صدها کشته در درگیری داعش با دیگر مخالفان سوری

گفته می شود در جریان یکسری درگیری‌ها میان شورشیان مخالف دولت و نیروهای گروه “دولت اسلامی شام و عراق” (داعش) که وابسته به القاعده معرفی می‌شوند، دست کم ۴۸۲ نفر کشته شدند.

روز جمعه بیستم دی ماه، نهاد ناظر بر حقوق بشر در سوریه، که دفتر آن در بریتانیاست، اعلام کرد در میان حدود ۵۰۰ کشته شده این درگیری‌ها، ۸۵ شهروند، ۲۴۰ شورشی مخالف دولت و ۱۵۷ نفر هم از نیروهای گروه داعش شناسایی شده اند.
 

این نهاد حقوق بشری همچنین اعلام کرده گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" ۴۲ زندانی را در شهر حلب کشته است. همزمان شورشیان مخالف دولت هم ۴۷ عضو این گروه جهادی را "اعدام" کرده اند.

در ماه های گذشته حملات گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه بیشتر گزارش شده است. حملاتی که گاه علیه نیروهای دولت بشار اسد، گاه علیه شورشیان مخالف بشار اسد و گاه علیه شهروندان صورت گرفته است.

هفته گذشته هم دیدبان حقوق بشر گزارش داد پیکارجویان سنی مرتبط به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و افراد مسلح قبیله‌ای که از سیاست‌های دولت عمدتا شیعه نوری مالکی خشمناک هستند، پس از درگیری‌هایی با نیروهای دولتی عراق نقاط اصلی شهر فلوجه را در استان انبار این کشور به کنترل خود در آوردند.

همچنین روز چهارشنبه گزارش شد داعش، وابسته به شبکه القاعده از هواداران خود خواسته است به گروه‌های رقیب در سوریه که مطابق اهداف این گروه جهادی حرکت نمی‌کنند، حمله کنند.

شاخه شبکه القاعده در عراق که قبل از گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام تشکیل شده بود، پس از شکستی که در سال ۲۰۰۴ خورد، تقریبا از بین رفت ولی پس از بروز مناقشه در سوریه، توانست موقعیت خود را در آن کشور مستحکم کند و اکنون قوی ترین گروه شورشی جهادی در سوریه است.

پیکار جویان حکومت اسلامی عراق و شام، موفق شده اند در مرزهای نفوذپذیر شمال و شرق سوریه که از دسترسی نیروهای امنیتی عراق دور است، مراکزی برای خود دایر کند.

در فلوجه، قبایل سنی مذهب مخالف دولت عراق با این گروه همدست شده و برای کنترل شهر به پیکار جویان کمک کردند.

اگر چه برخی رسانه ها کوشش دارند نشان دهند که این قبایل به پیکارجویان به چشم هم مذهبانی نگاه می کنند که درمبارزه با دولت شیعی مالکی به آنان کمک می کنند، ولی درمیان قبایل سنی مذهب در رمادی نوعی اتفاق نظر برای ایستادگی در برابر دولت اسلامی عراق و شام دیده می شود. از نظر آنان پیکارجویان، تروریست هایی هستند که وجهه این شهر را که مرکز سنی نشینان است، خدشه دار کرده اند.
گفته می شود در جریان یکسری درگیری‌ها میان شورشیان مخالف دولت و نیروهای گروه “دولت اسلامی شام و عراق” (داعش) که وابسته به القاعده معرفی می‌شوند، دست کم ۴۸۲ نفر کشته شدند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. محمد

    پیکارجویان یا تروریست ها؟!!! جناب مقاله نویس؟!!

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.