سهم علامه طباطبایی از قرارداد «اصول فلسفه و روش رئالیسم»+ متن قرارداد

علامه طباطبایی خطاب به مرحوم مطهری: «بنده پول را دوست دارم ولی جناب عالی را بیشتر از پول دوست دارم».

علامه طباطبایی و مرحوم مطهری برای حق التألیف کتابی که با هم نوشته اند با هم قرارداد بسته اند که درآمدی را که از این راه به دست می‌آید با هم نصف کنند. دو سند در این باره در کتاب «نامه ها و ناگفته ها» (چاپ سوم، 1387، انتشارات صدرا، ص 19-20) منتشر شده است که در اینجا بازنشر می‌شود.

نامه علامه طباطبایی به مرحوم مطهری درباره چاپ و حق التألیف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
بعد التسلیم و التحیه، دانشمند محترم آقای آذری مصمم است که کتاب اصول فلسفه را دوره تجدید طبع کند. اینجانب گفتم بناست در صورت تجدید طبع، خود جناب مطهری غلط گیری کند و از این روی باید در تهران چاپ شود. بالاخره بنا به این شد که معظم له با جناب عالی ملاقات کند و جهات مطلب روشن شود. لذا نوشته های جناب عالی مربوط به مقاله چهارده را که دیده بودم به ایشان سپردم که برساند و ضمنا راجع به جهات چاپ و غلط گیری و غیره مطلب صاف بشود. حق التألیف را به ایشان ده درصد گفته ام. جناب عالی هر طور میل داشته باشید مُجری است مِن کلٍّ أو نصفٍ أو ثُلثٍ أو أیّ مقدار. بنده پول را دوست دارم ولی جناب عالی را بیشتر از پول دوست دارم، میلتان مراعی است. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
محمد حسین طباطبایی(8/9/49)

قرارداد میان مرحوم طباطبایی و مرحوم مطهری درباره چاپ و حق التألیف کتاب اصول فلسفه:

بسم الله الرحمن الرحیم
نظر به اینکه امید می رود کتاب اصول فلسفه –چنانکه از اقبال مردم و از شهرت بسزایی که یافته پیداست- به خواست خداوند (عَزَّ اسمُه) در آینده توجه بیشتری از اهل فضل و دانشمندان به خود جلب کرده و چاپهای متعددی بخورد، اینجانبان نویسندگان متن و پاورقیهای کتاب نامبرده محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری فیمابین خود قرار بر این گذاشتیم که بعد از این تاریخ (تاریخ تحریر این ورقه) نسبت به چاپ دوره یا هر یک از مجلدات کتاب مشترکا اقدام نماییم و اگر چاپ آن را به ناشری واگذار کنیم با امضاء هر دو نفرمان واگذار کنیم به طوری که هیچ گونه اقدام و عملکرد انفرادی اعتبار نداشته باشد و همچنین عوایدی که از راه واگذار نمودن چاپ کتاب و حق التألیف که پس از این تاریخ می رسد فیمابین بالسویه تقسیم شود. به تاریخ نهم ربیع الثانی 1391 مطابق با سیزدهم خرداد هزار و سیصد و پنجاه تحریر شد.
مرتضی مطهری                 محمد حسین طباطبایی
 
علامه طباطبایی خطاب به مرحوم مطهری: «بنده پول را دوست دارم ولی جناب عالی را بیشتر از پول دوست دارم».

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.