مواضع مهم ریاست سازمان دیانت ترکیه: مخالفت با تکفیری‌ها و اعلام تأسیس رسمی وقف آل‌البیت در ترکیه

پرفسور محمد گورمز، ریاست سازمان دیانت ترکیه، طی سخنان مهمی در دومین اجلاس سالانه عاشورا با عنوان «محبت امام حسین(ع) برای وحدت امت اسلامی» در استانبول از مواضع افراط‌گرایانه تکفیری‌ها انتقاد کرد.

پروفسور محمد گورمز، ریاست دیانت ترکیه در این همایش با اشاره به تماس‌های گسترده خود با علمای ایران، عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشورها تأکید کرد: باید برای مقابله با اندیشه افراط‌گرایی تکفیری‌ها دست به دست هم داد. ما مسلمانان را چه شده است که در کشورهای مختلف اسلامی به جان یکدیگر افتاده‌ایم؟ ما در حالی گرفتار این وضعیت شده‌ایم که حماسه کربلا را پیش روی خود داریم و اگر تحلیل درستی از آن داشته باشیم، می‌توانیم خود را از این وضعیت نجات دهیم. اگر هدف امام حسین(ع) را در می‌یافتیم و آرمان‌های واقعه عاشورا را می‌شناختیم، به این روز نمی‌افتادیم. این چه آیین و اخلاقی است که در کشورهای اسلامی مانند عراق، مساجد و بازارها را منفجر می‌کنند، به حسینیه‌ها حمله می‌برند و همه این فجایع را به نام اسلام مرتکب می‌شوند؟

 

ریاست دیانت ترکیه افزود: باید در اندیشه فرو رفت و ریشه این کجروی‌ها را شناخت. همه مسلمانان از هر گروه و مذهبی باید به فکر باشند و برای این فجایع فکری کنند. چه بر سر مسلمانان آمده است که اینک سه پایتخت بزرگ اسلامی، قاهره، دمشق و بغداد در آتش می‌سوزد و مسلمانان با نام اسلام و شعار الله اکبر یکدیگر را به قتل می‌رسانند؟ تا این لباس مقدس روحانیت را بر تن دارم، برای وحدت و یکپارچگی مسلمانان تلاش خواهم کرد. امام حسین(ع) میراث بزرگ پیامبر اکرم(ص) است. امام حسین(ع) نماد آزادی، عدالت و حقیقت است و همه از شیعه و سنی، باید ارزش‌هایی را که آن امام برای تحقق آنها جان خود را تقدیم کرده است، پاس دارند.

 

او با اشاره به اظهارنظر اختلاف‌برانگیز مفتی منطقه ایغدیر، با بیان این‌که هیأتی را مسؤول پیگیری این امر خواهد کرد، گفت: امور دیانت ترکیه، 128 هزار کارمند دارد؛ در این میان ممکن است افرادی نیز سخنان اشتباهی بر زبان آورند اما باید دانست که این سخنان، موضوع امور دیانت نیست. اجازه نخواهیم داد کسی با عنوان رسمی بر ضد برادران جعفری ما سخن بگوید.

 

در این مراسم که با اعلام تأسیس رسمی «وقف آل‌البیت(ع) در ترکیه» همراه بود، ابتدا پروفسور حسین حاتمی در مقام و منزلت امام حسین(ع)، نقش وحدت‌بخش آن امام شهید و حماسه پرشور کربلا در میان مسلمانان سخنرانی کرد، سپس حجت‌الاسلام موصلی به نمایندگی از طرف آیت‌الله العظمی سیستانی، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی و مؤسسه‌های آل‌بیت(ع) در کشورهای مختلف اظهار کرد: همه فرقه‌های اسلامی اتفاق نظر دارند که امام حسین(ع) سبط پیامبر اکرم(ص) است و آیاتی از قرآن کریم در شأن اهل‌بیت(ع)، از جمله امام حسین(ع) نازل شده است. همگان احادیثی را از پیامبر(ص) نقل می‌کنند که فرمود: «حسین منّی و انا من حسین؛ هرکس او را آزار دهد، گویا مرا اذیت کرده است.»

 
پرفسور محمد گورمز، ریاست سازمان دیانت ترکیه، طی سخنان مهمی در دومین اجلاس سالانه عاشورا با عنوان «محبت امام حسین(ع) برای وحدت امت اسلامی» در استانبول از مواضع افراط‌گرایانه تکفیری‌ها انتقاد کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.