آیت‌الله مصباح یزدی: دچار انحطاط فرهنگی شده‌ایم

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه توجه به‌ فرهنگ مادی‌گرایانه ناشی از انحطاط فرهنگی است گفت: توجه به این فرهنگ امروز در میان اقشار کم سواد و یا حتی فرهیخته جامعه مشاهده می‌شود.

 آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، شنبه شب در همایش جبهه پایداری خراسان رضوی در محل مهدیه مشهد اظهار کرد: بروز لایه‌هایی از فرهنگ مادی گرایانه در جامعه ناشی از بی‌توجهی به ابعاد معنوی و انسانی است و این جای بسی تاسف است که توجه به مادیات در میان قشر فرهیخته نیز به چشم می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ما امروز دچار نوعی انحطاط فرهنگی نیز شده است، افزود: اصول فرهنگی نباید مورد غفلت واقع شود و این امر نیازمند اصلاح است.

داستان میان حق و باطل موضوع جدیدی نیست

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با اشاره به این مطلب که زندگی انسان را گاهی خوبی‌ها و گاه شادی‌ها در بر می‌گیرد، عنوان کرد: کتاب قرآن و روایت اهل بیت(ع) نشان می‌دهد که همواره خوبی‌ها در جامعه حکم‌فرما نبوده و زشتی‌ها نیز وجود داشته و داستان میان خوبی و بدی و حق و باطل موضوع جدیدی نیست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: برای دست یابی به خوبی‌ها و قرار گرفتن در جبهه حق باید در مسیر و راه اهل بیت(ع) قرار بگیریم و چرا که جنگ میان حق و باطل همیشگی است.

وی یادآور شد: در تاریخ نیز نشان داده شده که جنگ میان حق و باطل همواره وجود داشته و در این راستا باید گفت که مبارزه با ظلم ارزش پذیرفته شده جهانی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  تصریح کرد: در بیشتر جوامع گرایش‌های مردم نسبت به زندگی دنیوی و مادی‌گرایی بوده اما در جامعه ما و در دین مبین اسلام ارزش‌ها بر اساس مادیات سنجیده نمی‌شود.  

دین اسلام دیدگاهی ژرف نسبت به مفهوم عدالت دارد

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهایی که حتی دم از عدالت و آزادی می‌زنند نیز به معنای واقعی به مسئله ارزش‌ها و عدالت و آزادی نگاه نمی‌کنند و در این میان تنها دین اسلام است که دیدگاهی ژرف نسبت به مفهوم عدالت دارد.

وی امام حسین(ع) را رهبر آزادگان دانست و افزود: اسلام دین عدالت است و امام حسین(ع) نیز رهبر آزادگان است و در این میان داستان کربلا نیز داستانی یگانه در تاریخ بشر است.

وی داستان کربلا را نمونه واقعی برقراری عدل و آزادی دانست و عنوان کرد: همچنین در قرآن نیز به مسئله عدالت پرداخته شده و این امر نشان می‌دهد که اسلام به طور حقیقی دین عدالت و آزادی است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه توجه به‌ فرهنگ مادی‌گرایانه ناشی از انحطاط فرهنگی است گفت: توجه به این فرهنگ امروز در میان اقشار کم سواد و یا حتی فرهیخته جامعه مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.