نوبل ایرانی به ارزش نیم میلیون دلار برای دانشمندان مسلمان

جمهوری اسلامی ایران، در اقدامی بی‌سابقه در جهان اسلام، جایزه مالی بزرگی (نوبل ایرانی) را برای اختراعات و ابتکارات دانشمندان مسلمان در زمینه علوم جدید با هدف کمک به اعتلای علمی دنیای اسلام برگزار می‌کند.

این جایزه با تبرک به نام پیامبر اکرم (ص) تحت عنوان «جایزه المصطفی» برای بهترین اختراعات و دستاوردهای علمی تعیین کرد.

شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی که عهده‌دار نظارت بر برگزاری این جایزه بزرگ است، اهدافی برای آن تعریف کرده است که می‌تواند به تشویق دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام برای ابتکار، اختراع، همکاری علمی و ارتباط با یکدیگر بینجامد.

 

دکتر «عبدالسلام المجالی» رییس آکادمی علوم جهان اسلام در مراسم اعلام این جایزه گفت: از ایران به شایستگی تجلیل می‌کنیم و از کسانی که تصمیم به برگزاری این برنامه گرفته‌اند، زیرا این جایزه ما را تشویق خواهد کرد که بار دیگر به سوی علم و پژوهش و اختراع برگردیم و دوران شکوه جهان اسلام و بازیابی جایگاه واقعی خود در جهان را تکرار کنیم.

 

نظارت بر روند اجرایی و انتخاب دانشمندان برتر برای دریافت این جایزه، به عهده شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ایران است که شخصیت‌های مهمی از جمله وزیر خارجه و وزیر علوم و بهداشت، نمایندگانی از نهادهای علمی نظیر رییس دانشگاه تهران و دانشگاه شریف، نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی از ایران و شخصیت‌های خارجی نظیر نماینده آکادمی علوم جهان اسلام، سازمان همکاری اسلامی، بانک توسعه اسلامی و روسای دو دانشگاه از کشورهای اسلامی را در خود جای داده است.

اعضای شورا هر چهار سال و تنها برای یک مرتبه انتخاب می‌شوند.

 

اهدای اولین جایزه «المصطفی»، سال آینده در هفته وحدت اسلامی به بهترین دانشمندان فعال در چهار زمینه اعطا خواهد شد.

 

جوایز تعیین شده، علاوه بر مبالغ ارزشمند نقدی، شامل مدالی ارزشمند خواهد بود که نوشته‌های آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است. ارزش جایزه نقدی اعلام شده برای نخستین دوره این مسابقه، ۵۰۰ هزار دلار برای هر فرد منتخب است.

 
جمهوری اسلامی ایران، در اقدامی بی‌سابقه در جهان اسلام، جایزه مالی بزرگی (نوبل ایرانی) را برای اختراعات و ابتکارات دانشمندان مسلمان در زمینه علوم جدید با هدف کمک به اعتلای علمی دنیای اسلام برگزار می‌کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.