ایمان و دین در امریکا در سال جدید با موضوعات بزرگ‌تری دست‌وپنجه نرم خواهد کرد

برای بسیاری از گروه‌های مذهبی در آمریکا، سال ۲۰۲۰ با دو دغدغه مهم برابر بود: کنار آمدن با پاندمی ویروس کرونا و عملکرد مناسب در وقایع و رویدادهای سیاسی.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از ایندپندنت، با تغییر افراد حاضر در کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن به جای ترامپ، و همچنین تولید واکسن کرونا که انتظار می‌رود تهدید این ویروس را کاهش دهد، چالش‌های پیش ‌روی گروه‌های دینی در سال ۲۰۲۱ تغییر خواهد کرد.

عدالت نژادی

درطول اعتراضات سراسری در آمریکا، رهبران بسیاری از گروه‌های مذهبی از اهداف صلح‌آمیز تظاهرکنندگان حمایت کردند. اما برخی از بخش‌ها به ویژه در مسیحیت، رویکرد متفاوتی نسبت به این موضوع نشان دادند. رهبران شش مدرسه علوم دینی مجمع باپتیست جنوبی بیانیه‌ای در ماه نوامبر منتشر کردند و در آن نظریه انتقادی نژاد را مورد نکوهش قرار دادند. آنها این نظریه را که در انتقاد به نژادپرستی در جامعه شکل گرفته‌است را با اصول بنیادین ایمان ناسازگار دانستند. این در حالی است که اعضای برخی گروه‌های دیگر مسیحی مانند اسقف‌نشینان و متودیست‌های متحد تلاش می‌کنند جبران عمیق خسارت‌های وارد شده به آمریکایی-آفریقایی‌ها را پیگیری کنند.

کاتولیک‌ها و رئیس‌جمهور

بایدن پس از جان اف.کندی دومین رییس‌جمهور کاتولیک تاریخ آمریکا خواهد بود. اما کنفرانس اسقف‌های کاتولیک ایالات متحده آمریکا همواره به او به دلیل حمایتش از سقط جنین به دیده تردید نگریسته‌‌است. برخی معتقدند که باید از شرکت بایدن در مراسم عشای ربانی جلوگیری شود و کنفرانس اسقفان کارگروهی مطالعاتی برای چگونه کنار آمدن با او تشکیل داده‌است. با این‌حال رییس‌جمهور آینده آمریکا با واکنش مثبتی از طرف کاردینال ویلتون گرگوری، اسقف اعظم واشنگتن، روبرو شده‌است. او می‌گوید جلوی بایدن را برای حضور در مراسم عشای ربانی نمی‌گیرد و به دنبال همکاری با او در حوزه مسائل اجتماعی است. حوزه‌ای که دیدگا‌ه رییس‌جمهور در آن، به گفته گرگوری، مطابقت فراوانی با آموزه‌های دینی دارد.

دفتر امور دینی کاخ سفید

هرچند دونالد ترامپ حتی پیش از انتخابات ۲۰۱۶، با انجیلی‌های محافظه‌کار رابطه نزدیکی برقرار کرده‌بود، تا یک‌سال پس از روی کار آمدن، دفتر رسمی امور مذهبی را در کاخ سفید ایجاد نکرد. پس از آن، رهبری موسسه دینی او بر عهده سخنران تلویزیونی و مبلغ مسیحیت انجیلی، پائوالا وایت قرار گرفت که هم مشاور مذهبی ترامپ و هم یکی از رهبران کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۲۰ بوده‌است.
هنوز مشخص نیست که جو بایدن قرار است چگونه دفتر دینی خود را برپا کند، اما انتخاب‌های او نشان‌دهنده عملکرد دولتش در قبال توسعه مذهبی خواهد بود. گزارش اخیر موسسه غیرحزبی بروکینگ به بایدن پیشنهاد داده‌است که به جای تاکید بر گروه مذهبی خاصی، بهتر است اتحادی از دین‌داران و غیردین‌داران برای کمک به نیازمندان تشکیل دهد.

حقوق دگرباشان جنسی

در دوران ترامپ برخی از حقوق دگرباشان جنسی با محدودیت مواجه شد. این موضوع از مباحث مطرح‌شده در کارزار انتخاباتی بایدن بود و یکی از وعده‌های او بازسازی و گسترش حقوق محدودشده بود. اما با توجه به قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دادگاه عالی کشور که اکثریت قضات آن را محافظه‌کاران مذهبی شکل می‌دهند، راه برای رییس جمهور آینده آمریکا هموار نیست. مثلا در یکی از مواردی که اخیرا به دادگاه عالی ارجاع شده‌است و در انتظار رسیدگی است، یک آژاانس خدمات اجتماعی کاتولیک در عین برخورداری از بودجه دولت محلی، این حق را برای خود قائل شده‌است که زوج‌های همجنس‌گرایی را که مایل‌اند فرزندی را به سرپرستی بگیرند را رد کند.

