تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی در اعتراض به سخنان ماکرون

همچنان‌که حدود ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران دفاع ماکرون از حق نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام را «گستاخی و جسارت» اعلام کردند، مردم در بسیاری از کشورهای عربی و از جمله در قطر، کویت، اردن و نوار غزه، برخی از فروشگاه‌ها کالاهای ساخت فرانسه را تحریم کرده‌اند.

امانوئل ماکرون یکشنبه چهارم آبان با انتشار توییتی، ضمن دفاع از آزادی بیان از کشورهای اسلامی خواسته به تحریم و بایکوت کالاهای فرانسوی پایان دهند.

وزیر امور خارجه مراکش نیز انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام را “وقیحانه” خواند و محکوم کرد. بنابر اظهارات وزیر امور خارجه مراکش، آزادی بیان نمی‌بایست توهین به پیامبر اسلام را توجیه کند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار چند پست توییتری امانوئل ماکرون را متهم به “اسلام‌هراسی” کرد. نخست‌وزیر پاکستان گفت ماکرون با اظهارات خود احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است.

عمران خان همچنین با  انتشار نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، از او خواست پست‌های با مضمون “اسلام‌هراسی” را حذف کند.

سازمان همکاری اسلامی نیز کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کرده و اعلام کرده است که رفتار امانوئل ماکرون به مناسبات بین فرانسه و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

از سوی دیگر، ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن چاپ و انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، دفاع امانوئل ماکرون از چنین اقدامی را “گستاخانه” خوانده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه مجلس شورای اسلامی، هدف از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و دفاع ماکرون از این اقدام را تلاش برای جلوگیری از “رشد اسلام‌گرایی”  در فرانسه اعلام کرده‌اند.

پس از ترور ساموئل پتی، آموزگار ۴۷ ساله فرانسوی به علت نشان دادن کاریکاتور پیامبر اسلام، ماکرون خواستار نظارت بر منابع مالی مساجد در فرانسه شده و حتی اقدام به بستن موقت یک مسجد نموده بود.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود “ماکرون به خاطر سیاست‌هایش در مقابل مسلمانان “نیاز به انجام تست روانی دارد”.

پس از این اظهارات اردوغان، فرانسه سفیر خود را از آنکارا فراخوانده است. اردوغان از الزام “معاینه روانی” ماکرون سخن گفته بود.

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه نیز خواستار تحریم کالاها فرانسوی شد. او گفت: “خطاب به مردم کشورم، هرگز تبلیغ مارک‌های فرانسوی را نکنید و به هیچ وجه کالاهای ساخت فرانسه را نخرید”.

 

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.