دیده‌بان حقوق‌بشر شورشیان سوریه را به قتل‌عام علوی‌ها متهم کرد

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر ماه اوت امسال در جریان یک کشتار جمعی در استان لاذقیه دست‌کم ۱۹۰ غیرنظامی علوی کشته شده‌اند. این سازمان این حمله را در زمره “جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت” رده‌بندی کرده است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، گزارشی تازه از سوی سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر حاکی از آن است که شورشیان سوری اوایل ماه اوت امسال در جریان حمله‌ای به شهر لاذقیه دست‌کم ۱۹۰ غیرنظامی را که همانند خاندان اسد از اقلیت علوی سوریه بوده‌اند، به قتل رسانده‌اند. آن‌ها همچنین در آن زمان بیش از ۲۰۰ نفر را گروگان گرفته‌اند. این گزارش بر پایه نتایج تحقیقاتی استوار است که در هفته‌های پس از وقوع این کشتار جمعی انجام گرفته است.

 

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، مستقر در نیویورک، در گزارش خود نوشته است که دست‌کم ۶۷ نفر از قربانیان "اعدام شده" یا به طور فجیع کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش روز ۴ اوت امسال مخالفان سوری با حمله به مواضع ارتش سوریه در استان لاذقیه، زادگاه خاندان اسد و در اختیار گرفتن کنترل این مناطق، به بیش از ۱۰ روستا هجوم بردند.

 

گزارش ۱۵۰ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق‌بشر می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهند که کشتار، گروگان‌گیری و سوءاستفاده‌های دیگر از سوی نیروهای مخالف در روز ۴ اوت در سطح جنایات جنگی و جنایت علیه بشر بوده است.»

 

دیده‌بان حقوق‌بشر گروه‌های وابسته به القاعده از جمله "دولت اسلامی در عراق و شام" را در این حمله شریک جرم دانسته و گفته است که این سازمان‌های تروریستی همچنان نزدیک به ۲۰۰ زن و کودک علوی را در اسارت خود دارند. دیده‌بان حقوق بشر پنج سازمان جهادگرا را مسئول کشتار لاذقیه معرفی کرده است.

 

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق‌بشر، روز جمعه (۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر) اظهار داشت: «این سوءاستفاده‌ها اقدامات جنگجویان سرکش نبوده بلکه این عملیات یک حمله هماهنگ شده و برنامه‌ریزی شده علیه جمعیت غیرنظامی در این روستاهای علوی‌نشین بوده است.»

 

دیده‌بان حقوق‌بشر می‌گوید که قربانیان با شلیک گلوله یا توسط سلاح سرد کشته شده‌اند و حضور ۴۳ درصدی زنان، کودکان و افراد سالمند در میان کشته‌شدگان حاوی این نکته است که "نیروهای مخالف دولت یا به صورت عمدی یا به‌طور یکسره بیشتر بازماندگان را به قتل رسانده‌اند."

 

کشتار جمعی لاذقیه سنگین‌تری اتهامی است که تاکنون به شورشیان سوری وارد شده است. ارتش سوریه در روزهای بعد از حمله موفق به بازپس‌گیری این روستاها شد، اما تا کنون شمار اندکی از اهالی این روستا که از حمله جان سالم به در برده‌اند، حاضر به بازگشت به این منطقه شده‌اند.

 

دیده‌بان حقوق‌بشر از زمان آغاز درگیری‌ها در دمشق بارها از این کشور خواسته بود که برای بررسی جنایات جنگی به کارشناسان این سازمان اجازه ورود دهد، اما این درخواست‌ها هر بار از سوی مقامات سوری رد شد. از همین رو فعالان حقوق‌بشر مجبور بودند تا به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه شوند یا شاهدان عینی را که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند، مورد پرسش قرار دهند.

 

شورشیان سوری در جریان حمله به لاذقیه هیچ تلاشی را برای مخفی نگاه داشتن جنایات خود نکردند و در مقابل در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب، فیس‌بوک و توئیتر درباره این حملات نوشتند.

 
به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر ماه اوت امسال در جریان یک کشتار جمعی در استان لاذقیه دست‌کم ۱۹۰ غیرنظامی علوی کشته شده‌اند. این سازمان این حمله را در زمره “جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت” رده‌بندی کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.