گزارش مرکز تحقیقات پیو درباره بد‌ترین سال دهه گذشته برای ادیان

بر اساس پژوهش مرکز پیو سال ۲۰۱۸ در ده سال اخیر یکی از بدترین سال‌ها در جهان از نظر اعمال محدودیت و سخت‌گیری حکومت‌ها نسبت به ادیان بوده‌است.

به گزارش دین‌آنلاین، پژوهش ده‌ساله مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، میانگین سطح اعمال محدودیت حکومت‌ها نسبت به دین در قوانین، سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات رسمی حکومتی به بالاترین حد خود در دهه ۲۰۰۷-۲۰۱۸ رسیده‌است.

در سال ۲۰۰۷ و آغاز پژوهش، شاخص محدودیت‌ورزی حکومت‌ها نسبت به ادیان ۱.۸ از ۱۰ بود که در سال ۲۰۱۸ به رقم ۲.۹ افزایش یافت. سطح محدودیت‌ورزی حکومت نسبت به ادیان شامل اقدامات و تصمیم‌های مهم حکومتی علیه دین از جمله استفاده زور- بازداشت و آزارهای جسمی- علیه گروه‌های مذهبی است.

در طول این سال‌ها تعداد حکومت‌هایی که به شدت یا تا میزان زیادی علیه ادیان از اقدامات و سیاست‌های محدودکننده و اجباری استفاده کرده‌اند، نیز از ۵۲ کشور در سال ۲۰۰۷ به ۵۶ کشور در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

پنج منطقه از جهان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند که در میان آنها بالاترین سطح میانگین اعمال محدودیت نسبت به ادیان در سال ۲۰۱۸ در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به ثبت رسیده است.

با این حال بیشترین رشد محدودیت‌ورزی به ادیان در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در منطقه آسیا پاسیفیک از شاخص ۳.۸ تا ۴.۴ رخ داده‌است. کشورهایی چون ارمنستان، برمه، ازبکستان، چین، تاجیکستان، هند و تایلند از جمله کشورهای این منطقه هستند که بیشتر محدودیت‌ها را بر ادیان در دهه ۲۰۰۷-۲۰۱۸ به ویژه در سال ۲۰۱۸ اعمال کردند.

برای مثال، در ارمنستان، در سال ۲۰۱۸ یکی از اعضای مهم جامعه بهایی بازداشت شد و در فیلیپین سه مبلغ کلیسای متودیست مجبور به ترک کشور شدند. در برمه آوارگی عظیم گروه‌های اقلیت در سال ۲۰۱۸ ادامه یافت و به گزارش سازمان عفو بین الملل ۱۴، ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی مجبور شدند در این سال به کشورهای همسایه مانند بنگلادش فرار کنند و حدود ۴۵۰۰ روهینگیایی بدون تعلق به هیچ یک از دو کشور در لب مرز اسیر و متوقف شدند، در حالی که از طرف ماموران برمه برای ورود به بنگلادش تحت فشار شدید قرار داشتند.

همچنین در اثر درگیری بین ارتش برمه و سازمان‌های شبه نظامی قومی در ایالات کاچین و شان در برمه، برخی از افراد محلی از جمله مسیحیان این منطقه آواره شدند.

در ازبکستان، تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵۰۰ مسلمان به دلیل تندروی دینی یا عضویت در گروه‌های ممنوعه در زندان‌ها بودند. در میان این کشورها، برخی از حکومت‌ها مانند چین در کل دهه در صدر میزان اعمال محدودیت نسبت به ادیان حضور داشتند.

به عبارت دیگر، چین در سال ۲۰۱۸ با شاخص ۹.۳ بیشترین کشور در تحمیل محدودیت‌ها و اجبار نسبت به اقلیت‌های دینی بوده‌است.

نمونه اقدامات حکومت چین علیه ادیان در سال‌های اجرای پژوهش مرکز پیو، ممنوع کردن فعالیت برخی گروه‌های مذهبی، ممنوع کردن انجام بعضی از مناسک دینی، تخریب امکان مذهبی و بازداشت و آزار افراد به علت باورها و فعالیت‌های دینی است. در سال ۲۰۱۸ حدود هشت‌صدهزار تا دومیلیون اویغور و قزاق در اقامتگاه‌های اجباری در چین نگه‌داری می‌شدند.

تاجیکستان از جمله دیگر کشورهایی است که در دهه ۲۰۰۷- ۲۰۱۸ در بین کشورهای با محدودیت‌ورزی بسیار بالا نسبت به ادیان به ثبت رسیده است.

