درگیری‌های خونین کنیا بعد از ترور روحانی اسلام‌گرا

گزارش‌ها از وقوع درگیری‌های خونینی در شهر مومباسای کنیا حکایت دارد. این درگیری‌ها به دنبال انتشار خبر کشته شدن روحانی اسلام‌گرای یکی از مساجد این شهر آغاز شده و ۴ کشته بر جای گذاشته است.

 

مرکز ملی مقابله با بحران و صلیب سرخ کنیا هر دو مشترکاً از کشته شدن ۴ نفر در درگیری‌های شهر بندری مومباسا خبر داده‌اند.

 

به گزارش دویچه‌وله فارسی،‌ شامگاه ‌پنج‌شنبه (۳ اکتبر/ ۱۲ مهر) افراد مسلح ناشناس به خودروی حامل شیخ ابراهیم اسماعیل حمله کرده؛ او و ۴ تن از همراهانش را به ضرب گلوله کشتند. به دنبال انتشار این خبر درگیری‌هایی در شهر مومباسا ایجاد شد که در نتیجه آن ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

 

تنها یک تن از سرنشینان خودرویی که مورد تهاجم قرار گرفته از سوء قصد جان سالم به در برد.

 

کشته شدن شیخ اسماعیل در مومباسا، دومین شهر بزرگ کنیا اعتراضات خشونت‌باری را به همراه ‌آورد. هواداران او روز جمعه بعد از برپایی نماز در مساجد به خیابا‌ن‌ها ریخته و دست به اعتراض زدند.

 

در جریان ناآرامی‌های مومباسا یکی از کلیساهای این شهر به آتش کشیده شد. مأموران آتش‌نشانی به محل اعزام شده و توانستند حریق را مهار کنند.

 

تظاهرکنندگان در چندصد متری مسجد موسی، جایی که شیخ اسماعیل به وعظ می‌پرداخت اقدام به آتش زدن لاستیک‌های اتومبیل کردند. مأموران پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند و جوانان خشمگین نیز به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد، صدای رگبار مسلسل از شهر شنیده می‌شد. سلیم عبدالله، یکی از این شاهدان می‌گوید، مردی را دیده که از ناحیه شکم به شدت زخمی شده بود.

 

مقام‌های کنیایی می‌گویند هر چهار قربانی این حوادث به ضرب گلوله کشته شده‌اند. به علاوه ۷ تن نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. پلیس می‌گوید، در برخی محلات شهر درگیری‌هایی به وقوع پیوسته و اموال مردم نیز غارت شده است.

 

مدارس مومباسا تعطیل شده و نیروهای امنیتی در بسیاری از مناطق شهر به حال آماده‌باش در آمده‌اند. شیخ ابوبکر شریف احمد، معروف به ماکابوری و از روحانیون تندروی کنیا پلیس را مسئول مرگ شیخ اسماعیل شناخته است. او می‌گوید، پلیس شیخ اسماعیل را با این شیوه "اعدام" کرده است.

 

شیخ اسماعیل، واعظ اسلام‌گرا جانشین شیخ عبود روگو محمد است که در اوت سال ۲۰۱۲ میلادی در مومباسا به صورت مشابهی ترور شد. ترور شیخ روگو ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونینی به همراه داشت. در آن درگیری‌ها نیز چند تن کشته شدند. تظاهرکنندگان مأموران امنیتی را متهم کرده بودند که در ترور شیخ روگو دخالت داشته‌‌اند.

 

گفته می‌شود که شیخ روگو با شبه‌نظامیان افراطی الشباب سومالی و شبکه القاعده در ارتباط بوده است. مخالفان او می‌گویند، شیخ روگو در مسجد موسی اقدام به عضوگیری‌های جدید برای شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی می‌کرده است. روگو به همین دلیل در فهرست تحریم سازمان ملل متحد و آمریکا قرار داشت.

 

گروه اسلا‌م‌گرای الشباب که به القاعده نزدیک است به صورتی فزاینده در کنیا فعال است. در ماه سپتامبر این گروه مسئولیت حمله به مرکز خرید "وست گیت" نایروبی‌، پایتخت کنیا را بر عهده گرفت. حمله به این مرکز و گروگان‌گیری در آن که حدود دو هفته پیش انجام شد دست کم ۶۷ کشته بر جا گذاشت.

 

به گفته این گروه افراطی، مشارکت کنیا در عملیات نظامی علیه نیروهای الشباب در سومالی‌، کشور همسایه، از دلایل این حمله بوده است. گروه الشباب تهدید کرده بود، در صورتی که نظامیان کنیایی از سومالی خارج نشوند، به حملاتی تازه دست خواهد زد.

 

شبه‌‌نظامیان اسلام‌گرای الشباب می‌گویند، نیروهای "غربی" به یکی از پایگاه‌های ساحلی آنها در جنوب سومالی حمله کرده‌اند. این گروه افراطی روز شنبه (۵ اکتبر/ ۱۳ مهر) از حمله به پایگاه ساحلی خود در شهر براوه، واقع در جنوب این کشور خبر داده است. الشباب می‌گوید، حمله توسط "غربی‌"‌ها انجام شده است.

 

همزمان به موجب گزارش خبرگزاری‌ها، دو منبع اطلاعاتی سومالی که نخواستند نامشان فاش شود نیز خبر حمله نیروهای خارجی به روستایی در جنوب این کشور را تأیید کرده‌اند.

 

الشباب اعلام کرده، در این حمله که شب‌هنگام به پایگاه آنها در شهر براوه، واقع در ۱۸۰ کیلومتری جنوب موگادیشو، پایتخت سومالی انجام شده یکی از نیروهای آنها کشته شده است.

 

این خبر را شیخ عبدی عزیز ابو مصعب، سخنگوی الشباب طی تماسی تلفنی با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است. وی به رویترز گفت: «غربی‌ها با کشتی‌هایشان به پایگاه ما در ساحل براوه حمله و یک نفر از طرف ما را شهید کردند.»

 
گزارش‌ها از وقوع درگیری‌های خونینی در شهر مومباسای کنیا حکایت دارد. این درگیری‌ها به دنبال انتشار خبر کشته شدن روحانی اسلام‌گرای یکی از مساجد این شهر آغاز شده و ۴ کشته بر جای گذاشته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.