معاون وزیرعلوم: نباید به راحتی به استادان اتهام سکولاربودن بزنیم

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نباید به راحتی به استادان دانشگاه اتهام سکولاربودن بزنیم.

دکتر سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از سردیس شهید دکتر مفتح، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به راحتی به استادان دانشگاه اتهام سکولاربودن بزنیم. اگر دانشگاهی‌های ما بی‌دین و منحرف هستند پس چطور می‌خواهیم بین حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد کنیم. امام فرمودند این (جدایی این دو ) توطئه دشمن است و نباید به سادگی از آن عبور کنیم؛ بنابراین اگر تصویر درستی از این رویه دیده نشود جامعه آسیب خواهد دید.

 

او افزود: بعد از 34 سال که از شهادت دکتر مفتح می‌گذرد یادآوری این نکته لازم است که بزرگان ما در شرایطی وارد دانشگاه شدند که درهای دانشگاه‌ها به روی علمای دین رسما باز نبود و افرادی معتقد بودند حوزه و دانشگاه نمی‌تواند پیوند داشته باشند. ما امروز نیاز داریم به هر دو حوزه دیدگاه منطقی داشته باشیم. خوشبختانه دستاوردهای انقلاب اسلامی در این سال‌ها برای حوزه و دانشگاه بسیار مغتنم بوده است و امیدواریم ادامه هم پیدا کند.

 

هاشمی همچنین عنوان کرد: امام راحل بر وحدت حوزه دانشگاه تاکید زیادی داشتند و خواهان جمع شدن اینها به عنوان یک واحد کامل نه دو هستی و دو موجود جدا بودند. این دو اگرچه در طول زمان یکی نبودند و گاهی هم در تعارض با یکدیگر قرار داشتند اما وحدت بین این دو از مقدمات و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود. هر زمان که ما بین این دو حوزه معرفت و همدلی داشتیم محصول آنها را بعینه شاهد بودیم و هرجا که آنها جدا بودند پیامدهای آن گریبانگیرمان شده است.

 

به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم، علم و دین در کنار هم تمدن را به وجود می‌آورند.

وی افزود: تمدن محصول علم است و علم یک بعدی تمدن‌ساز نیست و سازنده هم نخواهد بود؛ بنابراین باید علمی را ترویج کنیم که متناظر با جامعه باشد و جامعه ما نیز جامعه دینی و کمال‌جوست.

 

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه طلب علم را باید به عنوان فریضه در نظر گرفت اظهار کرد: علمی که در جامعه ما بوده و ما نسبت به آن مفتخر هستیم علمی است که ناظر به پیشرفت انسان باشد. منطق علم و دین هر دو پیشرفت و حرکت انسان به وضعیت مطلوب است آن چیزی که ما را از علم دور می‌کند افراط و تفریط است؛ افراط و تفریطی که همیشه به ما آسیب زده و باید نسبت به آن هوشمند عمل کنیم.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه جامعه باید به این سمت حرکت کند که از سرمایه‌های مختلف حوزه و دانشگاه استفاده کنند، ادامه داد: شرایط جامعه ما به قضاوت افکار عمومی نیازمند یک حرکت اعتدالی است؛ اعتدالی که حافظ انقلاب ما باشد.

او در پایان بااشاره به شخصیت آیت‌الله دکتر مفتح، گفت: دکتر مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است و از سرمایه‌های بزرگ انسانی . آرزو می‌کنیم که یاد و خاطره او را تداوم ببخشیم. حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم قدرشناسی از این افراد است. البته قرار بود در این جلسه به جای من وزیر علوم به خاطر علاقه‌ای که به شخصیت دکتر مفتح و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه دارند، حضور پیدا کند ولی به دلیل تلاقی این مراسم با جلسه‌ هیات دولت این وظیفه برعهده من گذاشته شد.

منبع: ایسنا
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نباید به راحتی به استادان دانشگاه اتهام سکولاربودن بزنیم.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.