورمیانه دست به چنین کاری می‌زند.

دو سال پیش این شرکت انگلیسی مجبور شد تا بخش‌های از کتب تاریخ را که به نفع فلسطین نوشته شده بود در واکنش به اعتراض لابی صهیونیسم حذف کند. پیرسون حالا آماج حملات کمیته انگلیسی موسوم به دانشگاه‌های فلسطین قرار گرفته تا فرازهایی را که به نفع اشغال‌گران قدس نوشته شده حذف کند.

اختلاف نظرها بر سر کتاب تاریخ مقطع جی‌سی‌اس‌ئی GSCE (سال‌های ۱۰ و ۱۱) است که درگیری های خاورمیانه در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۵ را شرح می‌دهد. لابی صهیونیسم سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که متن این کتاب به طور جدی علیه اسرائیل تنظیم شده است. وکلای صهیونیستی ادعا کردند که به کار بردن تعبیر «بدترین جنایت جنگی» در خصوص کشتار دیر یاسین در سال ۱۹۴۸ میلادی و یا حذف بخش‌هایی از بهبود شرایط فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه تحت حاکمیت اسرائیل خلاف واقع است.

حالا وکلای طرفدار فلسطین با انتشار گزارشی مفصل از تناقضات نسخه اصلاح شده تصریح کرده‌اند که محتوای ارائه شده، درحالی به درگیری‌های فلسطین اشاره دارد که خشونت های نظامیان صهیونیست در تاریخ معاصر کاملاً نادیده گرفته شده است. آن‌ها تاکید دارند که توازن در مواد آموزشی باید رعایت شود تا دانش‌آموزان با واقعیت‌ها آشنا شوند.

یک سخنگوی پیرسون گفته که این شرکت توزیع کتب تاریخ جی‌سی‌اس‌ئی را متوقف کرده تا درباره آن تجدید نظر کند. وی گفت: ما دیدگاه‌های وسیع‌تری را جمع‌آوری خواهیم کرد و اگر برای ایجاد توازن در محتوای کتاب نیاز به کار بیشتری باشد اقدام خواهیم کرد.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که نظامیان اشغالگر صهیونیست ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شدند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شد. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت ماه در یک نشست سه ساعته به طور اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.