دیدار ظریف با مراجع قم / علما چه توصیه​ای به مرد دیپلمات داشتند؟

وزیر امور خارجه پنج شنبه شب برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علماء وارد قم شد و از صبح جمعه دیدارهایی با آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی ، موسوی اردبیلی، نوری همدانی و سبحانی داشت.

محمد جواد ظریف که می​گفت از ابتدای پذیرش مسئولیت وزارت خارجه قصد دیدار با علما و مراجع را داشته اما به دلیل بیماری این دیدار به تاخیر افتاده است، در تمامی این دیدارها ضمن تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه دستاوردهای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه1+5 در خصوص مذاکرات هسته‌ای بر اهمیت پشتیبانی و حمایت مراجع عظام تقلید و همچنین ارائه رهنمود در خصوص موضوعات سیاست خارجی تاکید کرد . او همچنین تاکید کرد: همواره در طول مذاکرات سعی شده تا عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و بر حقوق هسته ای خود پافشاری و تاکید می‌کردیم هر چند این توافق گام نخست ما بوده است.

وزیر امور خارجه گفت: دولت تدبیر و امید، قدرت جمهوری اسلامی ایران را در پیام انقلاب اسلامی و اراده عمومی مردم می داند و بهترین تجلیگاه این پیام، حوزه علمیه قم است. ظریف، استفاده از دیدگاه های راهگشای بزرگان دین در قم را از دیگر اهداف سفر خود ذکر کرد و گفت: در یک قالب مشخص و مدون می توانیم از این ظرفیت عظیم که در حوزه نظریه پردازی اسلامی در این شهر مقدس وجود دارد برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی بهره مند شویم. دولت تدبیر و امید قدرت جمهوری اسلامی ایران را در پیام انقلاب اسلامی و اراده عمومی مردم می داند و بهترین تجلیگاه این پیام، حوزه علمیه قم است.

به اتاقی که نماینده صهیونیست‌ها در آن باشد وارد نمی‌شویم

در حاشیه این دیدارها وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی با اشاره به شایعه حضور اسرائیل در دور بعدی مذاکرات گفت: مذاکره‌کنندگان ایرانی در اتاقی که نماینده رژیم صهیونیستی در آن حضور داشته باشد وارد نمی‌شوند. این رژیم به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین خطر منطقه‌ای و بین‌المللی است و به یقین در مذاکرات حضور نخواهد داشت.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه با بیان اینکه قدرت‌های جهانی به جای فشار بر ایران باید به دنبال خلع سلاح رژیم صهیونیستی باشند عنوان داشت: در این صورت شاهد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی خواهیم بود. رژیم صهیونیستی سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای در اختیار دارد در حالیکه این نوع سلاح‌ها هیچ امنیتی ایجاد نمی‌کنند و در عین حال به خطر در منطقه دامن می‌زنند.

اما به گزارش انتخاب، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی اعلام کرد که این رژیم با برقراری تماس با کشورهای مذاکره‌کننده با ایران در رایزنی‌ها برای رسیدن به توافقی بلندمدت با ایران شرکت خواهد کرد.  بنا بر اظهارات بنیامین نتانیاهو، این رژیم در صدد برآمده که نفوذ خود را در رایزنی‌هایی که به منظور دست‌یابی به توافق اتمی نهایی با ایران انجام می‌شود افزایش دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس اعلام کرد، اسرائیل به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر بر سر جزئیات توافق‌نامه بلندمدت با ایران با پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در تماس است.

بنابراین، رژیم صهیونیستی به حضور در مذاکرات اشاره نکرده و تنها بر این موضع تاکید کرده است: رایزنی های بیشتر با مقامات کشورهای 1+5.

با این حال، سئوال پرسیده شده از وزیر خارجه کشورمان، از اساس اشتباه است و اساساً نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به خود اجازه ی بیان چنین اظهاراتی را نمی دهد و تنها از رایزنی با کشورهای 5+1 سخن گفته، چرا که مطلع است ایران هرگز حاضر نیست در کنار نمایندگان رژیم صهیونیستی دور یک میز بنشیند.

مراجع به ظریف چه گفتند؟

آنچه به نقل از مراجع تقلید در این دیدارها خطاب به ظریف عنوان شده است را در این جدول به نقل از ایرنا، فارس و ایسنا بخوانید:

 

اسامی مراجع عظام تقلید

توصیه​ها به وزیر خارجه

آیت​الله  ناصر مکارم شیرازی

دیدار ظریف با آیت الله مکارم شیرازی

 

– تاکید بر تلاش و رایزنی وزارت امور خارجه با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای اسلامی برای همکاری های بیشتر.

-تلاش برای تشکیل وحدت جهان اسلام.

-این راه را باید با تدبیر، قدرت، عزت و رعایت مسائل مردم و نظام ادامه دهید تا به امید خدا به نتیجه مطلوب برسد.

-مشکل مهم ما، ترسیم نامطلوبی است که دشمنان از شیعه با توسل به انواع دروغ‌ها و تهمت‌ها رقم زده‌اند بنابراین باید با یک دیپلماسی فعال و تماس مستقیم دولت‌های منطقه و خارج منطقه به این شیعه‌هراسی پایان داد تا همگان بدانند ما حاضریم با همه کشورها جز موارد بسیار نادری، در صلح و صفا و امنیت زندگی کنیم.