در سال ۲۰۱۸ حکومت تاجیکستان قوانینی را برای افزایش کنترل بر آموزش دینی محلی و کسانی که برای تحصیل دینی به خارج از کشور سفر می‌کردند، به تصویب رساند.

بر اساس این قانون گروه‌های مذهبی باید فعالیت‌های خود را به نهادهای قدرت توضیح می‌دادند و از دولت برای انتصاب امام مجوز می‌گرفتند.

همچنین در این سال‌ها حکومت تاجیکستان از به رسمیت شناختن برخی از گروه‌ها مانند گروه مسیحی شاهدان یهووه امتناع کرده‌است و بخش قابل توجهی از اعضای این گروه را تحت فشار قرار داده‌است.

در بین کشورهای ذکر شده برخی کشورها با میزان بسیار بالا در محدودیت و اجبار علیه ادیان و برخی از کشورها، با میزان بالا در محدودیت‌ورزی نسبت به ادیان ثبت شده‌اند. مثلاً هند در سال ۲۰۱۸ با شاخص ۵.۹ و تایلند با شاخص ۵.۴ در مجموع کشورهایی بودند که محدودیت‌ورزی بالایی در مواجه با گروه‌های اقلیت دینی برقرار کردند.

در ایالت اوتر پرادش هند، در سال ۲۰۱۸، ۲۷۱ مسیحی توسط پلیس به علت تلاش برای مسیحی کردن هندوها از طریق دروغ‌پراکنی درباره هندوییسم بازداشت شدند.

علاوه بر آن در طول سال‌های پژوهش، تلاش سیاست‌مداران در هند برای مورد هدف قرار دادن گروه‌های اقلیت دینی ادامه یافته‌است. مثلاً حزب شیو سنا در دسامبر سال ۲۰۱۸ پیش نویسی را به مجلس ارائه داد که هدف آن کنترل جمعیت مسلمانان این کشور بود. از جمله دیگر رفتارهای اجباری علیه ادیان در هند، سوء استفاده، خشونت و بدرفتاری پلیس علیه اقلیت مسلمان منطقه جاما و کشمیر بوده‌است.

در تایلند، در سال ۲۰۱۸ حکومت حجم وسیعی از مهاجران از جمله اقلیت‌های مذهبی را که هویت قانونی نداشتند و به دنبال پناهندگی بودند بازداشت کرد. در بین بازداشت‌شدگان مسلمانان احمدی و مسیحیان از پاکستان و مسیحیانی از ویتنام حضور داشتند.

همچنین حکومت تایلند در سال ۲۰۱۸، شش رهبر بودایی را به علت مقابله با فساد بازداشت کرد، در حالی که بسیاری این اقدام حکومت را برای افزایش کنترل بر معابد دانستند.

با وجود آنکه کشورهای آسیا پاسیفیک بیشترین میزان افزایش در محدودیت‌ورزی علیه ادیان را تجربه کرده‌اند، همچنان بالاترین رقم میانگین این شاخص به نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با رقم ۶.۲ از ۱۰ در سال ۲۰۱۸ است.

با وجود گسترش خشونت اعمال‌شده توسط برخی حکومت‌های این منطقه، برخی کشورها مانند اردن شاخص پایینی از محدودیت‌ورزی و اجبار نسبت به ادیان را به ثبت رساندند.

در مقابل، در برخی از کشورها مانند عربستان سعودی رفتارهای خشونت‌آمیز علیه گروه‌های دینی با سطح گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

در عربستان، در سال ۲۰۱۸، بیش از سی‌صد مسلمان شیعه در زندان‌های استان شرقی در بازداشت بودند، در حالی که حکومت سعودی، بیش از هزار شیعه را از سال ۲۰۱۱ به علت تلاش برای کسب حقوقشان زندانی کرده‌است.

شاخص محدودیت‌ورزی و اجبار علیه ادیان در کشورهای صحرای جنوبی آفریقا نیز در سال ۲۰۱۸ با افزایش روبه‌رو بوده است. اگرچه حکومت‌های این مناطق، اقدامات خشونت‌آمیز کمتری علیه گروه‌های دینی اجرا کرده‌اند، آزار و اذیت و خشونت جسمی علیه اقلیت‌های مذهبی در این کشورها افزایش یافته است.

در اروپا میانگین شاخص محدودیت‌ورزی نسبت به ادیان از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۸ از رقم ۲.۹ به ۲.۸ کاهش یافته است، هرچند رفتارهای اجباری برخی حکومت‌ها در این منطقه همچنان با رشد روبه‌رو بوده‌است.

 

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.