مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت: نگاه دولت روحانی به فیس بوک، گشت ارشاد و مسأله حجاب

من نمی‌دانم چرا بعضی از مردم، نسبت به وضعیت حجاب واقعاً بی‌مرزند و آن را رعایت نمی‌کنند! آیا نباید به این افراد، تذکر داد که این چه رفتار و نوع پوششی است. بالاخره خانه با خیابان تفاوت دارد. در مورد فیس‌بوک قانونی وجود ندارد. اگر در مورد چیزی قانون نباشد، آیا اخلاق، اعتدال و انصاف نیست؟

 

 

یکی از وعده‌های اصلی دولت یازدهم، تغییر و تحول در حوزه فرهنگ بود. پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، مسائل فرهنگی سریع به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد انتقاد تبدیل شد و موج انتقادات رفته‌رفته و به ویژه پس‌ از گزارش صد روزه رئیس‌جمهور افزایش بیشتری پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»، منتقدین فرهنگی دولت بر این باورند که دولت یازدهم در عرصه فرهنگی بی‌برنامه و در پاره‌ای از موارد کند‌روی می‌کند. سید رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور وزیر کشور در امور روحانیت در گفت‌و‌گویی به این موضوعات پرداخته است.

اکرمی در پاسخ به پرسشی پیرامون عملکرد فرهنگی دولت بیان داشت: موضوع چشمگیر و مهم مردم در وضعیت کنونی کشور، مسأله تورم، بیکاری، اعتیاد، اشتغال و امثال این‌ها بود. آقای روحانی در گزارش صد روزه به مردم، وضعیت موجود در اقتصاد را به زبان آمار و اعداد برای مردم توضیح داد.

وی ادامه داد: در اوضاع کنونی، اقتصاد‌ کشور به قدری برای آحاد مردم اهمیت داشت که آقای روحانی مجبور شد وقت زیادی از گزارش خود را به این موضوع اختصاص دهد. در واقع به دلیل ‌تنظیم نبودن وقت مصاحبه، آقای روحانی در بخش پایانی که مباحث فرهنگی بود، وقت کم آورد و آن اندازه که لازم بود در بخش فرهنگی درباره آن گفته‌ شود،‌ گفته نشد.

همچنین اکرمی افزود: موضوع فرهنگ موضوع کش‌دار و دامنه‌داری است. مثلا هنگامی که ما در کمیسیون فرهنگی بودیم، آقای حداد عادل می‌گفت که از فرهنگ تاکنون ۳۵۰ نوع تعریف شده است؛ بنابراین، چون موضوع فرهنگ، مسأله کش‌داری است، ما ‌باید در این ۱۰۰ روز به کدام بخش آن توجه می‌کردیم.

شما در معرفی وزرا دیدید که آقایان مجلسی‌ها به وزیر نفت، خارجه، کار و… رأی دادند، ولی به وزیر آموزش و پرورش و علوم رأی ندادند. این امر نشان می‌دهد که مجلسی‌ها هم نتوانستند در مورد فرهنگ با هم تعامل کنند. البته دولت انتظار داشت، مجلس در این موارد ‌اهتمام بیشتری بورزد.

البته شاید به بخش فرهنگی دولت، اشکالاتی وارد باشد؛ البته در این صد روز هم کار خیلی زیادی نمی‌شد انجام داد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: دولت اعتقادی به ممنوعیت و یا آزادی مطلق رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی ندارد. عصر امروز، عصر ارتباطات و رسانه است.

در مورد رسانه‌ها، مقدار زیادی را باید خود افراد مراعات کنند و واقعا در چهارچوب قانون سخن بگویند و بنویسند. مثلاً در مورد فیس بوک قانونی وجود ندارد. اگر در مورد چیزی قانون نباشد، آیا اخلاق، اعتدال و انصاف نیست. مردم باید رعایت کنند. ما باید برای قانونمند کردن شبکه‌های اجتماعی تلاش کنیم.