-نباید غربی‌ها تصور کنند که ما با این قرارداد به مقصود خود رسیده‌ایم، بلکه بدانند ما برای حسن نیت و اعتمادسازی و آمادگی برای یک قرارداد جامع که منافع طرفین را در بر گیرد، تن به این قرارداد مقدماتی داده‌ایم. حل این مسئله موجب امنیت منطقه خواهد شد. این در حالی است که بعضی از رژیم‌های غاصب منافع خود را در ناامنی منطقه می‌دانند.

-تمام اعضای محترم دولت و رئیس جمهور محترم سعی کنند در مسیر اعتدال که قول آن را داده‌اند حرکت کنند تا از پشتیبانی همه مردم برخوردار باشند.

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

دیدار ظریف با آیت الله صافی گلپایگانی

– تشکر از اقدامات انجام شده و توفیقات حاصل شده از سوی گروه مذاکره کننده هسته ای.

– ابراز امیدواری برای اینکه مذاکره کننده هسته ای موفقیت های بیشتری در آینده کسب کند. اگر کارها برای جلب رضایت خدا باشد خداوند خود به انسان کمک می کند.

– از اینکه دل مردم را شاد کردید ما هم خوشحالیم. مردم پشتیبان شما هستند تا بتوانید امور را اصلاح کنید. به امید خدا این توفیقات ادامه داشته باشد و با حفظ حقوق و منافع مردم، عزت و سربلندی کشور اسلامی بیشتر شود.

آیت الله عبدالله جوادی آملی

دیدار ظریف با آیت الله جوادی آملی

– قدردانی از تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای و تاکید بر حفظ دستاوردهای کشور در این زمینه و آرزوی موفقیت در نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی.

-تجربه‌های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور مانند کودتای ننگین 28 مرداد 1332 ما را کاملا به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد کرده است. آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم؛ بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد.

-هرگز زیر بار ظلم نمی‌رویم و آزادانه زندگی می‌کنیم و در عین حال که حقوق دیگران را به رسمیت می‌شناسیم دنیا نیز باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد. حضرت علی(ع) می‌فرمایند اگر کسی حق دیگری را به رسمیت بشناسد و آن دیگری حق او را به رسمیت نشناسد، این بردگی است و دین با بردگی موافق نیست.  در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که هیچ ترسی از دنیا نداریم، اما رعایت ادب یک وظیفه بین‌المللی و از دستورات رسمی دین مبین اسلام است لذا ما با دنیا با رعایت ادب و در عین حال عاقلانه و عالمانه تعامل می‌کنیم.

-تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه می​کنم. در جریان مذاکرات هسته‌ای همواره با مسئولین دلسوز نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمندان و متخصصین هسته‌ای را در کنار تیم مذاکره‌کننده داشته باشید.

-فقه اسلامی اجازه ساخت بمب اتم را نمی‌دهد.ما انرژی هسته‌ای را برای پیشرفت و منافع مملکت خود می‌خواهیم و دین اجازه ساخت بمب اتم را به ما نمی‌دهد و ما نیز نیازی به این گونه سلاح‌ها نداریم، چون اعتماد و توکل ما به خدای سبحان است و خداوند خود حافظ خون پاک شهدایی است که برای برپایی این نظام شهید شده‌اند.

آیت الله نوری همدانی

دیدار ظریف با آیت الله نوری همدانی

-تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای.

-گام اول مذاکرات هسته ای محکم بود اما گام​های دیگری نیز در راه است که باید آنها نیز خوب و محکم تر برداشته شود. کوشش های طاقت فرسایی انجام شد و ما دعا می کنیم که این تلاش ها و تلاش های آینده شما موفق باشد.

– قرآن کریم مسلمانان را از خطر سه جبهه کفر، استکبار و صهیونیسم آگاه کرده و در این زمینه هشدار داده است.  این سه جبهه که امروز سلفی گری و وهابیت نیز به آن افزوده شده است، همواره از صدر اسلام تاکنون در مقابل اسلام صف آرایی کرده اند. اسلام گزینه جهاد و مقاومت را در برابر این جبهه ها مطرح کرده است که امروز نیز باید به آن توجه داشته باشیم.

-توافق ژنو گام اول بوده است و باید این مقاومت در گامهای بعدی نیز در چارچوب منویات رهبری و عزت مردم ادامه یابد.

آیت الله وحید خراسانی

از متن این دیدار تنها این موضوع خبری شده که این مرجع تقلید ضمن تفقد رهنمودهای خویش در خصوص مسائل سیاست خارجی را ارائه کردند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی

دیدار ظریف با آیت الله موسوی اردبیلی

– تشکر و قدردانی از زحمات ظریف به ویژه در گفت‌وگوهای اخیر در ژنو.

– ابراز امیدواری نسبت به اینکه سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه کشورهای همسایه و مسلمان عربی به وحدت جهان اسلام و برقراری روح تفاهم و همکاری بینجامد.

آیت الله سبحانی

دیدار ظریف با آیت الله سبحانی

از متن این دیدار تنها این موضوع خبری شده که این مرجع تقلید بر اهمیت همکاری‌های منطقه یی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس تاکید کرد.

*این جدول به ترتیب دیدارهای وزیر امورخارجه با علما تنظیم شده است.

*از دیدار ظریف با آیت الله وحید خراسانی عکسی مخابره نشده بود.

*وزیر امورخارجه در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه در قم نیز شرکت کرده بود.

منبع: خبرآن‌لاین

 
وزیر امور خارجه پنج شنبه شب برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علماء وارد قم شد و از صبح جمعه دیدارهایی با آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی ، موسوی اردبیلی، نوری همدانی و سبحانی داشت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.