رضا امیرخانی: ممیز وزارت ارشاد را از لشکر جنیان انتخاب نکنید

رضاامیرخانی، نویسنده ادبیات داستانی یکی از هنرمندانی بود که در دیدار صمیمانه هنرمندان با رییس جمهوری که شامگاه روز چهارشنبه (18 دیماه) درتالار وحدت برگزار شد سخنرانی کرد. وی در سخنان خود به اهمیت حضور ناشران برجسته در سرگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

رضا امیرخانی در این مراسم با بیان این مطلب که طالع بخت سخن من در برابر روسای جمهوری هر ۱۶ سال یکبار طلوع می‌کند گفت: نخستین بار ۱۶ سال پیش در مقابل یک رییس‌جمهوری یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطالبی را مطرح می‌کردم و اکنون نیز مجددا شرایطی فراهم آمده تا به سخنرانی در برابر یک رییس‌جمهوری دیگر یعنی آقای روحانی بپردازم. این فرصت را قدر می‌نهم و در طالع شانزده سال یک‌بار این ستاره بختی می‌بینم و حکمتی.

 

امیرخانی ادامه داد: جناب آقای رییس جمهوری،  بنده امروز در محضر شما به نمایندگی از قبیله ادبیات سخن می‌گویم، قبیله‌ای که شترانم در آن است. مردمان نه فقط در این ملک که در جا‌ی‌جای عالم، بیش از نیمی از زمان مطالعه‌ خود را به خواندن داستان می‌گذرانند. داستان مهم‌ترین بخش صنعت نشر هر کشور است.

 

صنعت نشر مردمی‌ترین صنعت است

این نویسنده ادبیات داستانی گفت: صنعت نشر ایران اگر چه خودنمایی سایر صنایع فرهنگی خاصه سینما را ندارد اما اعداد مشت پر کن و آمار قابل اعتنای مکتومی دارد. ادعا می‌کنم در میان همه صنایع فرهنگی کشور، صنعت نشر، مردمی‌ترین صنعت است. اگر در کنار نگاه به سایر صنایع به صنعت نشر در گونه ادبیات داستانی نگاه شود درمی‌یابیم که صنعت نشر مردمی ادبیات داستانی با سایر صنایع تفاوت‌هایی دارد.

امیرخانی با بیان اینکه حلقه‌ انتهایی سینما و مخاطب سالن سینما است و بدین ترتیب 70 درصد سینما با توجه به وجود سالن‌های دولتی در خدمت دولت است گفت: این رویکرد درباره ادبیات پاسخگو نخواهد بود چرا که حلقه‌ی انتهایی چرخه‌ی کتاب و مخاطب، کتاب‌فروشی است و بخش زیادی از کتابفروشی‌های ما توسط مردم مدیریت می‌شود. به این ترتیب بیش از ۹۰ درصد تولید، توزیع و توزیع اثر در ادبیات به دست مردم است. چیزی که در سایر صنایع بسیار کمتر است. کم‌تر فیلمی است که بخش خصوصی بدون حمایت‌های پنهان دولتی قادر به تولید و توزیع آن باشد و کم‌تر کتاب موفقی است که خارج از سازوکار مردمی نگارش، توزیع و فروش به توفیق دست یافته باشد.

وی اظهار کرد: صنعتی که این‌چنین مردمی پیش می‌رود بیش از سایر صنایع به توجه نیاز دارد. سوال اساسی اینجاست که چرا ادبیات داستانی دیده نمی‌شود؟ دلیل روشن است. به دلیل انبوه عناوین کتب ارشادساخته! چند عنوان کتاب به دست مردم می‌رسد؟ جواب روشن است. به تعداد کتب موجود در قفسه‌های کتاب‌فروشی. این رقم بین هزار تا دو هزار عنوان است. حال آن که ارشاد آمار تولید کتاب را در سال بیش از ۵۰ هزار عنوان اعلام می‌کند. ۴۸ هزار عنوان از این کتاب‌ها، کتب غیرحرفه‌ای در صنعت نشر هستند.

نویسنده کتاب «ارمیا» ادامه داد: مگر قفسه کتابفروشی‌ها چه مقدار ظرفیت دارد که بتواند هر ساله ولو تنها برای همین دو هزار کتاب جای خالی داشته باشد. اگر به این مساله توجه نشود همان مشکلی پیش می‌آید که در دولت‌های گذشته هم برای ادبیات داستانی رقم خورده است.

