تحلیل «آنطوان بارا» نویسنده مسیحی درباره علت قیام کربلا

آنطوان بارا، متفکر مسیحی و نویسنده کتاب «حسین (ع) در اندیشه مسیحیت» معتقد است: امام حسین (ع) خود و خانواده‌اش را فدای رسالت اسلام کرد و با شهادت خود، نه تنها اسلام، بلکه تمام ادیان الهی را احیا کرد.

این نویسنده و متفکر مسیحی با اشاره به این موضوع که امام حسین (ع) با قیامی که انجام داد، توانست رسالت جدش را احیا کند، گفت: هنگامی که تألیف کتاب حسین (ع) در اندیشه مسیحیت را شروع کردم، در آغاز کار نویسندگی بودم؛ اما چون شخصیت امام حسین (ع) دارای ابعاد مختلف قدسی و اعتقادی بود، تلاش کردم تا حماسه را از دیدگاه یک مسیحی منعکس کنم.

بارا با تأکید بر اینکه به عنوان یک مسیحی و نه یک خاورشناس به مسأله قیام عاشورا پرداخته است، اظهار کرد: مستشرقین تنها با حس تاریخی، وقایع مختلف را نگارش می‌کنند، اما من برای نوشتن این کتاب از حس عاطفی و معنوی استفاده کردم.

وی ادامه داد: خاورشناسان و مستشرقین، جنبه‌های تاریخی و مادی وقایع گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهند، اما من سعی کردم که جنبه‌های معنوی و قدسی قیام عاشورا را مورد بررسی قرار دهم.

بارا با بیان اینکه تحقیق درباره شخصیت امام حسین (ع) نشان می‌دهد که وی وجدان تمام ادیان تا ابد است، گفت: امام حسین (ع) تنها شهید راه اسلام نبود؛ بلکه شهید همه ادیان الهی است. شهادتی که امام حسین (ع) به آن رسید، می‌تواند الگویی برای تمام مؤمنین و آزادمردان همه ادیان باشد. در حقیقت امام حسین (ع) شهید راه تمام بشریت است، همچنان که حضرت علی (ع) اینگونه بود.

بارا در ادامه تأکید کرد: همانطور که سازمان ملل متحد از اندیشه‌های امام علی (ع) برای تعیین حقوق بشر بهره گرفت، می‌تواند اندیشه امام حسین (ع) را الگوی آزادگی بشریت معرفی کند. امام حسین (ع) اقیانوسی از معرفت، دانش، حماسه و فداکاری است و این حماسه او بود که اسلام و تمامی ادیان الهی را زنده کرد. ما نباید حماسه امام حسین (ع) را از نظر ظاهری مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم، امام حسین (ع) خواستار تحقق اهداف معنوی روحی و فکری بود و با خروجش یک درس بزرگ برای تمامی بشریت داد.

وی با بیان اینکه باید حماسه عاشورا را از بعد معنوی، فکری و جهادی مورد ارزیابی قرار داد، گفت: در قیام امام حسین (ع) یک تکلیف الهی وجود داشت. متأسفانه برخی از افراد مثل «ابن تیمیه» با تهمت و بهتان گفت که خروج حسین (ع) بین مسلمانان فتنه برانگیخت؛ اما این گفته پوچ و بی‌ارزش خود فتنه ایجاد کرد.

بارا در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) یک معیشت و خواست الهی بود همانگونه که موسی در برابر فرعون، یحیی در مقابل قدرتمندان زمان، عیسی در مقابل یهود و محمد (ص) در مقابل قریش قیام کردند و با نابود کردن بت‌های پوشالی، اندیشه الهی را به جامعه هدیه دادند.

منبع: خبرآن‌لاین
آنطوان بارا، متفکر مسیحی و نویسنده کتاب «حسین (ع) در اندیشه مسیحیت» معتقد است: امام حسین (ع) خود و خانواده‌اش را فدای رسالت اسلام کرد و با شهادت خود، نه تنها اسلام، بلکه تمام ادیان الهی را احیا کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.