رحیم آقاخان پسر بزرگ امام اسماعیلیان

رحیم آقاخان پسر بزرگ کریم آقاخان و همسر اول او سلیمه آقاخان است. وی در سال ۱۹۹۰ از آکادمی فیلیپس در آندور ماساچوست و در سال ۱۹۹۵ از دانشگاه براون در ایالات متحده فارغ‌التحصیل شد و به عنوان بخشی از صندوق توسعه اقتصادی آقاخان در موسسات توسعه اقتصادی شبکه توسعه آقاخان شرکت دارد. او شهروند سوئیس و ساکن شهر ژنو است. انتظار می‌رود بعد از پدرش پنجاهمین امام اسماعیلیان شود.

همسر رحیم آقاخان، پرنسس سلوا یک مدل امریکایی است. ثروت رحیم آقاخان سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

جمعیت پیروان آقاخان را در سراسر جهان بیست میلیون نفر تخمین می‌زنند که بیشتر در کشورهای هند، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آسیای میانه سکونت دارند.

آقاخانیه بازمانده فرقه اسماعیلیه نزاری هستند که در حال حاضر به امامت کریم، معروف به آقاخان چهارم اعتقاد دارند. آقاخان‌ها خود را از نسل امامان نزاری می‌دانند. عنوان آقاخان برگرفته از لقب یکی از پدران ایشان به نام حسن علی شاه است که در زمان قاجاریه از سوی فتحعلی شاه قاجار (۱۲۱۱-۱۲۵۰) لقب آقاخان گرفت و در زمان محمد شاه قاجار حاکم کرمان شد. آقاخان بعد از اختلاف با قاجاریه، از ایران خارج شد و به افغانستان رفته و با حمایت دولت بریتانیا در هند اقامت گزید. تا کنون سه تن از نسل او به امامت اسماعیلیان رسیده‌اند.

آقاخان‌ها از زمان آقاخان سوم به اروپا مهاجرت کردند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. نجیبه

    من میخواهم در مورد دی کریم آقاخان بیدا نم کی کریم آقاخان کی است و چندا پسر و دختر دارد و از کجا است و در کجا به دنیا آماده است

  2. محسن

    چه امامیه که میلیاردره . امام در رفاه و مریدان در بلا. رهبر واقعی مثل گاندی

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.