ناامیدی نماینده سازمان ملل از برقراری آتش‌بس در یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در سخنانی به شکست در برقراری آتش‌بس در این کشور اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه صنعا اذعان کرد که در پی شکست تلاش‌هایش برای برقراری آتش‌بس در این کشور دچار ناامیدی شده است.

وی اظهار کرد: سازمان ملل متحد برای دستیابی به آتش بس سراسری، لغو محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی رفت و آمد مردم و کالاهای اساسی و از سرگیری روند سیاسی میان طرف‌های یمنی میانجی گری کرد و راه‌های مختلفی را برای نزدیک کردن مواضع طرف‌ها به یکدیگر پیشنهاد کردیم.

گریفیث در پاسخ به سؤالی درباره موعد آغاز گفت‌وگوهای جدی صلح در یمن اذعان کرد: هیچ کسی بیشتر از من ناامید نیست؛ ما یک سال و نیم زمان صرف اموری کردیم که توصیف آنها نسبتاً آسان است و شامل آتش‌بس، گشودن فرودگاه صنعا، گشودن بنادر حدیده و از سرگیری روند سیاسی یمن است که تاخیر زیادی داشته است.

وی ادامه داد: بگذارید با شما صادق باشم. گاهی پیشرفت خوبی داریم؛ انتظار موفقیت داریم که به توافق می‌رسیم اما به یکباره جنگ رخ می‌دهد و یک طرف یا طرف دیگر فکر می‌کند که در میدان جنگ سود بیشتری خواهد برد و نمی‌خواهد جنگ را خاتمه دهد. خواسته ما بسیار ساده است؛ جنگ را متوقف کنید، به درگیری‌ها پایان دهید، برای یمن صلح ایجاد کنید و یمن را به مکانی امن برای ملت یمن تبدیل کنید.

گریفیث همچنین تاکید کرد: به اعتقاد من این عادلانه نیست که یمنی‌ها را از امید به پایان درد و رنجشان محروم کرد. همچنین محروم کردن آنها از فرصت داشتن آینده‌ای روشن‌تر ناعادلانه است؛ یمن را نمی‌توان صرفا با هژمونی نظامی یا مداخله خارجی اداره کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.