کرانه باختری از نظر بایدن منطقه اشغالی است

در حالی که عدم استفاده از واژه “اشغالی” در کنار کرانه باختری در گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا حساسیت‌هایی را برانگیخته بود، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که بایدن کرانه باختری را منطقه “اشغالی” می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که دولت این کشور در “زمینه وضعیت فعلی کرانه باختری” از واژه “اشغال” استفاده می‌کند.

ند پرایس در جمع خبرنگاران تاکید کرد که این اقدام با موضع درازمدت دولت‌های پیشین آمریکا “از هر دو حزب هم‌خوانی دارد”.

سال‌های زیادی در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا، در بخش اسرائیل و فلسطین این گزارش، از “اسرائیل و مناطق اشغالی” نام برده می‌شد اما در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، واژه “اشغالی” در این گزارش حذف شد و به عبارت “اسرائیل ، کرانه باختری و نوار غزه” تغییر یافت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت پیشین ایالات متحده که به طور رسمی از شهرک‌های اسرائیلی در کرانه غربی بازدید کرده بود، اعلام کرد که اجماع بین‌المللی در مورد غیرقانونی بودن ساخت شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌ فلسطین را نادرست می‌داند.

دولت ترامپ علاوه بر این، سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کرد و انتقادهای زیادی را برانگیخت.

“درک بهتر از منطقه مورد نظر”

در نخستین گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه دولت بایدن نیز همان عبارت دوران ترامپ به‌کار رفته است، اما به گفته ند پرایس، این به مفهوم تعیین موضع نهایی واشنگتن در قبال بحران اسرائیلی- فلسطینی نیست.

منبع: دویچه وله

لیزا پترسون، مسئول حقوق بشر وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت، در این گزارش به طور کلی از نام‌های جغرافیایی استفاده شده است و علاوه بر این، خوانندگان با خواندن “اسرائیل ، کرانه باختری و نوار غزه” درک بهتری از منطقه موردنظر خواهند داشت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.