واکنش غرویان در اعلام وضع نامطلوب نماز در جامعه از سوی قرائتی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را در اقبال به مسائل دینی اثرگذار دانست.

 

محسن غرویان در واکنش به گفته رئیس ستاد اقامه نماز که در جمع فرماندهان پایگاه های مقاومت سپاه تهران گفته بود: «در کشور ما وضع نماز مطلوب نیست»، به خبرنگار مهر گفت: البته خود ایشان باید توضیحات بیشتری بدهند که علل و اسباب این وضعیت نامطلوب در نماز چیست. اما از ذکر این نکته نباید غافل شد که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در اقبال به مسائل دینی اثرگذار است.

وی تصریح کرد: در روایات داریم فقر و تنگدستی می تواند حتی منجر به کفر انسان هم بشود. وضعیت تورم، گرانی و شرایط سخت اقتصادی مسائلی است که در توجه مردم به مسائل عبادی تأثیرگذار است. افراط و تفریط هم یک مسئله آسیب زایی است. به هر حال انسان یک موجود ذو ابعاد است یک بعدش عبادت و مسائل دینی است، ابعاد دیگری هم دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: زندگی نامطلوب مردم، معیشت سخت آنها و فشارهای اقتصادی باعث کم توجهی آنها بر روی مسائل دینی می شود. اینها باید به یک نحو متعادل در جامعه جلو بروند و غفلت از مسائل اقتصادی به ضرر ما تمام خواهد شد. الان مسائل تحریم ها و فشارهای اقتصادی که از بیرون روی مردم است تأثیرگذار هستند و باید واقعیت ها را دید و خیلی ذهن گرایانه و ایده آلیستی نباید قضاوت کرد.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فلسفی در مورد اینکه چرا با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، وضعیت دینی جامعه نامطلوب است هم عنوان کرد: در یک جامعه جهانی زندگی می کنیم و همانطور که ما تلاش می کنیم وضعیت دینداری و دین مداری را بالا ببریم عده ای هم در دنیا هستند که از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند سعی می کنند دین داری را تضعیف کنند. دین ستیزی در دنیا در جریان است. دین گریزی هم وجود دارد و با کسانی که این جریانها را هدایت می کنند در یک کشمکش و مسابقه و رقابت هستیم. 

وی تصریح کرد: باید دینمان را دین جذاب برای انسانها ارائه دهیم که مردم و مخصوصاً جوانها جذب دین شوند وگرنه دین گریزی وجود دارد و آثارش هم در همین بی رغبتی و بی توجهی به نماز است. نمی خواهم همه تقصیرات را به گردن خارجی ها بیندازم و نه همه تقصیر ها را متوجه داخل کنم. به هر حال ما هم ضعف هایی داریم. قصور و تقصیرهایی کرده ایم ولی تلاش دشمنان هم فعالیت های ما را کم اثر کرده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که تجلیات دینداری در جوانها مختلف است. یعنی نباید آنطور که من می گویم یا من می خواهم دیندار باشند. باید یک مقداری تحمل و سعه صدر داشته باشیم و خیلی منجمد فکر نکنیم.

 

 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را در اقبال به مسائل دینی اثرگذار دانست.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. محجوبه

    یا شکورسلام بله دقیقا همین طوره .خدا حفظ کند غرویان را .اللهم عجل لولیک الفرج

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.