شجریان صدای مردم را با لحن آسمانی بازمی‌خواند

رضا داوری اردکانی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد شجریان، نوشت: شجریان در زمره آنانی بود که صدای مردم را می‌شنید و آن را با لحن آسمانی خود بازمی‌خواند. مردمی هم که صدای اعماق روح قوم و قبیله و تاریخ خود را در آواز او می‌شنیدند، عزیزش می‌داشتند و در ماتم مرگ او جامه عزا بر تن کردند.

رضا داوری‌اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان پیامی صادر کرد که در ادامه می‌خوانید؛

باسمه‌تعالی

بزرگ قافله و قبیله هنر معاصر ایران، استاد محمدرضا شجریان، پس از تحمل یک دوره طولانی درد و رنج از ورطه عالم خاک رست و به جهان پاک پیوست.

شجریان در زمره هنرمندانی بود که قدر هنر را می‌شناخت و با دقت از هنر خود مواظبت می‌کرد.

همه پیشه‌ها و بخصوص پیشه‌های قلمرو دانایی و هنر، به وفاداری و مواظبت نیاز دارند و گاهی در این مواظبت است که به جایگاه هنر در زندگی و نسبت آن با مردم پی می‌برند و صدای مردم را می‌شنوند.

شجریان در زمره آنانی بود که این صدا را می‌شنید و آن را با لحن آسمانی خود بازمی‌خواند.

مردمی هم که صدای اعماق روح قوم و قبیله و تاریخ خود را در آواز او می‌شنیدند، عزیزش می‌داشتند و در ماتم مرگ او جامه عزا بر تن کردند.

شجریان تنها استاد آواز نبود. او موسیقی‌شناس بود و مخصوصاً درک عمیقی از پیوند شعر و موسیقی داشت. دردا و دریغا که او دیگر برای ما نمی‌خواند.

اما هنر نحوی سکنی‌گزیدن در زمان است و به همین جهت ماندگار می‌شود. آثار شجریان هم می‌ماند و دل و جان نسل‌های امروز و فردا را صفا و جلا می‌دهد.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.