اردوغان به سفیران ترکیه: توطئه گولن را افشا کنید

رجب طیب اردوغان برای نخستین بار پس از رسوایی پول‌شویی و رشوه‌خواری در این کشور، فتح‌الله گولن، واعظ اخلاقی پرنفوذ را مستقیماً خطاب قرار داد و او را به دست داشتن در جنجال فساد مالی متهم کرد.

 

به گزارش دویچه‌وله فارسی، وی در سخنرانی برای سفیران این کشور، فتح‌الله گولن را به تلاش برای استقرار حاکمیت رعب در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه متهم کرد. او از نمایندگان کشورش خواست در مورد نیات خیانت‌کارانه گولن روشن‌گری کنند، چهره واقعی گولن و جنبش او را در سراسر جهان افشا کرده و سطح خطر را به مردم و مقامات کشورهای محل مأموریت خود توضیح دهند.

اردوغان پیش‌تر برخی سفیران کشورهای خارجی را به اخراج تهدید کرده و آنها را در تحریک عمومی علیه دولت خود دخیل دانسته بود.

فتح‌الله گولن که زمانی هم‌قطار اردوغان در رویارویی اسلام‌گرایان با نظامیان این کشور بود، در آمریکا زندگی می‌کند و در مقامات پلیس و دادگستری ترکیه نفوذ زیادی دارد. او که اینک رقیب اردوغان به شمار می‌رود، ترکیه را خودخواسته ترک کرده و در کالیفرنیا به سر می‌برد.

دولت اردوغان از نیمه دسامبر سال ۲۰۱۳ با بحران ناشی از فساد مالی و رشوه‌خواری در ترکیه دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از چهره‌های سیاسی نزدیک به اردوغان و حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه، در این رسوایی دست داشته‌اند.

بانک دولتی «هالک بانک» متهم به پول‌شویی است و افراد زیادی از جمله پسران دو وزیر کابینه در این رابطه دستگیر شده‌اند. پسر اردوغان از جمله افراد مظنون به مشارکت در این رسوایی است. اردوغان در نخستین واکنش‌ها، ده وزیر کابینه را تغییر داد و سپس صدها پلیس و رئیس پلیس را از کار برکنار یا منفصل از خدمت کرد.

نخست‌وزیر ترکیه پلیس این کشور را به تعلل در انجام وظیفه خود و بی‌خبر نگاه داشتن رئیس دولت از ماجرا متهم کرده است. او هم‌چنین دستگاه قضایی کشورش را متهم کرده که تحت نفوذ گولن قرار دارد و با دامن زدن به موضوع، در صدد است حزب عدالت و توسعه را در انتخابات آتی با شکست روبه‌رو سازد. این انتخابات ماه مارس ۲۰۱۴ برگزار می‌شود.

اردوغان در ادامه سوء ظن به دستگاه قضایی کشورش و نگرانی از نفوذ گولن، دستور داده زمینه اعاده دادرسی نظامیان متهم به کودتا نیز فراهم شود.

مشاور عالی اردوغان دو هفته قبل در مقاله‌ای از احتمال زد و بند طرفداران گولن در پرونده محاکمه نظامیان نوشته بود.

او خواسته بود که پرونده ژنرال‌ها و صدها نظامی دیگر ترکیه بار دیگر بررسی شود. چندین ژنرال سابق نیروی دریایی و هوایی ترکیه در پرونده موسوم به «بالیوز» و به اتهام کودتا، حکم‌های سنگین تا ۱۸ سال زندان گرفته‌اند.
رجب طیب اردوغان برای نخستین بار پس از رسوایی پول‌شویی و رشوه‌خواری در این کشور، فتح‌الله گولن، واعظ اخلاقی پرنفوذ را مستقیماً خطاب قرار داد و او را به دست داشتن در جنجال فساد مالی متهم کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.