همچنین یکی از دغدغه‌های محافظه‌کاران در آمریکا مخالفت با تصویب قانون برابری است. این قانون در پی گسترش برخی حقوق و خدمات عمومی به دگرباشان جنسی است که تاکنون در ۲۱ ایالت دموکرات آمریکا به تصویب رسیده‌است و اجرا می‌شود.

خواسته‌ها و اهداف مسلمانان امریکایی

مسلمانان آمریکا از جو بایدن به دلیل تصمیم برای لغو محدودیت سفر مسلمانان شش کشور به آمریکا حمایت کردند. آنها همچنین امیدوارند که بایدن سیاست‌های مربوط به پذیرش پناهندگان- که در دوره ترامپ سخت‌گیرانه شده‌بود- را تغییر دهد. بایدن وعده داده‌است علاوه بر رسیدگی به این خواسته‌های مسلمانان، هیات دولتی متنوع که دربرگیرنده صدای مسلمانان آمریکا باشد را شکل دهد.

باپتیست‌های جنوبی

مجمع باپتیست‌های جنوبی که بزرگترین گروه پروتستان در آمریکا است، تصمیم گرفته‌است نشستی ملی در ماه ژوئن برگزار کند. نشستی که پیش از این، در سال ۲۰۲۰، به علت گسترش ویروس کرونا لغو شده‌بود. در جلسه ماه ژوئن قرار است رئیس جدید این مجمع انتخاب شود. تاکنون تنها نامزد اعلام‌شده برای پذیرفتن این سمت، کشیش آلبرت مولر، رییس مدرسه دینی و الهیاتی باپتیست جنوبی است.

او در سال ۲۰۱۶ منتقد دونالد ترامپ بود، اما به مرور به علت تصمیم‌های محافظه‌کارانه رییس جمهور فعلی آمریکا و همچنین حمایت او از آزادی مذهبی، به یکی از حامیان او تبدیل شد. مولر اکنون هشدار داده‌است که بایدن با اقداماتی در حمایت از سقط جنین و حقوق دگرباشان جنسی بسیاری از باپتیست‌های جنوبی را نسبت به خود مایوس خواهد کرد.

متودیست‌های غیرمتحد

پاندمی ویروس کرونا کلیسای متحد متودیست را نیز مجبور کرد که جلسه ملی مهمی که قرار بود در ماه مه سال گذشته انجام شود، لغو و به اوت امسال موکول کند. موضوع جلسه قرار است درباره دوپارچه شدن بزرگترین جمعیت پروتستان‌های میانه‌رو در آمریکا به علت اختلاف برسر پذیرفتن عضویت دگرباشان جنسی باشد. بر اساس یک پیشنهاد، قرار است گروه‌های محافظه‌کار مخالف حضور دگرباشان جنسی در جمع دینی خود، ضمن نگهداری دارایی خود و دریافت سرمایه ۲۵ میلیون دلاری، یک فرقه جداگانه و جدید مذهبی شکل دهند.

ویروس کرونا

هرچند تلاشی گسترده‌ای برای واکسیناسیون عمومی در آمریکا شکل گرفته‌است، همچنان گروه‌های مذهبی درگیر تاثیر پاندمی بر برگزاری مناسک مذهبی حضوری هستند. طرفداران آزادی مذهبی، به ویژه گروه‌های محافظه کار، به دولت و حکومت‌های محلی به علت محدودیت قائل شدن بیشتر نسبت به مناسک عبادی در مقایسه با خرید یا غذا‌خوردن در مکان‌‌های عمومی نقد وارد می‌کنند. در مقابل، دیگر رهبران مذهبی از خدمات عبادی آنلاین استقبال کرده و سلامت و ایمنی مردم را بر سنت‌ها مقدم دانسته‌ااند. بایدن نیز اخیرا در پاسخ به سوالی درباره توانایی برگزاری مناسک مذهبی حضوری در دوران پاندمی پاسخی کوتاه داد: ” باید باامنیت و بی خطر باشد”


ترجمه: نفیسه نیک‌بخت

منبع ایندپندنت
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.