اکرمی همچین در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون گشت ارشاد اعلام کرد: در قانون عفاف و حجاب ۲۶ دستگاه، این موضوع را دنبال می‌کنند. اصل این مسأله فرهنگی، نظارت و تذکر است. من از مردم سؤال می‌کنم. قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه داده است با متخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برخورد کند. آیا کسی به پلیس راهنمایی می‌گوید، چرا شما دنبال اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی هستید و یا با تخلف برخورد می‌کنید؟

من نمی‌دانم چرا برخی ‌مردم، نسبت به وضعیت حجاب واقعاً بی‌مرزند و آن را رعایت نمی‌کنند. آیا نباید به این افراد، تذکر داد که این چه رفتار و نوع پوششی است. بالاخره خانه با خیابان تفاوت دارد. مرحوم استاد مطهری می‌فرمود: خیابان و بیرون خانه، محیط کار است. در محیط کار هیچ حرکت، ‌رفتاری نباید خلاف عرف و خلاف ضابطه انجام بگیرد؛ بنابراین،‌‌‌ همان گونه که با متخلف از قوانین رانندگی برخورد می‌شود، باید با متخلف در زمینه هنجار‌ها و عفت عمومی نیز برخورد شود.

وی در ادامه گفت، برخورد با بدحجابی مانند ‌تخلفات دیگر است. هر کسی خلاف کرد، باید به او تذکر داد. حالا شاید در قالب گشت ارشاد تذکر بدهند. باید به متخلف‌ بگویند این رفتار شما خلاف است. اگر فردی واکنش نشان داد و از تذکر تبعیت نکرد، باید با او برخورد کرد؛ اما اصل گشت ارشاد فقط تذکر است.

اکرمی افزود: موضوع گشت ارشاد، بند قانونی ندارد که حذف شود. ناجا به دنبال این است که از طریق گشت ارشاد به آنهایی که تظاهر به بد حجابی و ناهنجاری می‌کنند، تذکر بدهد، و‌لی اینکه بگوییم ماده قانونی وجود ندارد که نامش گشت ارشاد باشد پس نباید باشد، اشتباه است.

اکرمی در پایان گفت: ما می‌خواهیم در وزارت کشور در هر استانی یک روحانی به عنوان مشاور فرهنگی استاندار باشد که بتواند با روحانیون، ائمه جماعت و هیأت‌های مذهبی ارتباط برقرار کند و این اندیشه از قبل بوده، ولی برخی استانداران سلیقه‌ای عمل می‌کردند و متأسفانه این قول همچنان شکل نگرفته است. این موضوع علل گوناگونی دارد؛ از جمله اینکه هنوز برای این شغل در استانداری‌ها پست سازمانی تعریف نشده است.

منبع: تابناک
من نمی‌دانم چرا بعضی از مردم، نسبت به وضعیت حجاب واقعاً بی‌مرزند و آن را رعایت نمی‌کنند! آیا نباید به این افراد، تذکر داد که این چه رفتار و نوع پوششی است. بالاخره خانه با خیابان تفاوت دارد. در مورد فیس‌بوک قانونی وجود ندارد. اگر در مورد چیزی قانون نباشد، آیا اخلاق، اعتدال و انصاف نیست؟

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. محجوبه

    یا ناظرسلام بدحجابی معزل بدیست اما با تذکر گشت ارشاد مطمئن باشید درست نخواهد شد!!!چرا که تذکر لسانی بدتر بدحجابان را به لج بازی با اسلام می کشاند . امر به معروف و نهی از منکر باید اثر مثبت داشته باشد نه منفی! امروزه بیش از آنکه اثرش خوب باشد بد است چون “روح این واجب دینی” که در کلام امام صادق علیه السلام آمده : امر به معروف کنید و نهی از منکر کنید با وسیله ای جز زبان تان ؛ نادیده گرفته می شود . اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین من به عنوان فردی محجبه ! انتظار بیشتری از جناب اکرمی در مورد مسئله حجاب داشتم :(اللهم عجل لولیک الفرج

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.