زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کردند

رئیس مرکز اسناد مجلس با بیان این که زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کردند، گفت: حضور زیدیان در ایران دریچه نو و جدیدی از معارف والای تشیع را وارد ایران کرد که اسماعیلی‌ها به جز ناصرخسرو آثار چندانی از خود باقی نگذاشتند.

 

محمد رجبی، رئیس مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی امروز در کمیسیون تخصصی نهج‌البلاغه همایش بین‌المللی ناصرکبیر اطروش که در محمودآباد برگزار شد، گفت: ناصرکبیر به وسیله شخصی به نام جستان بن حسودان که از زیدیان بود، مورد حمایت قرار گرفت تا توانست حکومت علویان را احیا کند.

 وی با اشاره به این که دیلمانی که از قدیم می‌گفتند محل اتصال کوهستان‌های گیلان به مازندران است، بیان داشت: یعقوب لیس وقتی به طبرستان حمله کرد عده ای از سادات را اسیر کرده و به سیستان برد و بخشی از آنان که سادات امامی بودند را آزاد کرد.

 رئیس مرکز اسناد مجلس بیان داشت: حکومت علویان در طول 6 دهه استقرار خود، متأسفانه 20 امام را دید که بعضاً در یک زمان بودند و اختلافاتی ایجاد گردید که باعث تضعیف حکومت آنان شد.

 رجبی ادامه داد: متأسفانه وقتی داعی صغیر به وسیله یکی از حکام اسماعیلی کشته شد، شاهد حضور حکومتی از زیدیان در آنجا نبودیم و بیشتر جذب فرقه دیگری شده و سپس به شیعه امامیه روی آوردند.

 وی اضافه کرد: تا زمان صفویه درویش خسرو ریاست آنان را به عهده داشت که از سوی شاه عباس کشته شد و دلیلش این بوده که این افراد عقایدی بر اساس جنبه‌های غیراسلامی داشته و به دنبال جادو و عقایدی غیردینی بودند.

منبع: خبرگزاری رسا
رئیس مرکز اسناد مجلس با بیان این که زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کردند، گفت: حضور زیدیان در ایران دریچه نو و جدیدی از معارف والای تشیع را وارد ایران کرد که اسماعیلی‌ها به جز ناصرخسرو آثار چندانی از خود باقی نگذاشتند.رئیس مرکز اسناد مجلس

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. علی سجادی نژاد

    بنده معتقدم که برای پیشرفت وضعییت هر سایتی(نه فقط سایت دین آنلاین) باید یکسری کارهایی کرد که از کوچکترین آنها به روز بودن سایت است.بحمدالله سایت دین آلاین یکی از بهترین سایت ها درخصوص ادیان ومذاهب است،ولی برای بالاتر بردن رتبه سایت درمیان رقیبان باید آنرا به روزکرد و حداقل روزی یک مطلب به دید عموم بگذارید. باتشکر از شما

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.