امیرخانی افزود: اگر خوشبینانه نگاه کنیم و تصور را بر این بگذاریم که در این زمینه خاطی، قاصر و مقصری وجود نداشته باشد و این کار به درستی انجام می‌شود و می‌توان گفت اگر عملکرد‌ها به درستی هم صورت پذیرد باز هم  ۹۵ درصد انرژی ارشاد هرز می‌رود و فقط ۵ درصد صرف کتب حرفه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه معتقدم تمام همت ارشاد باید روی آن ۲ هزار اثری باشد که بطور متوسط سالانه مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد نه هر چه که منتشر می‌شود گفت: این  بزرگترین کاری است که به نظر من در دوره فعلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه کند. فدراسیون فوتبال هم در وهله‌ی اول موظف است به حمایت از تیم ملی کشور، بعد از آن لیگ‌های برتر و پایین‌تر است. اما در رفتار ارشاد اطفال بازی‌گوش فوتبالیست خیابانی با ملی‌پوشان تفاوتی ندارند.

 

سرگاه ارشاد را ناشران برجسته راهبری کنند

نویسنده کتاب «قیدار» اظهار کرد: ارشاد در همه شهرستان‌ها و شهرها پای‌گاه دارد، در مراکز استان‌ها دست‌گاه دارد، آن‌چه ندارد، نه پای‌گاه است و نه دست‌گاه؛ آن‌چه ندارد سرگاه است! و بهترین ترجمه برای سرگاه همان اتاق فکر است. سرگاه ارشاد را نه نویسندگان به تنهایی که ناشران برجسته بایستی راهبری کنند.

امیرخانی ادامه داد:‌ معتقدم بیشتر از نویسندگان به حضور ناشران در این سرگاه‌ها نیاز داریم. تجربه گذشته من و حضورم در انجمن‌های مختلف به من می‌گوید که اگر صرفا یک اتحادیه نویسندگان قوی داشته باشیم ادبیات پیشرفت چندانی نخواهد داشت و این نویسنده با عضویت در این اتحادیه‌ها فردیتش را از دست می‌دهد و نهایتا به ماشین امضای بیانیه‌های سیاسی تبدیل می‌شود.

وی افزود: حال آن که نویسنده، هر نویسنده خود نامه‌ای است به عالم! اما اتحادیه‌ی ناشران اگر رشد کند و مسایل داخلی‌ مانند تعلیق را خود حل کند و مسایل خارجی‌‌اش نظیر نمایشگاه را خود مدیریت کند، فرصت رشد برای صنعت نشر فراهم می‌شود و در رشد صنعت نشر نویسنده در فضای رقابتی رشد می‌کند.

 

داور، حامی، ممیز وزارت ارشاد را از لشکر اجنه انتخاب نکنید

این نویسنده داستانی انقلاب مجددا بر این نکته تاکید کرد که فکر می‌کنم شنیده شدن همه صداها و اقوال گوناگون می‌تواند به رشد و بالندگی فرهنگی کشور کمک کند، گفت: در این زمینه هرگونه حمایت از نویسندگان منجر به حمایت از قول حسن خواهد شد. اما حمایت از ناشر مردم را به سمتی راهنمایی می‌کند که خود قول احسن را برگزینند.حمایت از نویسنده، حمایت از قول حسن است، اما حمایت از ناشر، حمایت از اعتبار احسن است. خداونده‌گار کلمات، از ما شنیدن قول حسن را نخواسته است. شنیدن اقوال گونه‌گون و رنگ‌رنگ را خواسته است و پس از آن، انتخاب بهترین را

 

وی در بخش پایانی سخنان خود به ماجرای حضور لشکری از جنییان در محضر امام حسین(ع) در روز عاشورا که پرده‌خوانان آن را نقل می‌کنند اشاره کرد و خطاب به رییس جمهوری گفت: آن روز عده‌ای از جنیان آمدند تا به هواداری حضرت حسین به جنگ با یزیدیان بروند اما امام(ع) به آنان اجازه نداد و گفتند که حرب شما از فتوت به دور است چرا که شما دشمنان را می‌بینید و آن‌ها شما را نمی‌بینند. آقای روحانی از شما می‌خواهم که داور، حامی، ممیز وزارت ارشاد را از لشکر جنیان انتخاب نکنید.
رضاامیرخانی، نویسنده ادبیات داستانی یکی از هنرمندانی بود که در دیدار صمیمانه هنرمندان با رییس جمهوری که شامگاه روز چهارشنبه (18 دیماه) درتالار وحدت برگزار شد سخنرانی کرد. وی در سخنان خود به اهمیت حضور ناشران برجسته در سرگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.