یونسی: دولت اهتمام جدی به حقوق اقلیت‌ها دارد

حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درباره وضعیت اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشور و موضوعات روز در این رابطه پرداخت.

 

 

یونسی از وجود زندانیان عقیدتی در زندان‌های کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر چنین زندانیانی باشند، ما حتماً پیگیر احوالات آن ها خواهیم بود.

وی بر زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب گوناگون در کنار یکدیگر و در چهارچوب ملت ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در تاریخ ایران بر عکس بسیاری از کشورهای دیگر که امحای قومی و دعواها و خونریزی‌های قومی و مذهبی وجود داشته، ما سابقه جنگ قومی و خونریزی مذهبی نداشته‌ایم. البته برخی حساسیت‌هایی وجود داشته که محلی است، والا مردم ایران اعم از کرد و ترک و لر و بلوچ و… با هم زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند و اختلاط و امتزاج اجتماعی در حد اعلا وجود دارد.

یونسی خاطرنشان کرد: شما ببینید وقتی مقام معظم رهبری به کردستان سفر کردند، استقبال زیادی از ایشان انجام شد و بعد از آن رهبرانقلاب درآنجا اعلام کردند که اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست و حرام است. این نگاه رسمی از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی است؛ اگرچه متأسفانه این سخنرانی ایشان آن‌گونه که باید و شاید از سوی رسانه‌ها تبیین نشد. اگرمی‌بینیم افرادی در صداوسیما، سپاه، قوه قضاییه، دستگاه اطلاعات ومجلس بر خلاف این فرمایش مقام معظم رهبری عمل می کنند، اینها همان اقلیت معدودی هستند که غالباً در خیلی جاها به صورت خودسر عمل می‌کنند و درواقع اینها اقلیت به معنای فرقه‌ای و سیاسی هستند. جار و جنجال به پا می‌کنند و می‌خواهند طوری القا کنند که اکثر ملت ایران هستند در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مردم و مسؤولین با این رویه‌ها مخالفند و از رهبری تا دولت جمهوری اسلامی و مقامات همگی به اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نگاه فرصتی دارند.

در ادامه این گفت‌وگو از دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی سؤال شد که برخی از اهل تسنن نسبت به نداشتن مسجد برای برگزاری مراسم‌های خود گلایه‌هایی مطرح می‌کنند حال واقعا ًاینطور است و چرا؟ وی در پاسخ به نوعی این گلایه را وارد ندانست و گفت: اهل سنت درایران بیش از 15 هزار مسجد دارند که این تعداد بیشتر از مساجد شیعیان است .اهل سنت در دارا بودن مدارس و مساجد، هم‌چنین در انجام فعالیت‌های مذهبی‌ هیچ محدودیتی ندارند. اتفاقاً دولت در مناطق سنی‌نشین برای تأمین این‌گونه نیازها در حال متحمل شدن هزینه‌های سنگینی است.

یونسی اضافه کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که در اکثر جاها قضات اهل سنت با فقه خود قضاوت می‌کنند و در احوالات شخصی‌شان بر اساس فقه خود عمل می‌کنند و ائمه جمعه و جماعات‌شان نیز تحت پوشش حمایت بیمه و دولت هستند، در همین تهران بیش از ده نماز عید و جماعت برگزار می‌شود . البته محدودیت‌هایی وجود دارد که البته این محدودیت‌ها بیشتر ناشی از فشارهایی است که باید درباره آن تدبیرعاقلانه‌ای منظور و به مرور زمان حل شود و امیدواریم دولت آقای روحانی بتواند خیلی از حساسیت‌ها را در این راستا کم کند.

وی هم‌چنین درباره ضرورت ارتباط بین رهبران اهل سنت و رئیس‌جمهور و دولت کنونی نیز اظهارکرد: رهبری در حوزه خاص دینی و مذهبی مؤسساتی برای حل مشکلات مذهبی اقلیت‌های دینی منظور کرده‌اند مثل مجمع تقریب یا شورای برنامه‌ریزی یا نماینده بعثه تا مشکلات و توقعات مذهبی در این راستا مدیریت شود، اما در حوزه‌های عمومی که به دولت مربوط می‌شود، ما برنامه داریم که نقیصه‌ها را رفع کنیم و ارتباط نخبگان و شخصیت‌های مذهبی اهل سنت را با دولت به حداکثر برسانیم.

یونسی ادامه داد: درداخل ایران هر شهروندی پیرو هر مرام و دین و مذهبی که هست، باید محترم شمرده شود. مطابق قانون اساسی همه از حقوق مساوی برخوردارند. این 77 میلیون ایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی همه به عنوان شهروند ایرانی از حقوق مساوی برخوردارند. رئیس‌جمهور هم قسم خورده که اصول قانون اساسی را اجرا کند. قانون اساسی هم گفته که رئیس‌جمهور باید حقوق همه شهروندان را مورد توجه قرار دهد.

منبع: ایسنا

 
حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درباره وضعیت اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشور و موضوعات روز در این رابطه پرداخت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.