گزارشی از اوضاع دوسال اخیر خاورمیانه

آز حسن” در گفت و گویی تلویزیونی گفت: تحولات در کشورهای عربی به دوره زمانی اطلاق می شود که برای رسیدن به دموکراسی، صرف می شود. اگر شما با مردم قاهره و یا تونس به صحبت بنشینید، آنچه در مناطق شان روی داده است را به انقلاب تشبیه می کنند که این واژه تا حدود زیادی با واقعیت همخوانی دارد

به گزارش دین آنلاین، وی که با شبکه راشاتودی گفتگو می کرد ادامه داد: آمریکایی ها سیاست های متفاوتی در مواجه با خاورمیانه در پیش گرفته اند تا جایی که در نهایت امنیت در منطقه را به ایجاد دموکراسی ترجیح می دهند.

آز حسن افزود: سیاست آمریکا در منطقه، تاکید بر نقش سلطه خود در میان کشورهای خاورمیانه و برقراری ثبات از نوع آمریکایی در این منطقه چه از طریق ایجاد حکومت های دمومکراتیک و یا با کمک رژیم های استبدادی است. آمریکا منافع زیادی در منطقه دارد . آمریکا اینک در خصوص سیاست در پیش گرفته در خاورمیانه با چالش های زیادی مواجه گردیده است. اوضاع امنیتی در لیبی همچنان وخیم است. ما شاهد حضور و فعالیت گسترده القاعده و سازمان های تروریستی دیگر در مغرب هستیم که در حقیقت به راحتی در منطقه نفوذ می کنند که این موضوع نشات گرفته از عدم امنیت در مرزهای کشورهای منطقه است. آمریکا پس از حوادث مربوط به حمله به سفارت خانه اش در بنغازی و تونس، تصمیم به کاهش حضورش در منطقه گرفت و اعلام کرد به جای تلاش برای ایجاد حکومت های دموکراتیک در منطقه، ترجیح می دهد منافع خود در کشورهای منطقه را تامین و حفظ نماید.

"زید علیشاه" دیگر کارشناس سیاسی گفت: اگر آنچه که در منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی روی داد و از کشور تونس آغاز شد، نظاره کنیم و اگر به تحولات مصر به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا توجه نماییم، انقلاب مردم و ایستادگی آنها در برابر رژیم های ظالم و دیکتاتوری با حمایت آمریکا را به خوبی مشاهده می کنیم، آمریکا با ایجاد فضای نفاق میان اهل تسنن و شیعیان، به درگیری های بیشتر در خاورمیانه دامن می زند.

وی افزود: آنچه که شاهد آن هستیم، بازگشت دوباره دوران مبارک البته با نامی متفاوت و به روی کار آمدن نسخه عربی پینوشه در مصر و کشورهایی مانند مصر است. این یکی از حقه هایی است که آمریکایی ها زده اند. واشنگتن با حمایت از ارتش مصر و با هدایت و کمک عربستان سعودی، در برابر مردم این کشور که مخالف دیکتاتوری حسنی مبارک هستند، ایستاد. آمریکایی ها تلاش کردند اخوان المسلمین را در نزد اذهان عمومی مصر به عنوان یک قدرت متکبر و سوء استفاده کننده معرفی کنند. آمریکایی ها حتی اخوان الملسمین را وادار به دست کشیدن از آموزه های میانه رو و گرویدن و حمایت از گروه های تندرو همانند سلفی ها کردند. واشنگتن با حمایت از ارتش، نظامیان را بر سر کار آورد. آنچه که در یمن و بحرین نیز شاهدش هستیم، حمایت و چراغ سبز نشان دادن کاخ سفید به عربستان سعودی برای نفوذ در این کشورها و زیر پا گذاشتن حقوق بشر می باشد.

زید علیشاه ادامه داد: آمریکا تلاش می کند تا به مردم القا کند اگر خواهان ثبات، امنیت و رشد اقتصادی محدود هستید باید به سیاست های آمریکا تن در دهید و در صورت مخالفت با این سیاست ها، نا امنی منطقه را فرا خواهد گرفت. آنچه که در بنغازی لیبی شاهدش بودیم، مداخله نظامی بی رحمانه آمریکا و ایستادگی در برابر قیام های مردمی بود، روابط میان آمریکا و عربستان سعودی همواره در چارچوب امنیت و مسئله منابع انرژی برقرار بوده است، این در حالی است که اخیرا ریاض از سیاست های دو گانه آمریکا در منطقه ناامید و دلسرد شده است.

وی افزود: آنچه که در تونس مشاهده می کنیم دقیقا مشابه با اوضاع در مصر است. سعودی ها هدفی جز و اشغال سایر کشورها  با حمایت آمریکایی ها ندارند، عربستان سعودی تلاش کرد با حمایت دیکتاتوری مانند صالح در یمن و یا دیکتاتوری دیگری که از حمایت ریاض بهره می برد، به اهداف پلید خود در این کشور دست یابد. دولتمردان ریاض با اشغال بحرین و کمک به رژیم آل خلیفه در برابر موج گسترده قیام های مردمی این کشور ایستادگی و آن را سرکوب می کند.
 
آز حسن” در گفت و گویی تلویزیونی گفت: تحولات در کشورهای عربی به دوره زمانی اطلاق می شود که برای رسیدن به دموکراسی، صرف می شود. اگر شما با مردم قاهره و یا تونس به صحبت بنشینید، آنچه در مناطق شان روی داده است را به انقلاب تشبیه می کنند که این واژه تا حدود زیادی با واقعیت همخوانی دارددر شبکه راشاتودی ارائه شد؛

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.