جزئیات سفر پاپ به عراق

پاپ فرانسیس در سفر ماه آینده خود به عراق با رهبر شیعیان عراق، آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند. سفر او همچنین شامل دیداری زیارتی از مناطق زیارتی مسیحیان در عراق خواهد بود که به دست داعش تخریب شدند.

واتیکان دوشنبه گذشته، برنامه سفر پاپ از ۵ تا ۸ مارس به عراق را منتشر کرد. اولین سفر خارجی پاپ فرانسیس ۱۶ ماه پیش، قبل از شروع پاندمی کرونا انجام شد. پاپ ۸۴ ساله که علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌است، تصمیم دارد با وجود پاندمی و مشکلات امنیتی به این سفر برود.

دلیل اصلی سفر فرانسیس- که اولین سفر یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک به عراق است- تشویق و الهام‌بخشی به مسیحیان عراق است که سال‌ها تبعیض را در عراق تجربه کرده‌اند و به ویژه توسط داعش از سال ۲۰۱۴ به بعد هدف آزار و ستم قرار گرفته‌ بودند.

پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت به عراق سفر کند، همانگونه که سنت جان پل دوم در سال ۲۰۰۰ چنین تصمیمی گرفته بود، اما هردو سفرشان را به علت تهدیدات امنیتی لغو کردند.

در اولین روز سفر به بغداد، پاپ با کشیش‌ها و راهبه‌های کلیسای بانوی نجات، مکانی که کشتارگاه ۵۸ مسیحی به دست القاعده عراق بود، دیدار خواهد کرد.

روز دوم فرانسیس به نجف، محل سکونتگاه آیت‌الله سیستانی سفر خواهد کرد. او همچنین، همان روز، در شهر باستانی اور، زادگاه حضرت ابراهیم، پیامبری که بین مسیحیان، مسلمانان و یهودیان مشترک است، نشست گفتگوی بین ادیان برگزار خواهد کرد.

فرانسیس سال‌های زیادی را برای بهبود رابطه مسلمانان و مسیحیان تلاش کرده‌است و دیدار او با سیستانی، یکی از مهم‌ترین رویارویی‌های او با رهبری از شیعیان است. او قبلا با رهبر برجسته اهل سنت، شیخ احمد الطیب، امام بزرگ الازهر رابطه نزدیکی برقرار کرده‌است.

فرانسیس روز آخر سفرش را در بخش شمالی کردنشین عراق شامل موصل و قره‌قوش در دشت‌های نینوا ، بزرگترین شهر مسیحی در عراق- که ساکنین آن با حمله داعش فرار کردند۸- خواهد گذراند.

بازگشت آرام مسیحیان به این شهر پس از آزادی آن از سیطره داعش در سال ۲۰۱۷، هنوز مبحثی چالش‌برانگیز است. با وجود تشویق واتیکان به بازگشت، تعداد کمی از خانواده‌های مسیحی عراقی به این شهر برگشته‌اند. اکثر خانواده‌ها همچنان در مناطق کردنشین آواره‌اند و معتقدند موصل همچنان ویرانه و غیرقابل سکونت است.

برخی دیگر نیز از شبه نظامیان مستقر در این مناطق می‌ترسند. داعش نیز همچنان در سراسر عراق حضور دارد و با وجود آنکه حملات به نینوا در سال‌های گذشته کاهش یافته است، این‌ گروه همچنان در مجاور کرکوک و دیالی فعالیت می‌کند.

ترجمه: نفیسه نیکبخت

Pope moves ahead with plans to meet Shiite leader in Iraq

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.