حمایت مقتدی صدر از نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی عراق

انتخابات پارلمانی عراق قرار است پیش از موعد و براساس قانون جدید انتخاباتی برگزار شود. مقتدی صدر، روحانی جنجالی شیعه و رهبر بزرگترین ائتلاف پارلمانی در عراق، در مصاحبه‌ای از نظارت سازمان ملل بر روند انتخابات حمایت کرد و آن را مانعی برای تقلب دانست.

انتخابات پارلمانی عراق قرار است به جای ماه اکتبر، اوایل ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود. رئیس جمهوری عراق، قانون جدید انتخابات این کشور را اوایل نوامبر ۲۰۲۰ و پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد.

طبق قانون جدید، رای دهندگان مانند قبل بر اساس لیست‌احزاب نمایندگان را انتخاب نمی‌کنند بلکه می‌توانند مستقیما به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند.

تغییر نظام انتخاباتی، مطالبه محوری اعتراضات ضد دولتی در عراق بود که از سال ۲۰۱۹ این کشور را در برگرفت.

هواداران مقتدی صدر، روحانی جنجالی شیعه نیز که رهبر بزرگترین ائتلاف پارلمانی عراق است، جزو جنبش اعتراضی و خواهان انتخابات پیش از موعد بوده‌اند.

روز چهارشنبه ۱۰ فوریه، مقتدی صدر در نشستی مطبوعاتی که جلوی در خانه‌اش در نجف برگزار شد، از این انتخابات و حضور ناظران سازمان ملل حمایت کرد. او در توضیح امر گفت: «احزاب رقیب در تلاش تقلب هستند و به تعویق انداختن انتخابات فاجعه‌ای برای عراق خواهد بود.»

مقتدی صدر علت پشتیبانی از نظارت و دخالت سازمان ملل را “جلوگیری از تقلب” عنوان کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس موضع‌گیری صدر را “بی‌سابقه” خوانده است. صدر سه ماه قبل هم گفته بود که می‌کوشد نخست‌وزیر بعدی عراق از اعضای جریان او باشد.

روز گذشته، حکیم الزاملی، نماینده جریان صدر در پارلمان عراق گفته بود که نخست وزیر شدن هر کس دیگری غیر از این جریان به معنای “تقلب” خواهد بود.

دوشنبه هشتم فوریه نیز، وابستگان جریان صدر با سلاح‌های سنگین به خیابان‌های نجف، بغداد و سایر شهرهای عراق آمده بودند. در این نمایش قوا، شبه‌نظامیان وابسته به صدر در مبادی ورودی و خروجی بزرگ‌راه‌ها مستقر شدند.

جریان صدر خواهان خروج آمریکا از عراق است. سه هفته قبل به دعوت مقتدی صدر یک راهپیمایی بزرگ ضد آمریکایی در این کشور برپا شد.

صلاح العبیدی، سخنگوی رهبر جریان صدر  دو ماه قبل گفته بود که آنها به دنبال دستیابی به ۱۰۰ کرسی در انتخابات پارلمانی آینده است.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.