القاعده اروپایی تر شده است

روزنامه لوموند نوشت، اعزام جوانان اروپایی به سوریه و جنگیدن در صف نیروهای وابسته به ˈالقاعدهˈ در این کشور, موجبات وحشت و هراس مقامهای اروپایی را برانگیخته است.

این روزنامه فرانسوی روز شنبه گزارش داد: از جمله این کشورها که بشدت نگران این وضعیت اند فرانسه و بلژیک هستند که مسئولیت هماهنگی کشورهای اروپایی برای مقابله با این پدیده خطرناک را برعهده گرفته اند.

ˈمانوئل والسˈ و ˈژوئل میلکهˈ وزرای کشور فرانسه و بلژیک پنجشنبه گذشته در نشستی در بروکسل که برای هماهنگی اقدامات در این زمینه تشکیل شده بود نگرانی خود را نسبت به این پدیده ابراز کردند و بر لزوم یافتن راهکارهایی برای مقابله با آن تاکید کردند.

این دو مقام اروپایی هشدار دادند که آمار اعزام جوانان اروپایی به سوریه به 1500 تا 2000 تن رسیده است در حالی که این رقم در ماه ژوئن 600 تن بود.

شمار بلژیکی هایی که عازم سوریه شده اند بین 100 تا 150 نفر و آمار فرانسوی های حاضر در جنگ سوریه 184 تن است. از این تعداد تاکنون 14 فرانسوی در سوریه کشته شده اند و 80 تن نیز به کشور بازگشته اند و تعداد 100 تن دیگر هم قصد عزیمت به سوریه را دارند.

وزیر کشور فرانسه در این باره گفت، در آغاز درگیریها ما همه از مبارزه با دولت ˈاسدˈ حمایت می کردیم و هرگز جوانانی را که برای جنگ عازم سوریه می شدند مجرم نمی دانستیم اما امروز وضعیت فرق می کند و اکثر کسانی که عازم سوریه می شوند به میل شخصی عازم سوریه می شوند و آماده جنگیدن در صف نیروهای نزدیک به ˈالقاعدهˈ اند.

وزیر کشور بلژیک هم اشاره کرد: ˈجوانان اروپایی دسته دسته عازم سوریه می شوند اما در بازگشت به کشور به صورت انفرادی باز می گردندˈ.

او توضیح داد: البته این نیروهای جنگجو در بازگشت به کشور, تهدید مستقیم علیه کشور, منافع ملی و یا شهروندان ما نیستند اما در عین حال ما هم نباید بدون عکس العمل بمانیم این نیروها در سوریه قوت و توان عملیاتی می گیرند و همین مسئله است که خطری جدی برای امنیت شهروندان اروپایی است.

وزیر کشور فرانسه, جوانان اروپایی را که در جنگ سوریه مشارکت دارند به یک روبات تشبیه کرد و گفت: همه این جنگجویان جوان و از طبقات متوسط و فقیر جامعه هستند و اکثرشان هم به تندروی گرایش پیدا کرده اند و از طریق کشورهای بالکان, ترکیه و مغرب جذب و عازم جنگ سوریه می شوند.

وی ادامه داد: این جوانان سابقه محکومیت دارند و عمدتاˈ در کار قاچاق مواد مخدر و هم در سرقتها و باندهای تبهکاری بزرگ مشارکت داشته اند.

والس اضافه کرد که اتحادیه اروپا تصمیم دارد به طرق قانونی راههای جذب و استخدام این افراد در نیروهای تروریستی برای جنگیدن در سوریه را مسدود کند و شبکه هایی را که دست به جذب این جوانان می زنند و در این زمینه فعالیت دارند را متلاشی خواهد ساخت.

وی تاکید کرد: ما باید فضای سایبری برای جذب این افراد را متلاشی سازیم.

این مقام فرانسوی یادآور شد که قانون آمریکا در زمینه رعایت آزادی بیان, در این اهتمام مانع کار اتحادیه اروپاست.

والس تاکید کرد که آمریکا هم باید به سهم خود با شبکه های جذب جوانان اروپایی مبارزه کند. تاکنون یکی از این شبکه ها در مغرب که هر هفته 10 اروپایی را عازم سوریه می سازد متلاشی شده است.

به گفته این دو مقام اروپایی, تاکنون سه نشست در سطح وزیران میان کشورهای انگلیس, آلمان, هلند, اسپانیا, ایتالیا, سوئد و دانمارک ترتیب یافته است.

آخرین نشست این وزیران چهارشنبه گذشته در بروکسل ترتیب یافت و به دنبال آن نشست وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حضور ˈراند بیرزˈ وزیر کشور آمریکا و نمایندگانی از کانادا و استرالیا در همین شهر برگزار شد.

منبع: ایرنا

 
روزنامه لوموند نوشت، اعزام جوانان اروپایی به سوریه و جنگیدن در صف نیروهای وابسته به ˈالقاعدهˈ در این کشور, موجبات وحشت و هراس مقامهای اروپایی را برانگیخته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.