درخواست پاپ برای تعلیق موقت حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا

پاپ فرانسیس طی پیامی حمایتش را از کنار گذاشتن حق مالکیت معنوی واکسن کرونا برای انتقال آنها به کشورهای فقیرتر در جهان اعلام کرد.

به گزارش ایرانا به نقل از خبرگزاری فرانسه پاپ فرانسیس در پیامی تلاش‌ها برای ملی‌سازی واکسن‌های کرونا را با هدف جلوگیری از بین‌المللی کردن آن محکوم کرد و از عدالت در جهان به عنوان ابزاری سخن به میان آورد که می تواند دسترسی جهانی به واکسن کرونا را تضمین کند و به طور موقت حق مالکیت معنوی آن را به حالت تعلیق در آورد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش از حمایت این کشور از تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا خبر داد؛ تصمیمی که با استقبال سازمان جهانی بهداشت و انتقاد صنایع داروسازی روبرو شد.

بایدن اعلام کرد به طور موقت از پیشنهاد سازمان تجارت جهانی مبنی بر تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت با استقبال از حمایت آمریکا، لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را «اقدامی کلیدی در مبارزه علیه کووید-۱۹» دانست.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط فوق‌العاده همه‌گیری، تدابیر فوق‌العاده ای را می‌طلبد.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در واکنش به این تصمیم بایدن از تمایل اتحادیه اروپا برای بحث پیرامون این پیشنهاد خبر داد اما خاطر نشان کرد، در کوتاه مدت، فوری ترین مسئله این است که کشورهای تولید کننده اجازه صادرات دوزهای واکسن را صادر کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.