عزم مسلمانان فرانسه برای ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده جدید

چهار اتحادیه بزرگ اسلامی در فرانسه از شورای فرانسوی آئین اسلام که طرف مذاکره کننده با دولت فرانسه در امور مربوط به مسلمانان است، خارج شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، چهار نهاد تشکیل دهنده شورای فرانسوی آئین اسلام(CFCM) خروج نهایی خود را از این شورا که اصلی‌ترین طرف مذاکره کننده با مقامات فرانسوی درباره دین اسلام، است اعلام کردند و گفتند که یک نهاد هماهنگ کننده جدید به عنوان نماینده مسلمانان در فرانسه تشکیل داده‌اند.

این چهار اتحادیه شامل مسجد جامع بزرگ پاریس، اتحادیه مسلمانان فرانسه(اخوان المسلمین)، اتحادیه تجمع مسلمانان فرانسه، اتحادیه جمعیت‌های اسلامی آفریقا در فرانسه در بیانیه‌ای تأکید کردند که به دنبال خروج از دفتر اجرایی شورای فرانسوی دین اسلام در ۱۷ مارس ۲۰۲۱، یک کمیته هماهنگی میان رؤسای این کمیته‌ها به منظور ادامه خدمت به مسلمانان فرانسه تأسیس شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از این رویکرد، تأملی عمیق در ایجاد یک نهاد جدید نمایندگی دین اسلام در فرانسه به منظور خدمت‌رسانی بهتر به مسلمانان فرانسه است.

این چهار اتحادیه از همه مسئولین نهادهای دینی و مساجد خواستند با مشارکت در این طرح یک نهاد نمایندگی جدیدی را ایجاد کنند که خواسته‌ها و مطالبات مسلمانان در فرانسه را جامه عمل بپوشاند.

شورای فرانسوی آئین اسلام در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک نهاد مستقل و نماینده مسلمانان در فرانسه تاأیس شد تا طرف گفت‌وگو کننده با مقامات دولت فرانسه در مسائل مربوط به امور دینی باشد.

این شورا در ساخت مساجد، ساماندهی بازار تأمین اغذیه حلال، آموزش ائمه جماعت مساجد، رسیدگی به مسائل مربوط به زندانیان مسلمان در زندان‌های فرانسوی، ایجاد فضای مناسب برای دفن اموات مسلمانان در آرامستان‌ها و تعیین مناسبت‌ها و اعیاد دینی برای مسلمانان و مراسم مربوط به آن به خصوص ماه مبارک رمضان است.

شمس‌الدین حفیظ، مسئول مسجد جامع بزرگ پاریس هم در این خصوص گفت که نهاد هماهنگ کننده جدیدی که قرار است نماینده مسلمانان فرانسه باشد، مبتنی بر ارزش‌های اساسی و اصیل اسلامی و منطبق با ارزش‌ها و اصول جمهوری فرانسه است.

شورای فرانسوی آئین اسلام از ۹ اتحادیه تشکیل شده که گرایش‌های سیاسی و فکری بسیار مختلف با یکدیگر دارند.

محمد موسوی، رئیس شورای فرانسوی آئین اسلام هم با ابراز تأسف از خروج چهار اتحادیه مذکور از این شورا گفت که آنها می‌خواهند خود را تنها نماینده مسلمانان در فرانسه معرفی کنند و مسلمانان را از حق رایزنی و مشارکت در نشست‌های وزارتی آینده دولت محروم کنند.

او افزود: مسلمانان در فرانسه می‌خواهند نمایندگان آنها انتخابی و نه انتصابی باشند، اما این چهار اتحادیه می‌خواهند، جایگاه شورای دین اسلام را از بین ببرند.

روزنامه لوفیگارو فرانسه پیش‌تر درباره موسوی نوشته بود که او در خصوص حجاب اسلامی معتقد است که پوشش حجاب اسلامی مبنای ذاتی در أساس اسلام ندارد. وی از سال ۲۰۱۳ طرحی در خصوص مبارزه با بنیادگرایی اسلامی در فرانسه را داده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.