احترام به تعدد فقهی، پایه وحدت اسلامی

محمد المحفوظ اندیشمند عربستانی با تاکید بر لزوم دوری از تعصبات مذهبی و احترام مسلمانان به مقدسات یکدیگر، اظهار داشت: وحدت اسلامی بر پایه احترام به تعدد فقهی و مذهبی استوار است.

به گزارش دین آنلاین به نقل از المنار شیخ "محمد المحفوظ" در گفت‌وگو با برنامه "فی رحاب التقریب" از شبکه المنار با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید اهمیت و ارزش صلح و همزیستی اجتماعی را به خوبی بشناسند و از تعدی و تجاوز به حقوق یکدیگر به دلیل اختلافات مذهبی پرهیز کنند.

وی تاکید بر مذهبی خاص را مخالف وحدت اسلامی برشمرد و گفت: اصرار بر یکرنگی و تاکید بر یکی شدن مذاهب با اهداف وحدت در تضاد است بلکه هر مذهبی باید بتواند بر اساس احترام به مذهبی دیگر به بسط و گسترش اندیشه های خود بپردازد.

این اندیشمند عربستانی همچنین بر لزوم تاسیس نهادی مدنی مشتمل بر همه مدارس فقهی تاکید کرد و بیان داشت: مسلمانان با وجود اختلافات مدارس فقهی و فکری خود باید سعی کنند نهادی عادلانه برقرار کنند که نمایانگر همه طیف ها و گروه‌های جامعه، وطن و امت باشد.

وی افزود: این راهکاری برای از بین بردن اختلافات میان مسلمانان است و بر این اساس کثرت مذهبی بر پیروان مذهبی خاص نمی تواند عاملی برای برتری آن باشد.

المحفوظ در ادامه بر لزوم دوری از توهین به مقدسات یکدیگر تاکید کرد و از حکومت عربستان خواست قانونی برای مجرم شناختن کسی که مقدسات مسلمانان توهین می کند و هر گونه اهانت به بهانه‌های قومی و مذهبی، وضع کند.

 
محمد المحفوظ اندیشمند عربستانی با تاکید بر لزوم دوری از تعصبات مذهبی و احترام مسلمانان به مقدسات یکدیگر، اظهار داشت: وحدت اسلامی بر پایه احترام به تعدد فقهی و مذهبی استوار است.محمد المحفوظ

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.