حمله‌زمینی همزمان با‌حمله‌هوایی به‌سوریه

در حالیکه برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی تصاویر و فیلم‌هایی از آمادگی دهها تانک مخالفان در مناطق تحت کنترلشان را به نمایش گذاشتند، پایگاه خبری آسیا به نقل از منابع آگاه خود از احتمال اجرای سناریوی حمله زمینی به سوریه همزمان با حملات هوایی و موشکی پرده برداشت.

حمله‌زمینی همزمان با‌حمله‌هوایی به‌سوریه

به گزارش تسنیم، این منابع می‌گویند تهاجم زمینی تنها از طریق مرز اردن انجام نمی‌شود بلکه از طریق مرزهای ترکیه هم به راه خواهد افتاد که همچنین برای حمله به مناطق سوری تحت کنترل کردها هم به کار می‌رود تا از کنترل این افراد خارج شود. این منابع همچنین به این نکته اشاره کردند که پیشروی زمینی پس از حملات موشکی محدود محقق نخواهد شد بلکه پس از چندین حمله هوایی که پوشش آتش برای نیروهای زمینی ایجاد می‌کند، صورت خواهد گرفت.

این منابع همچنین از تانک‌ها و زره‌پوش‌هایی خبر می‌دهند که ممکن است گروه‌های سوری و بیگانه و شاید نیروهای عربی برای مشارکت در یورش نظامی به سوریه استفاده کنند. این منابع خاطرنشان کردند همان‌طور که احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوری گفته است این نیروها آماده شده‌اند. الجربا چندی پیش از ایجاد ارتش ملی جایگزین ارتش کنونی سوریه سخن گفته بود که به‌مثابه پوششی است که برای آموزش این افراد از سوی نظامیان آمریکایی در اردوگاه‌های اردن و ترکیه و آماده سازی آنها برای این تجاوز زمینی به کار رفته است.

این منابع اعلام کردند بشار اسد از مسئله تجاوز نظامی زمینی سخن گفته است که به اطلاعات موثقی در این زمینه و نه صرفاً یک تحلیل نظامی اشاره می‌کند. از سوی دیگر منابع سوری اعلام کردند گشوده شدن جبهه القلمون ــ الزبدانی هم‌پیمانان دمشق به‌ویژه حزب‌الله را به‌سمت حمله از سمت کوههای شرقی در مسیر پاکسازی منطقه مرزهای لبنان و سوریه وادار خواهد کرد.

این منابع خاطرنشان کردند سناریویی که آمریکا و متحدانش به‌احتمال زیاد برای آن آماده می‌شوند، مبتنی بر بمباران است که بر اساس اصل ایجاد شوک و ارعاب و استفاده از پیشروی زمینی که گروه‌های مسلح آموزش دیده در اردن توسط نظامیان آمریکایی مأمور آن شده‌اند، انجام می‌شود.

این منابع همچنین به این نکته اشاره کردند که بشار اسد تصمیمات دشواری در سایه این سناریو خواهد گرفت از جمله به‌کارگیری سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف نه‌ فقط علیه نیروهای متجاوز بلکه علیه مکان‌های شروع حمله و اردوگاه‌های آموزشی و مراکز ارتباطی و کنترل در داخل خاک اردن که این کشور را در گستره خط آتش قرار خواهد داد. به‌ گفته این منابع، در صورت باز شدن جبهه‌های جنگ علیه رئیس جمهور سوریه برای سرنگونی نظام این کشور، تمام خطوط قرمز زیر پا خواهد گذاشته شد.

جزئیات حمله آمریکا برای زمین گیرکردن ارتش

در همین حال کارشناسان نظامی آمریکا متفق‌القول‌اند که اگر چه نیروهای بشار اسد هر لحظه منتظر حمله هستند و دیگر نمی‌توان آن‌ها راغافلگیر کرد، ولی ایالات متحده اطمینان دارد که ظرف یک هفته، نیروهای نظامی اسد را چنان ناتوان خواهد کرد که شکست او در جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر باشد

به گزارش رادیو آلمان، به گفته اپوزیسیون سوریه، اسد تجهیزات جنگی و نیروهای خود را به مناطق مسکونی منتقل کرده تا از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در برابر حملات هوایی آمریکا استفاده کند. اپوزیسیون سوریه همچنین گفته است که ارتش سوریه سکوهای شلیک موشک و سربازان خود را به مدارس، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی در محلات مرکزی شهر منتقل کرده است.

ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که ارتش سوریه زندانیان خود را به مناطقی منتقل کرده است که حدس می‌زند هدف حملات هوایی آمریکا قرار می‌گیرند. با این همه مقامات دولت آمریکا و کارشناسان دفاعی تضمین می‌کنند که اسد قادر نخواهد بود همه هدف‌های بالقوه را از تیررس حملات هوایی آمریکا دور سازد.

یک مقام دولتی آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: «یک ساختمان را نمی‌توان به جایی دیگر منتقل یا پنهان کرد». یکی از هدف‌های حملات هوایی آمریکا می‌تواند باندهای نشست و برخاست جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم سوریه باشد. نیروی هوایی سوریه در گذشته همواره مواضع شورشیان را مورد حمله قرار داده و یکی از اهرم‌های قدرتمند رژیم اسد بوده است. کارشناسان دفاعی معتقدند که با زمینگیر شدن نیروی هوایی سوریه، ارتش این کشور بسیار ناتوان خواهد شد.

آنتونی کاردسمن کارشناس دفاعی و عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در آمریکا توضیح می‌دهد که اگر حمله‌ای نظامی بخواهد موفق باشد، باید ساختارهای مرکزی ارتش را به گونه‌ای ترمیم‌ناپذیر منهدم کند؛ از جمله زنجیره فرماندهی و مقر ستاد مشترک را. ژنرال دمپسی تاکنون گفته است که هدف‌های حملات هوایی با توانایی‌های کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی و سیستم‌های حامل و موشک‌ها در ارتباط هستند. اهداف احتمالی همچنین سیستم‌های پدافند هوایی در اطراف انبارهای جنگ‌افزارهای شیمیایی هستند. ولی به گفته‌ی یکی از مقامات دولتی آمریکا، خود انبارهای سلاح‌های شیمیایی هدف این حملات نخواهند بود.

به گفته ژنرال دمپسی، ارتش آمریکا مشغول آماده‌سازی طرحی است که طبق آن آسیب‌های جانبی جنگ ـ اعم از قربانیان غیرنظامی و ویرانی زیرساخت‌های غیرنظامی ـ محدود بماند. قرار است نقشه حمله نظامی به سوریه بطور مستمر با شرایط تازه تطبیق داده شود. گفته می‌شود که خواست باراک اوباما حمله‌ای محدود به سوریه است که هدف آن براندازی رژیم اسد در این مرحله نیست، بلکه تضعیف گسترده نیروهای نظامی او به گونه‌ای است که شکست او در جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر باشد.
در حالیکه برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی تصاویر و فیلم‌هایی از آمادگی دهها تانک مخالفان در مناطق تحت کنترلشان را به نمایش گذاشتند، پایگاه خبری آسیا به نقل از منابع آگاه خود از احتمال اجرای سناریوی حمله زمینی به سوریه همزمان با حملات هوایی و موشکی پرده برداشت.امکان به‌کارگیری‌ سلاح‌های غیرمتعارف در جنگ

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.