اعدام یک انقلابی بنگلادشی و حواشی آن

عبدالقادر ملا از رهبران جماعت اسلامی و از مخالفت دولت بنگلادش اعدام شد. اتهام او دست داشتن در قتل صدها شهروند غیرنظامی و غیرمسلح در جنگ استقلال این کشور در سال 1971 بود.

 

به گزارش دین‌آنلاین، حکم عبدالقادر در ابتدا حبس ابد بود اما در پی تظاهرات علیه این حکم از سوی طرفدارانش، دادستانی خواهان صدور حکم اعدام برای وی شد. عبدالقادر همواره اتهامات وارده به خود را رد می‌کرد. وی در آن زمان به قصاب میرپور معروف بود.

با اعدام عبدالقادر، طرفداران مسلح وی به خیابان‌ها ریختند و به زد و خورد با پلیس پرداختند و تعدادی مغازه و خودرو را به آتش کشیدند. در پی این زد و خوردها تعدادی کشته و زخمی شدند.

جامعه بنگلادش به شدت دوقطبی است. به ویژه در خارج از داکا پایتخت این کشور، احزاب اسلامی و گروه‌های حامی آن‌ها با احکام دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات جنگی مخالف هستند. گرچه بسیاری نیز موافق این احکام هستند. مخالفان این دادگاه، دولت را متهم می‌کنند که در نظر دارد از این محاکمات بهره‌برداری سیاسی کند.

اردوغان نسبت به این اعدام واکنش نشان داد و آن را اشتباهی تاریخی خواند. مشاور نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن اعلام نارضایتی از این اقدام، دولت بنگلادش را متهم کرد که عبدالقادر را به دلیل حمایت وی از دولت اسلام‌آباد اعدام کرده است. حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز این اعدام را محکوم کرد.

دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی در بنگلادش توسط دولت به رهبری حزب عوامی‌لیگ شکل گرفته اما عملکرد آن به شدت مورد انتقاد احزاب و گروه‌های داخلی و گروه‌های حقوق بشری بوده که می‌گویند روند دادرسی در این دادگاه با ضوابط بین‌المللی انطباق نداشته است.

پیش از این، دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی در بنگلادش چند نفر دیگر از رهبران احزاب و تشکل‌های اسلامگرای این کشور را در ارتباط با جرایم جنگی در زمان استقلال بنگلادش از پاکستان متهم شناخته و تعدادی را به اعدام و عده‌ای را به حبس محکوم کرده است.

آرای صادر شده توسط این دادگاه با اعتراض‌هایی رو به رو شده و از ژانویه امسال بیش از یکصد نفر در تظاهرات خشونت‌آمیز علیه احکام صادر شده کشته شده‌اند.

مقام‌های بنگلادش می‌گویند نزدیک به سه میلیون بنگلادشی در جنگ سال ۱۹۷۱ که منجر به جدایی پاکستان شرقی از پاکستان و تشکیل کشور مستقل بنگلادش شد، کشته شدند اما محققان مستقل می‌گویند که این رقم ۵۰۰ هزار نفر است.
عبدالقادر ملا از رهبران جماعت اسلامی و از مخالفت دولت بنگلادش اعدام شد. اتهام او دست داشتن در قتل صدها شهروند غیرنظامی و غیرمسلح در جنگ استقلال این کشور در سال 1971 بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.